• سه‌شنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401111813798
  • خبرنگار : 71234

بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندی در بودجه؛

حسینی: با تکرار روال سال‌های اخیر کسری‌های پنهانی در بخش هدفمندی خواهیم داشت

حسینی: با تکرار روال سال‌های اخیر کسری‌های پنهانی در بخش هدفمندی خواهیم داشت

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 گفت که با ادامه وضعیت فعلی درباره منابع و مصارف تبصره 14 مربوط به هدفمندی یارانه‌ها ساختار اقتصادی کشور و حوزه انرژی مشکلات بیشتری پیدا کرده و کسری‌های بودجه پنهان می‌شود باید به داد این وضعیت برسیم.

به گزارش ایسنا، شمس الدین حسینی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها با محوریت تبصره(14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور گفت: آیا قرار بود تبصره 14 بودجه اجتماعی به موازات ردیف‌های اجتماعی در قانون بودجه باشد یا این‌که قرار بود ما به عنوان هدفمندی نظام انرژی را اصلاح کرده و نظام حمایت کارآمد داشته باشیم؟ آنچه در سال‌های اخیر رخ داده برعکس اهداف بوده و از آن فاصله گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد روال سال‌های اخیر درباره تبصره 14 ادامه پیدا کند ساختار اقتصادی معیوب‌تر شده و حوزه انرژی مشکلات بیشتری پیدا می‌کند، همچنین کسری‌های بودجه پنهان خواهد شد، باید به داد این وضعیت برسیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: این‌که گزارش دهیم همه چیز خوب است، اما به این توجه نکنیم که عملکرد میزان صادرات 70 درصد بوده قابل قبول نیست، با این وضعیت دو سال دیگر از بودجه عمومی باید به هدفمندی بدهیم. این‌که 10 درصد تحقق داشته یا 20 درصد عدم تحقق بوده کافی نیست، باید دید که آیا اصلاح ساختار در حوزه انرژی انجام شده است یا خیر.

حسینی اضافه کرد: ما در حال فاصله گرفتن از اهداف مربوط به هدفمندی هستیم این‌که مثلا در سال گذشته برای تبصره 14، 630 همت پیش بینی شده بود و در سال آینده 660 همت پیش ‌بینی شده مساله ما نیست. مساله این است که آیا ناکارآمدی در حوزه انرژی وجود دارد و یا این‌که مصارف بالا رفته یا خیر. وضعیت به گونه‌ای بوده که هر سال تراز مصرف بدتر از سال قبل بوده و احتمالا در سال آینده هم بدتر می‌شود. با ادامه این وضعیت باید از بودجه عمومی به بودجه هدفمندی بدهیم و کسری‌ها هم افزایش پیدا می‌کند مصرف داخلی زیاد شده و صادرات هم کم می‌شود. باید فکری به حال این وضعیت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۸ ۲۰:۱۳

هرچی کسری بودجه دارید شهرام جزایری یک جا واریز میکند