• دوشنبه / ۹ شهریور ۱۳۸۳ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8306-03039

هشدار سازمان حفاظت محيط زيست: ژن دستكاري شده برنج «تراريخته» سمي بيولوژيك توليد مي‌كند وزارت جهاد كشاورزي نسبت به توقف توليد سريعا اقدام كند

سازمان حفاظت محيط زيست نسبت به توليد و مصرف برنج «تراريخته» هشدار داد و تاكيد كرد: وزارت جهاد كشاورزي بايد هرچه سريعتر نسبت به توقف كشت و توليد اين محصول، حتي در مزارع كوچك تا تعيين اثرات آن بر سلامت انسان و محيط زيست اقدام كند.

دكتر مظاهري، مدير هماهنگي پروژه ملي توانمندسازي ايمني زيستي در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، كاشت برنج «تراريخته» (دستكاري ژنتيكي) از سوي پژوهشكده بيوتكنولوژي جهاد كشاورزي را بدون مجوز اعلام كرد و گفت: اين پژوهشكده بدون مجوز اقدام به كاشت هكتاري اين نوع برنج در مزرعه كرده است.

وي با بيان اين كه براي محصولات دستكاري ژنتيكي بايد برابري بنيادين انجام شود، افزود: نوع ژن اين گونه محصولات و احتمال انتقال آن پيش از كاشت در مزرعه بايد مشخص شود كه متاسفانه هيچ گونه ارزيابي خطر بر روي اين برنج انجام نشده است.

مشاور پژوهشي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: همچنين بايد اثرات محصولات دستكاري ژنتيكي بر روي سلامت انسان و تنوع زيستي مشخص و مديريت خطر بر روي آن صورت گيرد.

وي برنج «تراريخته» را بنا به گفته توليدكنندگان آن مقاوم به «كرم ساقه‌خوار» خواند و گفت: ژن دستكاري شده cry1Ab كه توليد سم (توكسين) كرده و كرم ساقه‌خوار را از بين مي‌برد، نوعي سمي بيولوژيك است كه احتمال دارد، علاوه بر ظاهر شدن در بافت ساقه، ديگر قسمتهاي برنج را تحت تاثير قرار داده و جزو بافتهاي اصلي دانه برنج شود.

مدير هماهنگي پروژه ملي توانمندسازي ايمني زيستي با بيان اين كه به گفته مسؤولان پژوهشكده بيوتكنولوژي جهاد كشاورزي برنج «تراريخته» استفاده از سموم و آفت‌كشها را به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد، به ايسنا گفت: اين در حاليست كه سم بيولوژيك توليد شده ممكن است اثرات سوء ناشناخته‌اي داشته باشد.

وي با اشاره به اثرات سوء بهداشتي محصولات دستكاري ژنتيكي شده بر روي سلامت انسان گفت: علاوه بر اين اثرات، بايد اثرات اين محصولات بر روي تنوع زيستي، انتقال ژن به موجودات غير هدف و ... نيز بررسي شود.

مدير هماهنگي پروژه ملي توانمندسازي ايمني زيستي با بيان اين كه تا كنون توليد تجاري برنج دستكاري ژنتيكي در دنيا انجام نشده و مطالعات انجام شده در حد آزمايشگاهي و مزرعه‌اي كنترل شده بوده است، گفت: علي‌رغم توليد بالاي محصولات دستكاري ژنتيكي شده در كشورهاي امريكايي، دنيا هم‌اكنون به اين نتيجه رسيده كه تمامي اين محصولات اثرات سويي بر سلامت انسانها دارد؛ بطوري كه در بسياري از موارد حداقل موجب بروز حساسيت در افراد شده و در اين زمينه مي‌توان به ذرت استارلينگ اشاره كرد.

به گفته وي علي‌رغم آن كه هزاران هكتار از زمينهاي امريكا زير كشت ذرت استارلينگ رفته بود، اين كشور استفاده خوراكي اين نوع ذرت را ممنوع كرده و هم ‌اكنون تنها براي خوراك دام بكار مي‌برد. از سوي ديگر برخي كشورهاي اروپايي نيز بر پايه تحقيقات خود اعلام كرده‌اند ژن دستكاري شده ذرت استارلينگ در دستگاه گوارشي احشام باقي مي‌ماند كه بدين جهت اين دسته كشورها استفاده از اين نوع ذرت را حتي براي غذاي دام نيز ممنوع كرده‌اند.

وي با بيان اينكه اتحاديه اروپايي نيز قوانين بسيار سختگيرانه‌اي براي ورود محصولات دستكاري ژنتيكي شده وضع كرده است، افزود: برخي از كشورهاي اين اتحاديه مانند نروژ ورود اينگونه محصولات را به كل ممنوع كرده‌اند.

مدير هماهنگي پروژه ملي توانمندسازي ايمني زيستي با اشاره به اين كه سازمان حفاظت محيط زيست بر اساس ابلاغيه رييس‌جمهوري متولي پروتكل ايمني زيستي در كشور است، به ايسنا گفت: با توجه به الحاق ايران به اين پروتكل، بايد قوانين آن نيز در كشور اعمال شده و تمامي دستگاهها به مقررات آن توجه كنند.

گفتني است دكتر عارف، معاون اول رييس‌جمهوري طي سفر هفته گذشته خود به استان گيلان از طرح توليد بذر برنج تراريخته در مؤسسه مطالعات برنج كشور بازديد كرد. 

 خبرگزاري دانشجويان ايران در حال پيگيري پاسخ مسؤولان ذيربط وزارت جهاد كشاورزي است كه اطلاعات مربوطه به محض دريافت، متعاقبا مخابره خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha