• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402082316612
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از بیست و هفتمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از بیست و هفتمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

بیست و هفتمین روز و پنجاهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر ۱۴۰۲، ۱۱۸ ماده و ۶ بند از ۲۳ بند الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم توسعه را در۲۱ روز با برگزاری ۴۱ جلسه علنی مورد بررسی قرار دادند و  تعدادی از احکام را به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع دادند.

پس از آن به مدت یک هفته جلسات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی تشکیل شد و با اتمام بررسی موارد ارجاعی، مجلس از یکشنبه (۱۴ آبان) ضمن رسیدگی به بقیه مواد الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم، بررسی موارد ارجاعی لایحه برنامه هفتم را شروع کرد.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در بیست و هفتمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب بند د ماده ۹۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند در طول اجرای برنامه هفتم توسعه، سالانه حداقل به میزان ۱۰ درصد نسبت به داخلی‌سازی کالاها و خدمات راهبردی مورد نیاز بخش خود اقدام کنند.

* با تصویب بند پ ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان  وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کردند تا با درخواست ستادکل نیروهای مسلح نسبت به صدور مجوز بهره‌برداری از معادن واقع در پادگان‌های موجود تحت مالکیت نیروهای مسلح اقدام کند.

* با تصویب بندالحاقی ۲ ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ تکالیفی برای دولت برای ارتقاء و توانمندسازی و رسیدن به قدرت بازدارندگی و حل مشکلات نیروهای مسلح و سازمان بسیج مستضعفین تعیین کردند.

* با تصویب جزء ۲ بند پ ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازمان برنامه و بودجه را مکلف کردند تا تسبت به ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور و تهیه برنامه جامع تامین حامل‌های انرزی شبکه حمل و نقل جاده‌ای کشور اقدام کند.

با توجه به تصویب این بند از لایحه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه توضیح داد که مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف به ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور کرده و بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست.

* با تصویب بند ت ماده ۱۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ سازوکاری برای تعیین تکلیف و بازپرداخت بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به شبکه بانکی تعیین کردند.

* با تصویب بندهای الف، ب، پ، ت و ث ماده الحاقی ۲۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان ضمن تکلیف به دولت برای افتتاح «سرمایه‌گذاری نفت و گاز کشور» با استفاده از منابع داخلی ارزی و ریالی شرکت‌های تابعه ذی‌ربط وزارت نفت، مقررات مربوط به واریز و برداشت از این حساب را تصویب کردند.

* با تصویب بند ب ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف به تادیه بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در طول اجرای قانون برنامه هفتم ‌شد.

ارجاعیات

در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند ت ماده ۵۷ که به اخذ معادل ۱۰ یورو از مسافران پروازهای خارجی برمی‌گشت بار دیگر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

همچنین با تصمیم رئیس مجلس جزء ۳ بند ث ماده ۵۷ این لایحه مربوط به تکلیف دولت به پیش‌بینی جبران زیان بخش مسافری شرکت راه‌آهن در بودجه سنواتی جهت رسیدگی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور ارجاع داده شد.

نمایندگان در ادامه بررسی مواد ارجاعی کمیسیون تلفیق، بندالحاقی ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم مربوط به تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان در طول اجرای قانون برنامه هفتم را بررسی کردند و برای رفع ابهام و بررسی بیشتر، مجددا به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

بند ب ماده ۲۹ لایحه هم که به انتقال صندوق بازنشستگی هما به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازمی گشت بار دیگر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

 در جریان بررسی بند مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان، سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: اگر قرار بر این باشد که حقوق بازنشستگان در سال اول قانون اجرای برنامه به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد به اعتباری حداقلی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

موضوعات خارج از برنامه

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز،  احمد محرم‌زاده  ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم کودک‌کش اسرائیل و آمریکای جنایتکار که هر روز یک جنایت جدید انجام می‌دهند و کودکان، زنان و غیرنظامیان را می‌کشند، گفت: لعن و نفرین خداوند بر سردمداران استکبار یعنی آمریکا و اسرائیل.

همچنین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی با بیان اینکه جهان بشریت از این همه جنایت جریحه‌دار است و امروز همه ملت‌های دنیا رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند و افزود: در طول تاریخ این جنایت به این حجم تکرارنشدنی است. این‌که کودکان و زنان بی‌گناه را مورد هجمه قرار داده و برق بیمارستان‌ها را قطع کرده و سبب کشته شدن عده‌ای از نوزادان شدند در طول تاریخ جنایتی بی‌نظیر است.

در تذکری دیگر درباره جنایات رژیم صهیونیستی، علی نیکزاد  اظهار کرد: اکنون باید این سوال را طرح کنیم کجایند برندگان جایزه صلح نوبل؟ کجایند کسانی که جایزه حقوق بشری بردند؟ اکنون جهان و تاریخ بشریت باید قدر ابرمرد صلح تاریخ جهان را یعنی ژنرال حاج قاسم سلیمانی را بدانند.

محمدرضا صباغیان هم در اخطاری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی با اشاره به اینکه روزهای سختی بر مردم غزه می گذرد، گفت: سختی های طاقت فرسای آنها نه تنها قابل تحمل نیست بلکه حتی قابل تصور هم نیست. سزاوار است گفته شود، ای مردان نامرد خود را به خواب زده؛ ای بعضی از مدعیان و سران کشورهای اسلامی و عربی سکوت کرده؛ ای حاکمان زورگوی غربی؛ ای نتانیاهوی خونخوار و قصی القلب و ای بایدن بی هویت! بآی ذنب قتلت؟

یکی دیگر از نمایندگان با اشاره به رد صلاحیت ۲۸ درصد از نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، از رئیس مجلس خواست تا نسبت به این موضوع پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر تاکید کرد: حتما به عنوان مجلس در اجرای قانون مساله را دنبال می‌کنیم؛ پیشتر هم توضیح دادم که در حوزه اجرایی موضوع دخالت‌هایی که مطرح شده است را پیگیری کردیم و خواهیم کرد و مصمم هستیم که قانون اجرایی شود. البته بدون شک دوستان شورای نگهبان هم حتما به این مساله توجه دارند.

 درادامه نمایندگان به منظور تامین نظر شورای نگهبان لایحه الحاق ۵ تبصره به ماده ۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را اصلاح کردند و یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، لایحه مقابله با تحریم‌ها و لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را اعلام وصول کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha