• سه‌شنبه / ۱۶ تیر ۱۳۸۳ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8304-05458

* پيش‌بيني مركز تحقيقات موتور آلمان از سوخت آينده * 23درصد خودروها تا سال 2020 از سوخت‌هاي جديد استفاده مي‌كنند

* پيش‌بيني مركز تحقيقات موتور آلمان از سوخت آينده *
23درصد خودروها تا سال 2020 از سوخت‌هاي جديد استفاده مي‌كنند

پيش‌بيني مركز تحقيقات موتور آلمان نشان مي‌دهد كه در سال 2020، 23 درصد خودروها از سوخت‌هاي جديد بهره خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بنا بر بررسي‌هاي انجام شده از سوي مركز تحقيقات موتور آلمان در سال 2020، از مجموع 90 ميليون خودرو توليد شده در سال، 18 ميليون خودرو از سوخت‌هاي جديد بهره‌ مي‌برند كه اين سوخت‌ها گاز و هيدروژن خواهند بود.

سوخت هيدروژن كه در خودروهاي پيل سوختي استفاده خواهند شد تا سال 2020 سوخت حدود پنج ميليون خودرو توليدي در سال را شامل مي‌شوند.

سوخت هيدروژن در عمل الكتروليز، برق توليد مي‌كند كه مورد استفاده الكترو موتور قرار مي‌گيرد.

گاز طبيعي نيز به 9 ميليون خودروي توليدي در آن سال انرژي خواهد داد؛ خودروهاي دو سوخته نيز در اين سال سوخت حدود هشت درصد محصولات توليدي در جهان است.

اين پيش‌بيني كه بسيار دقيق انجام شده است در سال 2010 هيچ بازاري را براي خودروهاي هيدروژني متصور نيست شايد در اين سال سالانه كمتر از يك ميليون خودرو پيل سوختي كه از سوخت هيدروژن بهره مي‌گيرد وارد بازار شده باشد.

اين در حاليست كه خودروهاي دو سوخته در سال 2010، شش درصد محصولات توليدي را در اين سال تشكيل مي‌دهند.

خودروهاي گازسوز نيز كه شايد امروز در تمام دنيا دو ميليون از اين خودروها نيز وجود نداشته باشد، در سال 2010، دو درصد كل محصولات توليدي در جهان يعني در حدود دو ميليون دستگاه در سال را شامل خواهند شد.

اين شركت اعلام كرده تا سال 2006، هزار جايگاه سوخت‌رساني گاز در آلمان تاسيس مي‌شود. اين شركت در حال ارائه تكنولوژي جديد و موتورهاي جديد از پايه گازسوز در جهان است. اين شركت كه طراحي موتور خودروهاي شركت‌هايي مانند فولكس‌واگن، بنز و بي‌ام و را برعهده دارد، عمده مشكل آينده سوخت گاز را جايگاه و كمبود سوخت‌رساني گاز و تاسيسات زير بنايي مي‌داند.

بنا به بررسي‌هاي انجام شده در ژاپن، آينده براي سوخت گاز وجود ندارد و به احتمال زياد اين كشور بر روي خودروهاي دو رگه و هيدروژن هزينه خواهد كرد.

خودروهاي دو رگه هماكنون كم مصرف‌ترين خودروها در جهان هستند كه از انرژي الكتريكي و شيميايي سوخت فسيلي با موتورهاي تركيبي يا سري بهره مي‌برند. اين خودها داراي يك موتور بنزيني يا ديزلي به همراه الكترو موتور هستنند كه بنا به دستور مغز هوشمند خودرو از پيش‌رانه الكتريكي (الكتروموتور) يا موتور احتراق داخلي يا هر دو براي حركت خودرو استفاده مي‌كنند.

گفتني است در حال حاضر نيز در ژاپن عمده سرمايه‌گذاري بر روي خودروهاي دو رگه دو سوخته است كه مهمترين آن نيز خودرو پريوس، بهترين خودروهاي توليدي در سال 2003 است.

اين درحاليست كه مناطقي از جمله غرب و جنوب آسيا و آسياي ميانه بسيار مناسب براي خودرو‌هاي گازسوز عنوان مي‌شود.

در آمريكا نيز ايالت كاليفرنيا سرمايه‌گذاري هنگفتي حتي با شكست چندين دفعه‌اي طرح‌هاي تحقيقاتي براي گازسوز كردن خودروها كرده است. حتي بسياري از بازيگران هاليود براي تشويق مردم از خودروي گازسوز استفاده مي‌كنند. اين كشور آينده سوخت خود را در اختيار سوخت گاز و هيدروژن مي‌داند، حتي وزارت انرژي آمريكا شركت GM و فورد را مجبور به سرمايه‌گذاري هنگفت در زمينه خودروهاي پيل سوختي و هيدروژني و گازسوز كرده است.

مركز تحقيقات موتور آلمان موتورهاي ngv يا موتورهايي كه از پايه گازسوز هستند را آينده‌دارترين موتورهاي احتراق داخل مي‌نامد كه استفاده از آن از سال 2008 به بعد تشديد مي‌شود؛ اما استفاده از موتورها گازسوز مرسوم امروزي تا سال 2005 بيشتر عمر نخواهد كرد، اين شركت LPG (گازمايع) را غيرقابل صرفه چه از نظر تكنولوژي و اقتصادي براي استفاده در خودروها نام برده است، اما LNG (گاز مايع طبيعي) را نيز در عين حال آينده‌دارترين سوخت معرفي كرده است.

بررسي‌ها نيز حاكي از ان است كه موتورهاي دو سوخته كه براي گاز طراحي شده اما از بنزين نيز بهره مي‌گيرند استفاده از اين نوع موتورها در بازده زماني سال 2004 تا 2008 مناسب ارزيابي مي‌شوند.

«گزارش از امين آزاد»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha