• دوشنبه / ۴ آذر ۱۳۸۱ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8109-01362
  • منبع : مطبوعات

سيد محمد علي ابطحي: حضور در راهپيمايي روز قدس حداقل واجبي است كه مسلمانان به خاطر اعتقادات ظلم ‌ستيزانه بايد ادا نمايند

سيد محمد علي ابطحي:
حضور در راهپيمايي روز قدس حداقل واجبي است كه مسلمانان به خاطر اعتقادات ظلم ‌ستيزانه بايد ادا نمايند

سيد محمد علي ابطحي ، معاون رئيس جمهور ، با نگارش مطلبي به تبيين ديدگاههاي خود درباره‌ي روز جهاني قدس پرداخت.

به گزارش ايسنا، ابطحي در مطلب خود در اين باره آورده است : « روز جهاني قدس كه به تعبير رساي امام خميني (ره)، روز اسلام ناميده شده، دوباره از راه مي‌رسد. در طول ساليان متمادي كه مردم جهان شاهد دربدري و آوارگي و مظلوميت مردم فلسطين بودند و هستند تمامي نقاط بحراني دنيا به نوعي دچار تحولات مثبت شدند و مردم ستم كشيده در جاي جاي جهان، بحران‌ها را يكي پس از ديگري حل و فصل كردند و زندگي طبيعي خود را ولو به صورت حداقلي شروع كردند؛ اما متاسفانه در مورد مردم مظلوم فلسطين معادله برعكس بود. هر سال كه مروري بر تاريخ اين ملت ستم كشيده مي‌كنيم. اوضاع آنان وخيم‌تر و ميزان فشار و رنجي كه تحمل كرده‌اند بيشتر از گذشته بوده است. شايد همين دليل كافي باشد كه وجدان بشريت بر خود فرض بداند كه همواره ياد آنان را گرامي بدارد و صد البته مسلماناني كه معتقدان به ديني هستند كه اساس ظلم را نفي مي‌كند و پيامبرش براي احياي عدالت، مبعوث شده حق دارند كه بيش از ديگران با مظلومان فلسطيني همدردي و همراهي كنند.

گر چه جداي از ارزشهاي ديني و اسلامي، آحاد انسانها كه ارزشهاي بشري مورد قبول جامعه جهاني را پذيرفته اند، نيز بر اين ظلم آشكار و ناديده گرفتن حقوق اوليه انساني، اعتراض دارند. زيرا رژيم صهيونيستي هيچ يك از ارزشهاي بشري را هم قبول ندارد. وقتي بسياري از كشورهاي جهان، براي پذيرش اصول مورد قبول بشريت زير فشار قدرتهاي جهاني قرار مي‌گيرند و آنها بايد بپذيرند كه اگر نه به رضا، ‌به زور بايد آن اصول را رعايت كنند كه اين خود گام مثبتي براي بشريت است؛ اما همين بشريت حق دارد بپرسد كه چرا همه ارزشهاي انساني، مثل دموكراسي، حقوق بشر، حقوق اطفال و زنان، مبارزه با سلاحهاي كشتار جمعي،‌ وقتي به مرزهاي رژيم اشغالگر صهيونيستي مي‌رسد ملغي مي‌گردد و هرگز آنان خود را موظف به اجراي آن نمي‌دانند و بدتر آنكه هرگز هيچ قدرت جهاني به خود اجازه نمي‌دهد كه به اسراييل كوچكترين فشاري وارد كند، دنيا امروز باور خواهد كرد كه ريشه بسياري از مصيبتهاي بزرگ جهاني و يا لااقل توجيه بسياري از آسيب‌هاي بزرگ انساني - مثل حوادث 11 سپتامبر - را بايد در تبعيض نارواي انساني در حق مردم مظلوم فلسطين جستجو كرد. اگر مصالح بشريت ملاك عمل قدرتهاي بزرگ بود و يا حتي اگر مصالح خودشان و مردمشان ملاك تصميم‌گيري رهبران سياسي دنيا - به خصوص آمريكا - بود مي‌بايست پس از حوادث تلخ 11 سپتامبر كه در يك همكاري فشرده و احيانا ندانسته بن‌لادن و بوش دنيا را در آستانه‌ي جنگ و نابودي قرار دادند. بر مردم فلسطين ستم روا ندارند تا جهان به سمت صلح و آرامش پيش رود و در جهان اسلام روش و راه واپس‌گراي طالباني و بن‌لادني منزوي شود. اما به دليل آن كه تصميم‌گيران و سياست سازان دنيا در ارتباط با منطقه خاورميانه، اسراييلي‌ها هستند منافع همه بشريت و حتي منافع مردم آمريكا را قرباني مصالح خود مي‌كنند.

فشاري كه در طول سال گذشته بر مردم فلسطين و حتي بر رهبر آنان روا داشتند. علاوه بر آن كه از نظر انساني يك فاجعه تمام عيار بود. متاسفانه تلاش روشنگران اسلامي و صلح دوستان جهاني را كه همواره از اسلام طالباني تبري مي‌جستند و ساحت اسلام را از آن روشها مبرا مي‌كردند ناكام و كم اثر كرد.

اين را هم بايد بدانيم كه در حمايت از مردم فلسطين، اين تنها ما نيستيم كه بر آن پاي مي‌فشاريم. همه جهان اسلام و بلكه همه آنها كه به جد و حقيقت به ارزشهاي انساني پاي بندند. امروز به دفاع از مردم مظلوم فلسطين بر خواسته‌اند. بنابر اين حضور در مراسم راهپيمايي روز قدس كه يادگار امام بزگوارمان هست حداقل اداي ديني است كه انسانيت به پيشگاه ارزشهاي مورد قبول بشريت عرضه مي كند و حداقل واجبي است كه مسلمانان، به خاطر اعتقادات ظلم‌ستيزانه دين و آيين‌شان بايد آن را ادا نمايند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha