• پنجشنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401112720855
  • خبرنگار : 71443

با اشاره به سفر رئیسی به چین

یورونیوز: تهران‌وپکن در بحبوحه فشارهای غرب همکاری‌شان را تقویت می‌کنند

یورونیوز: تهران‌وپکن در بحبوحه فشارهای غرب همکاری‌شان را تقویت می‌کنند

یک رسانه اروپایی در گزارشی با بررسی ابعاد سفر ابراهیم رئیسی به چین نوشت: تهران و پکن در بحبوحه فشارهای غرب همکاری‌های دوجانبه خود را تقویت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، شبکه یورو نیوز در گزارش خود به سفر سه روزه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به پکن و دیدارهایش با مقامات بلندپایه چین اشاره کرد و نوشت: در شرایطی که تهران تلاش می‌کند به منظور جبران تحریم‌های غرب بر سر برنامه هسته‌ای‌اش روابط خود با پکن و مسکو را تقویت کند، چین در جریان سفر ابراهیم رئیسی حمایت خود را از ایران اعلام کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در بیانیه‌ای با انتقاد از دخالت واشنگتن در امور جهانی گفت: چین از ایران در «حفاظت از حاکمیت ملی» و «مقاومت در برابر یک‌جانبه‌گرایی و قلدری» حمایت می‌کند.

یورو نیوز در ادامه با اشاره به دستاوردهای این سفر و قرادادها و تفاهم‌نامه‌هایی که میان دو کشور به امضا رسید، خاطرنشان کرد: دو رئیس‌جمهور در محاصره گروهی از وزرا، عهد دوستی میان یکدیگر را تجدید و قصد خود را برای تعمیق بیشتر روابط اقتصادی و تجاری بین کشورهای متبوع خود ابراز کردند.

این شبکه افزود: هر دو کشور خواهان ادامه مسیری هستند که در سپتامبر گذشته در نشست سمرقند آغاز شد، زمانی که تهران درخواست خود را برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، که کشورهایی مانند چین، روسیه، پاکستان و هند در آن عضویت دارند، ارائه کرد.

دولت چین نیز اعلام کرد که شی جین پینگ و ابراهیم رئیسی 20 قرارداد همکاری، از جمله در زمینه تجارت و گردشگری امضا کردند. در واقع، این‌ها به توافق راهبردی 25 ساله امضا شده در سال 2021 برای همکاری در توسعه نفت، صنعت و سایر زمینه‌ها اضافه می‌شود. لازم به ذکر است که چین یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است.

این رسانه اروپایی همچنین به روابط نزدیک تهران و پکن با روسیه اشاره کرد و نوشت: چین و ایران هر دو به واسطه روابط خود با روسیه، اگرچه به شیوه‌ای بسیار متفاوت مرتبط هستند. با این حال، در گزارش رسمی چین از دیدار روسای جمهور ایران و چین هیچ نشانه‌ای دال بر این وجود ندارد که آیا شی و رئیسی درباره حمله روسیه به اوکراین که این روزها از موضوعات مهم عرصه بین‌الملل است، گفت‌وگو کرده‌اند یا خیر.

یورو نیوز در بخش پایانی گزارش خود با اشاره به ادعاهای غرب علیه ایران در رابطه با ناآرامی‌های اخیر در کشورمان در واکنش به فوت مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و همچنین موضوع پرواز یک بالون چینی بر فراز آمریکا که انتقاداتی را علیه پکن به همراه داشته است، تاکید کرد که سران دو کشور در شرایطی از تنش فزاینده بین‌المللی و بدتر شدن روابط با کشورهای غربی دیدار می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha