• چهارشنبه / ۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401050503778
  • خبرنگار : 71489

تصویب کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده اطراف ۴ حرم

تصویب کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده اطراف ۴ حرم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)، حرم مطهرحضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت احمد بن موسی(ع) را به تصویب رساندند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز چهارشنبه، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)، حرم مطهرحضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت احمد بن موسی(ع) با کلیات این طرح موافقت کردند.

با تصمیم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس این طرح به صورت دو شوری بررسی می‌شود و برای بررسی به کمیسیون عمران ارجاع شد.

متن این طرح به شرح زیر است:

«قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)، حرم مطهرحضرت معصومه (س) حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت احمد بن موسی(ع) مصوب ۱۳۸۴/۱۰/۲۰ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

الف
صدر بند ۳ ماده واحده به شرح ذیل اصلاح می‌شود:
۳- به منظور فراهم نمودن زمینه مشارکت بخش‌های عمومی و خصوصی و امکان استفاده از سرمایه‌های کوچک مردمی با هدف تأمین و تجهیز منابع مالی جهت اجرای طرح‌های مصوب واقع در محدوده طرح حرم‌های مطهر، وزارت راه و شهرسازی(از طریق شرکت بازآفرینی شهری ایران) موظف است در هر یک از شهرهای مذکور، نسبت به تأسیس صندوق حمایت از طرح بازآفرینی بافت پیرامون حرم مطهر آن شهر، با ماهیت یک نهاد عمومی غیر دولتی با مشارکت دولت، شهرداری، حرم مطهر، و اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام کند. دولت مکلف است سهم خود را از سرمایه و منابع مالی صندوق موجود و اعتباری که هر ساله در بودجه عمومی کشور پیش بینی می‌شود، تأمین نماید. وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری سازمان برنامه و بودجه همه ساله ردیف و اعتبار لازم را در بودجه سالانه کشور پیشنهاد نماید. به دولت اجازه داده می‌شود از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی، امکان تأمین منابع مورد نیاز برای انجام تعهدات خود را فراهم کند.

ب
در تبصره ۱ بند ۳ عبارت «صندوق مذکور در اختیار سازمان فوق الذکر» به عبارت «صندوقهای مذکور بصورت نقدی و غیر نقدی در اختیار این صندوق‌ها» تبدیل می‌شود.

ج
عبارت ذیل به انتهای تبصره ۲ اضافه می شود:
«اساسنامه هر صندوق ظرف مدت سه ماه در هیئت وزیران باید بگونه‌ای تصویب شود که وزیر راه و شهرسازی (رئیس)، استاندار، تولیت حرم، معاون زیارتی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و شهردار شهر ذیربط به عنوان اعضای هیئت امناء در نظر گرفته شوند.

د
سه تبصره به شرح ذیل به بند ۳ الحاق می‌گردد:
تبصره ۳- وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران) مجاز است املاک، اراضی و مستحدثات متعلق به خود در استان‌های موضوع این قانون به منظور ضمانت سرمایه‌گذاری و حمایت از اجرای طرح‌های واقع در این محدوده‌ها را در اختیار صندوق‌های فوق الذکر قرار دهد.
تبصره ۴- هر کدام از این صندوق‌ها می‌توانند با ضمانت دولت برای اجرای طرح‌های مصوب خود، از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، وام و تسهیلات دریافت و یا با تضمین خود و یا در صورت موافقت با تضمین دولت اوراق مشارکت منتشر نمایند.
تبصره ۵- این صندوق‌ها مجازند تا ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های غیر دولتی برای انجام طرح‌های انتفاعی غیر دولتی ضمانت نامه صادر نمایند.
هـ
سه بند به عنوان بندهای ۴و ۵ و ۶ به شرح ذیل به ماده واحده اضافه می شود:

۴- تسهیلات منظور شده در قانون حمایت از احیاء و مرمت بافت‌های تاریخی مصوب ۱۳۹۸/۴/۲ به این بافت‌ها تسری می یابد.
۵- کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و بانک‌های دولتی و غیر دولتی مکلفند در چارچوب طرح‌های توسعه شهری جهت اجرای این قانون، این بافت‌ها را در اولویت قرار دهند. استانداران مجازند از طریق شورای توسعه و برنامه ریزی استان بخشی از اعتبارات مورد نیاز را تأمین و بر اجرای آن نظارت کنند.

۶- شهرداری‌های شهرهای ذیربط مکلف‌اند حداقل تا پنج برابر سهم بافت‌های مصوب اطراف هر حرم از کل مساحت محدوده شهر خود، از درآمد شهرداری را به منظور حمایت از پروژه تعریف شده در طرح مصوب بافت پیرامون حرم های مطهر در اختیار صندوق آن شهر قرار دهند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha