گفتگوي خبرگزاري دانشجويان ايران با حسين زمان
تهران
مهندس حسين زمان، خواننده نسل جوان و مداح اهل بيت عليهمالسلام، پس از اجراي مراسم احيا كه دركانون توحيد برگزار شد، باخبرنگار ايسنا به گفت و گو نشست.
س: بسياري از اقشار مذهبي ما، موسيقي را حرام وگناه ميدانند، با توجه به اين كه شما نيز شخصيتي مذهبي هستيد، آيا ميتوانم انگيزهي شما را از پرداختن به موسيقي بدانم.
ج: از هنر ميتوان به عنوان ابزاري جهت بيان زيباي واقعيتهاي زندگي استفاده كرد، چرا كه ذات هنر همين است. اگر ما بتوانيم بين دين و هنر آشتي برقرار كنيم قادر به استفاده از اين ابزار براي بيان ارزشهاي ديني خواهيم بود. به نظر من موسيقي يك تكنيك است و اگر شما بتوانيد از اين متن براي بيان واقعيتهاي زندگي به شكل زيبا استفاده كنيد، كار هنرمندانهاي انجام دادهايد. به هر حال من از هنر، به عنوان يك ابزار استفاده ميكنم براي اين كه به هدفهاي خودم برسم ومعتقدم در صورت برقراري پيوند ميان تفكر ديني و هنر در سطح جامعه ميتوان اعتقادات ديني را در قالب هنر ريخت.
س: آيا با هنر غربي هم ميتوان به اين هدف رسيد.
ج: من اصلا شرق و غرب و جغرافيا براي هنر قائل نيستم، نه براي موسيقي و نه هيچ هنر ديگري. اگر شما نميتوانستيد با هنر شرقي به اين هدف برسيد در رسالت خود موفق بودهايد و در غير اين صورت اگر با هنر غربي هم به اين هدف هنر، يعني بيان واقعيتهاي زندگي به شكلي زيبا رسيديد، به نظر من باز هم وظيفهي خود را خوب انجام دادهايد. مرز جغرافي قائلشدن براي هنر، يعني محدود شدن به محدودهاي خاص كه ممكن است بعد وسيعي نداشته باشد.
س: آيا شما منافاتي بين خوانندگي و مداحي نميبينيد.
ج: خير، زيرا اولا هر دوي اينها در وهلهي اول از صدا بهره ميگيرند و صوت(نيكو) نعمتي خداوندي است كه بايد زكات آن پرداخته شود، چه در زمينه فعاليتهاي موسيقيايي و چه مذهبي. ما در تمام روزهاي سال نوحهسرايي و مولوديخواني نداريم و از طرفي مواقعي هست كه بايد از صدا براي القاي تفكرات و انديشهها در ذهن مردم بهره گرفت حال اگر اين زمان مصادف با ايام سوگواري نبود چه بايد كرد. مساله ديگر اين است كه همه حرفها را نميتوان در قالب مرثيه بيان كرد. بنابراين خوانندگي و مداحي هر دو لازم بوده و منافي يكديگر نيستند.
س: اگر قرار باشد شما بين خوانندگي و مداحي، يكي را انتخاب كنيد كدام را انتخاب ميكنيد و چرا.
ج: در شرايط فعلي برخود واجب ميدانم كه خوانندگي را برگزينم. زيرا هماكنون جامعه به لحاظ مداحان اهل بيت اشباع است ولي متاسفانه شمار خوانندگاني كه نيازهاي(روحي) جوانان را برآوردده كنند بسيار كم است و در اين تعداد اندك، افراد غيرمتعهد نيز حضور دارند.
س: هماكنون مشاهده ميشود كه گرايش قشر جوان بيشتر به سمت موسيقي پاپ است. توصيه شما به جوانان علاقهمند به موسيقي چيست.
ج: بايد توجه داشت كه موسيقي ذاتا خطرناك نيست، آنچه خطرآفرين است استفادهي نادرست از موسيقي است شما با چاقو هم ميتوانيد هندوانه ببريد و هم سر يك انسان را. موسيقي در هدايت و ارشاد جامعه مؤثر است. منتها كساني كه متكفل امور فرهنگي جامعهي ما هستند بايستي با برنامهريزي درست و نظارت درست به نوعي عمل كنند كه از اين ابزار و وسيله، درست استفاده و بهرهگيري شود. بنده نيز معترفم كه در حال حاضر بدليل برنامهريزي نادرست مسؤولان و بيتوجهي ايشان به خواستههاي دروني جوانان، اين گرايش ـ كه پاسخگوي نيازهاي ايشان است ـ افسار گسيخته به پيش ميرود.
من از اين واقعه هم نگرانم و هم ناراضي. علت اين امر را بايد در عملكرد نادرست صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جستجو كرد. البته انتقاد من بيشتر از وزارت ارشاد است. زيرا در صدورمجوز توجهات لازم را صورت نميدهد. ريشه اين امر نيز شايد تحقق يافتن منافع سياسي عدهاي باشد كه براي اعمال خواستههايشان به اين روش متوسل شده، از درون يا بيرون به ارشاد لطمه ميزنند.
س: بنده به عنوان آخرين سؤال بفرماييد خواندن را از چه زماني آغاز كرديد.
ج: خواندن را در سال 1359 با مداحي درشهادت دو تن از دوستانم آغاز كردم . د رمساجد دانشگاه و در نقاط مختلف تهران مراسم دعاي كميل داشتم و از سه سال پيش احساس كردم كه به خواننده شيفته نياز داريم براي همين به موسيقي روي آوردم و در حال حاضر خوانندگي و مداحي را در كنار هم انجام ميدهم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات