• یکشنبه / ۴ مرداد ۱۳۸۳ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8305-01194
  • خبرنگار : 71038

/سالروز برگزاري اولين نماز جمعه پس از انقلاب/ اعظم طالقاني: آيت‌الله طالقاني همواره نسبت به انحصارطلبي و جناح‌بازي هشدار مي‌داد

پنجم مرداد مصادف است با سالروز برگزاري اولين نماز جمعه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت مرحوم آيت‌الله سيدمحمود طالقاني؛ خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به همين مناسبت با اعظم طالقاني فرزند مرحوم آيت‌الله طالقاني گفت‌وگويي را به انجام رسانده است.

اعظم طالقاني در اين مصاحبه به ذكر خاطرات خود از برگزاري نماز جمعه توسط پدر پرداخت و يادآور شد:

«تا آن‌جا كه به ياد دارم، پدرم با حضرت امام(ره) تماسي گرفته و به ايشان پيشنهاد دادند اكنون كه با انقلاب، نظام اسلامي در كشور ايجاد شده است، نماز جمعه در شان چنين نظامي برگزار شود. حضرت امام(ره) نيز موافقت فرمودند و آيت‌الله طالقاني اولين نماز جمعه‌ي پس از انقلاب را در پنجم مرداد در دانشگاه تهران قرائت كردند.

تعداد جمعيت شركت‌كننده در اولين نماز جمعه‌اي كه پس از انقلاب برگزار شد به حدي بود كه ما در خيابان هاي اطراف براي خواندن نماز صف بستيم. من در طول پنج نماز جمعه‌اي كه به امامت پدرم برگزار شد، تنها يك بار با ماشين به نماز جمعه آمدم و جمعيت به حدي بود كه مجبور شدم نرسيده به ميدان انقلاب از ماشين پياده شوم و در همان‌جا نماز بخوانم.

آيت‌الله طالقاني از پنجم مرداد تا 17 شهريور، امام جمعه‌ي تهران بود و مجموعا پنج نماز جمعه به امامت ايشان برگزار شد كه آخرين آن در بهشت زهرا بود.

وي افزود: مي‌توان صحبت‌هاي ايشان را در نماز جمعه به چند محور تقسيم‌بندي كرد. محور اول؛ هميشه دغدغه‌ي مشكلات مردم را داشت و اعتقادش اين بود كه بايد به افكار و نظرات مردم احترام گذاشت. هميشه در مقابل عده‌اي تنگ‌نظر كه مي‌خواستند آرا و افكار مردم را ناديده بگيرند، مي‌ايستادند و نسبت به احترام به آرا و نظرات مردم اعتقاد داشتند. محور دوم هشدار به گروههايي بود كه با شعار مردمي قصد داشتند قدرت را در اختيار بگيرند.

وي هميشه به كساني كه قدرت را دست داشتند هشدار مي‌داد كه مواظب نفوذ بيگانگان در كشور باشند و اجازه ندهند كساني كه به انقلاب و ارزش‌هاي آن اعتقادي ندارند، در مجموعه‌ي نظام حضور داشته باشند.

دبير جامعه زنان انقلاب اسلامي ادامه داد: آيت‌الله طالقاني نسبت به انحصارطلبي و جناح‌بازي هشدار مي‌داد، در ابتدا اين انحصارطلبي را در برخي از گروههاي سياسي درك كرده و نسبت به نفوذ آنها در جامعه هشدار مي‌داد، و اين گروههاي انحصارطلب را افشا مي‌كرد. به مسوولان هشدار مي‌داد كه از ارزش‌هاي انقلاب انحراف پيدا نكنند و انحراف را خطري بزرگ براي انقلاب مي‌دانست.

وي گفت: آيت‌الله طالقاني در برگزاري آخرين نماز جمعه‌ي خود كه در بهشت زهرا(س) برگزار شد، با شهدا بيعت كرد و اظهار داشت ما نبايد خون شهدا را زير پا بگذاريم و نسبت به آرمان‌هاي آنها بي‌احترامي كنيم. شهدا افرادي هستند كه صادقانه و مخلصانه در راه ارزش‌هاي خود جانشان را تقديم كردند و نبايد دفاع از شهدا را فقط در قالب شعار دنبال كرد، زيرا اگر اين امر صورت گيرد، خيانت بزرگي به شهداست و ما براي حرمت‌نهادن مناسب به خون شهدا بايد به ارزش‌هاي آنها پايبند باشيم. آيت‌الله طالقاني نسبت به گروههاي ماركسيستي، انحصارطلب و تنگ‌نظر هميشه هشدار مي‌دادند و مشفقانه از پايگاه مردم دفاع مي‌كردند.»

اعظم طالقاني در ادامه ابراز عقيده كرد: اكنون در مواردي منافع ملي دنبال نمي‌شود و برخي مواقع در نماز جمعه صحبت‌هايي مي‌شود كه به وحدت ملي منجر نخواهد شد؛ اين براي افكار عمومي قابل هضم نيست.

وي با تاكيد بر اين‌كه ما همه خواهان حفظ منافع نظام و حاكميت هستيم گفت: بخشي از حاكميت با افراد جامعه به صورتي برخورد مي‌كند كه گويي انتظار دارد كه همه‌ مطيع باشند. در نماز جمعه نبايد بدون استدلال و منطق به فكر دشمن‌تراشي بود؛ اين با فلسفه‌ي نماز جمعه منافات دارد.

طالقاني با بيان اين‌كه عده‌اي افراد جامعه را به خودي و غيرخودي تقسيم كرده‌اند، گفت: بايد در نماز جمعه به نحوي عمل شود كه همه در آن شركت كنند و خودي و غيرخودي رنگ ببازد. اركان عالي نظام بايد بال‌هايشان را باز كنند و تمام افراد جامعه را زير بال خود بگيرند و افراد نيز مطمئنا در زير اين بال قرار خواهند گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha