• چهارشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۸۳ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8305-07703
  • منبع : ریاست جمهوری

نشست ويژه‌ بزرگداشت مقام زن با حضور همسر رييس‌جمهور برگزار شد زهره‌ صادقي: زنان در دنياي امروز هم از سنن جاهلي رنج مي‌برند و هم از بار ستمهاي مدرن

«زهره صادقي» همسر رييس جمهور كشورمان عصر ديروز در نشست ويژه‌ي بزرگداشت مقام زن ضمن گراميداشت سالروز تولد حضرت فاطمه (س) و روز ملي زن در جمهوري اسلامي، با اشاره به اينكه تولد و زندگي حضرت فاطمه (س) موجب دگرگوني و انقلابي عظيم به لحاظ فرهنگي در عصر جاهليت شد، تصريح كرد: از اين رهگذر اسلام جايگاه والايي را براي زن در تمامي عرصه‌ها در نظر گرفته است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، صادقي از حضرت فاطمه (س) به عنوان الگو و اسوه‌ي مسلمانان از حيث انساني و شخصيت اجتماعي براي زنان ياد و خاطرنشان كرد كه ايشان در زندگي نه چندان طولاني خويش چه به عنوان دختر، همسر و مادر و چه به عنوان يك شهروند و عضو جامعه با حضور فعال و تأثيرگذار در تمامي عرصه‌هاي حيات خصوصي و عمومي، به عنوان الگويي متعالي و برتر براي زنان مطرح مي‌شود.

همسر رييس‌جمهور ضمن ابراز تأسف از اينكه در گذر تاريخ سنت‌هاي غلط و معارض با مباني اسلام و حاكميت تفكرات متحجر و استبدادزده در اغلب جوامع اسلامي، زن مسلمان را از جايگاه واقعي‌اش در اسلام دور كرده است، گفت: زنان در جهان امروز هم تبعيض‌ها، خشونت‌ها و ستم‌هاي تاريخي ناشي از سنن جاهلي و هم بار ستم‌هاي مدرن ناشي از ابزاري شدن در خدمت سرمايه‌داري نوين را بر دوش مي‌كشند.

وي با اشاره به اينكه ما معتقديم براي رهايي از اين موقعيت تبعيض‌آميز راهي جز بازگشت به جايگاه و منزلتي كه اسلام در تئوري و عمل براي زن مسلمان تبيين كرده است متصور نيست، گفت: برگزاري روزهاي ملي و بين‌المللي زنان، فرصت‌هاي مضاعفي را براي تسريع در تحقق اين امر در اختيار ما زنان قرار داده است تا به ارزيابي جايگاه واقعي و نقش خود در جامعه و راههاي مقابله با موانع و محدوديت‌هاي موجود بر سر راه اين مقصود، دست يابيم.

صادقي همچنين افزود: ما معتقديم براي رهايي از اين موقعيت تبعيض‌آميز راهي جز بازگشت به جايگاه و منزلتي كه اسلام در تئوري و عمل براي زن مسلمان تبيين كرده است متصور نيست.

در اين نشست كه با حضور همسران سفراي كشورهاي خارجي در ايران، نمايندگان زن در مجلس شوراي اسلامي در دوره‌ي ششم و هفتم، همسران وزراي كابينه‌ي خاتمي در دو دوره و جمعي از زنان مقامات جمهوري اسلامي برگزار شد، «زهرا شجاعي» مشاور رييس‌جمهور و رييس مركز امور مشاركت زنان نيز با اشاره به اينكه پس از پيروزي انقلاب اسلامي وضعيت زنان ايراني در مقايسه با گذشته و همچنين در مقايسه با بسياري از كشورهاي اسلامي و غيراسلامي تغيير قابل توجهي يافته است، گفت: مسلما در اين مدت فاصله‌ي ما با گذشته زياد شده است اما هنوز بايد زمينه‌هاي فراواني مهيا شود تا همه‌ي زنان بتوانند به طور عادلانه و متناسب با شايستگي‌هايشان از حقوق به رسميت شناخته شده‌ي خود بهره ببرند و بتوانند به عنوان شركاي مساوي مردان گام‌هايي اساسي در مسير توسعه‌ي پايدار كشور بردارند.

وي تأمين حقوق زنان و ايجاد برابري جنسيتي ميان زن و مرد را يكي از عرصه‌هاي جدي فعاليت‌هاي اجتماعي و اصلاحات در سطح جهان دانست و تصريح كرد: تبعيض عليه زنان پديده‌اي است جهاني، فرافرهنگي و فراتمدني كه عملا در تمامي جوامع بشري - علي‌رغم تفاوت در مذهب - جريان دارد و به جرأت مي‌توان گفت كه ترازوي عدالت در حال حاضر در هيچ جامعه‌اي متوازن نيست.

وي خاطرنشان كرد: از آنجايي كه بهبود وضعيت زنان مستلزم تغيير و تحول در بسياري از باورها، عادات، هنجارها و مناسبات اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي است، لذا تأمين حقوق زنان و رفع كليه‌ي اشكال تبعيض عليه زنان يك روند كند بوده و رسيدن به وضعيت مطلوب نياز به گذر زمان دارد.

همچنين در اين نشست «نوريني» همسر سفير مالزي به نمايندگي از همسران سفراي كشورهاي خارجي در ايران؛ با اشاره به ارتقاي وضعيت عمومي زنان در سطح جهان، از جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري پيشرو در استيفاي حقوق زنان و بسترسازي براي پيشرفت آنان ياد كرد و به مقايسه‌ي وضعيت زنان در ايران و برخي ديگر از كشورهاي منطقه پرداخت.

وي با اشاره به اينكه در بسياري از كشورها زنان به عنوان شهروند درجه‌ي دو در نظر گرفته مي‌شوند، اعطاي حق رأي به زنان و نام‌گذاري روزي به عنوان روز بزرگداشت مقام زن را از جمله‌ي نشانه‌هاي ارج گذاشتن به مقام زن در ايران دانست و به نظام جمهوري اسلامي ايران براي انجام اين اقدامات تبريك گفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha