• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402081611593
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از بیست و چهارمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از بیست و چهارمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

بیست و چهارمین روز و چهل و ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر ۱۴۰۲، ۱۱۸ ماده و ۶ بند از ۲۳ بند الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم توسعه را در۲۱ روز با برگزاری ۴۱ جلسه علنی مورد بررسی قرار دادند و  تعدادی از احکام را به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع دادند.

در هفته گذشته هم جلسات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی تشکیل شد و با اتمام بررسی موارد ارجاعی، مجلس از یکشنبه (۱۴ آبان) ضمن رسیدگی به بقیه مواد الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم، بررسی موارد ارجاعی لایحه برنامه هفتم را شروع کرد.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در بیست و چهارمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب بند الحاقی ماده ۶۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت را مکلف کردند تا اقداماتی را در سواحل جنوبی و شمالی و پسکرانه‌های سواحل برای توسعه فعالیت‌های اقتصاد دریامحور انجام دهد.

* با تصویب ماده ۶۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان اهداف کمی سنجه‌های عملکردی ارتقای نظام سلامت را تا پایان برنامه هفتم توسعه تعیین کردند.

* با تصویب بند الحاقی ماده ۶۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازمان اورژانس کشور را مکلف کردند تا نسبت به توسعه پایگاه‌های زمینی شهری، جاده‌ای و هوایی و دریایی اورژانس اقدام کند.

* با تصویب بند الف ماده ۷۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ کلیه ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و خدمات رقومی سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه پایه و تکمیلی سلامت موظفند از خط مشی و سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تبعیت کنند.

* با تصویب بند ت ماده ۷۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ شورای عالی بیمه سلامت مکلف شد که شیوه تعرفه خدمات شایع تشخیصی درمانی پزشکی را تغییر داده و به تصویب هیات وزیران برساند.

* با تصویب بند ج ماده ۷۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ سازوکاری برای ارائه خدمات پزشکان متخصص به بیماران در بیمارستان‌های دولتی تعیین کردند.

* با تصویب بند ب ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کردند تا نسبت به راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی، سبک زندگی مردم، مرجعیت رسانه‌ای و وضعیت ارتباطات کشور اقدام کند.

* با تصویب بند الحاقی ۴ ماده ۷۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت کشاورزی موظف به ارزیابی محصولات خام کشاورزی، دامی، طیور و آبزی از نظر باقیمانده سموم کشاورزی، نیترات، فلزات سنگین و باقیمانده داروهای دامی در زنجیره تأمین شد.

*‌ با تصویب بند ث ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مجاز به اجرای برنامه حمایتی درمان برای بازنشستگان و دهک‌های پائین درآمدی شد.

* با تصویب بند ح ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ هزینه‌های انشعاب و مصرف آب، برق و گاز مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه‌ای، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغی- دینی، بسیج و سالن‌های نمایش فیلم و تئاتر براساس تعرفه فرهنگی محاسبه می‌شود.

* با تصویب بند پ ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازوکار رسیدگی به تخلفات اهالی فرهنگ و هنر تعیین شد.

* با تصویب بند پ ماده ۸۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ تکالیفی برای دولت جهت حفاظت از میراث فرهنگی و جبران حقوق مالکانه مردم تعیین کردند.

* با تصویب بند ت ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان دستگاه‌های مختلف را مکلف کردند تا نسبت به تبیین، تبلیغ، ترویج و نشر آثار و اندیشه‌ها و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) و اندیشه مقام معظم رهبری در گستره ملی و بین‌المللی اقدام نمایند.

*‌ با تصویب بند پ ماده ۱۰۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

* با تصویب بند ث ماده ۱۱۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان سازمان ثبت احوال کشور را مکلف کردند گواهی انحصار وراثت را بدون نیاز به درخواست وراث و ذی نفعان ظرف ۲۰ روز پس از ثبت واقعه وفات صادر و به وراث و ذی نفعان ابلاغ نماید.

* با تصویب بند ح ماده ۸۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ بخشی از درآمدهای وزارت میراث فرهنگی برای اداره، توسعه و مرمت اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها تخصیص می‌یابد.

* با تصویب تبصره ۲ بند چ ماده ۸۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ صندوق ذخیره فرهنگیان را مکلف کردند تا سهام مدیریتی خود را از طریق بورس عرضه کرده و به هیچ وجه بنگاه داری نکند.

ارجاعیات

در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بار دیگر ماده ۵۷ لایحه را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند که این ماده به دریافت معادل ۱۰ یورو از مسافران پروازهای خارجی به ازای هر مسافر به نرخ ای تی اس (ETS ) برمی‌گشت.

همچنین نمایندگان مواد ۵۸ و ۵۹ لایحه که به سازمان بنادر مجوز می‌داد با همکاری شرکت های معتبر بین‌المللی نسبت به تشکیل شرکت‌هایی جهت سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از بنادر اصلی با کارکرد بین‌المللی اقدام کند، رای رفع ابهامات بار دیگر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

بند ج ماده ۶۹ لایحه هم که وزارت بهداشت را مکلف می‌کرد تا پایان برنامه هفتم توسعه نسبت دستیاران تخصصی و متخصصان بالینی به پزشکان عمومی را به یک برساند، به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

در ادامه با تصمیم نایب‌رئیس مجلس، بند الحاقی ۳ ماده ۹۱ لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در آن وزارت آموزش و پرورش مکلف به بازنگری در اساسنامه نهضت سوادآموزی می‌شود.

تذکرات

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، چند نماینده مجلس شورای اسلامی ازجمله معین‌الدین سعیدی، سید غنی نظری و سید کاظم موسوی در تذکراتی جداگانه خواستار پرداختن به موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم توسعه در روزهای باقی‌مانده از بررسی لایحه شدند.

سپس محمد باقر قالیباف تاکید کرد: بارها از این میکروفن اعلام کرده‌ام که حتما موضوع مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و بحث ایثارگران اولویت اول مجلس شورای اسلامی و دولت است و بنده شهادت می‌دهم که این موضوع در اولویت قرار دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس هم از ورود این کمیسیون به بررسی موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم توسعه در نشست امروز یا فردا خبر داد.

مجتبی ذوالنور هم در پاسخ به تذکر جبار کوچکی‌نژاد در این باره گفت: لازم است هرچه سریع‌تر اعضای کمیسیون تلفیق و خدمت‌گزاران دولتی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به جمع‌بندی رسیده و نتیجه را در گزارش کمیسیون تلفیق برای بررسی در صحن بگنجانند.

درتذکری دیگر مصطفی نخعی با انتقاد از اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت گفت: در شرایطی زمزمه‌هایی مبنی بر اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت شنیده می‌شود که چند سال پیش اساسنامه این صندوق به تصویب هیات وزیران رسید و سازوکاری برای اصلاح آن پیش‌بینی شد.

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه که به راه‌اندازی سامانه رصد سبک زندگی مردم مربوط می‌شد، غلامرضا نوری قزلچه در اخطاری بیان کرد: در این بند ذکر شده که به صورت برخط سبک زندگی مردم و داده‌ها و اطلاعات افراد در یکجا رصد و پایش شود. اما در اصل ۲۵ قانون اساسی گفته شده با حکم قانون این امکان وجود دارد. اگر اکنون ما اینجا قانون‌گذاری کنیم ممکن است امکان تجسس در اطلاعات شخصی افراد فراهم شود.

رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: قطعا دسترسی به اطلاعات شخصی افراد صرفا با داشتن حکم قاضی امکان‌پذیر است و با راه‌اندازی سامانه رصد و پایش سبک زندگی مردم بدون حکم قاضی این امکان وجود ندارد.

اظهارات نمایندگان موافق و مخالف راه‌اندازی سامانه رصد و پایش سبک زندگی مردم را  هم می توانید در این لینک بخوانید.

موضوعات خارج از برنامه

درادامه جلسه علنی امروز تعدادی از نمایندگان از جمله غلامحسین رضوانی،‌معین‌الدین سعیدی و فتح‌الله توسلی در تذکراتی ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تاکید کردند: تاریخ فراموش نمی‌کند که سازمان‌های بین‌المللی چه زمانی سکوت کرده و چه زمانی سروصدا به پا کردند.

با توجه به سیل اخیر در استان گیلان،‌ خلیل بهروزی‌فر گفت: پل‌ها و راه‌های ارتباطی و زیرساخت‌ها از بین رفته و خسارات زیادی به شهرستان فومن و بخش زیادی از شهرستان شفت وارد شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha