• دوشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8312-03533

رييس‌جمهور در مجلس دانش‌آموزي: دفاع از آزادي، حقوق انسان و عدالت، عبادت است استواركردن مردم‌سالاري، مستلزم تحمل است

رييس‌جمهور در مجلس دانش‌آموزي:
دفاع از آزادي، حقوق انسان و عدالت، عبادت است
استواركردن مردم‌سالاري، مستلزم تحمل است

رييس‌جمهور روز دوشنبه در مجلس دانش‌آموزي بر لزوم عام بودن، آزادانه بودن و سازمان‌يافته بودن مشاركت‌ها در تعيين سرنوشت مردم تأكيد كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، با حضور در مجلس دانش‌آموزي گفت: موجب افتخار من است كه در ماههاي پاياني دوران مسؤوليتم، شاهد گشايش سومين مجلس دانش‌آموزي هستم. بذري كه ديروز كشته شده بود، امروز نهال نورس اما پايداري داده كه به درخت تنومند نهاد جامعه‌ي مدني تبديل خواهد شد.

وي با بيان اينكه همه‌ي ما “ايران آباد، آزاد و پيشرفته“ را خواستاريم تأكيد كرد كه براي رسيدن به چنين ايراني بايد در عرصه‌ي سرنوشت پذيراي مسؤوليت باشيم.

خاتمي تصريح كرد: حضور در عرصه‌ي سرنوشت، مستلزم مشاركت در عرصه‌هاي مختلف است و اين امر جز با مشاركت همه‌جانبه در همه‌ي سطوح و عرصه‌ها تحقق نخواهد يافت.

رييس‌جمهور ادامه داد: مشاركت امري نيست كه به عنوان موضوع انشاء براي جوانان تعيين كنيم. منظور از مشاركت، فراهم‌آوردن زمينه‌ي حضور در عرصه‌هاي مختلف و رفع موانع مشاركت است.

خاتمي با بيان اينكه اگر جامعه به لحاظ روحي، مشاركتي نباشد، با دستورالعمل و برنامه‌ريزي مشاركت در آن ايجاد نخواهد شد، يادآور شد: اگر جامعه پذيراي نظام مردم‌سالار نباشد، يا اين نظام شكل نمي‌گيرد و يا به زودي از مسير منحرف مي‌شود.

رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه هر جامعه و فرهنگي، نظام مردم‌سالار خود را دارد، تصريح كرد: نمي‌توان در يك جامعه‌ي استبدادزده منتظر رشد و نمو مردم‌سالاري و تشكيل جامعه‌اي دموكراتيك بود.

خاتمي در ادامه‌ي سخنانش، انقلاب اسلامي را آغاز حيات جديدي از زندگي ملتي خواند كه خواست تاريخي‌اش با اين انقلاب به وقوع پيوست و در اين زمينه در منطقه پيشتاز شد.

خاتمي يادآور شد كه ملتي كه دست‌كم دو بار در تاريخ، تمدن ساخته، از وضعيت ايجادشده برايش نارضايتي داشت و ملتي كه دنيا را روزي وامدار توليد علم خود كرده بود، به جايي رسيد كه نتوانست حتي از دستاوردهاي ديگران به درستي استفاده كند، از اين رو انقلاب اسلامي تبلور خواست تاريخي آن بود.

رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه امروز در مرحله‌ي گذر تاريخي، براي رسيدن به يك نظام مردم‌سالار هستيم، به روايتي اشاره كرد و گفت: عادت‌ها بسيار پايدارند، به طوري كه حتي ذهن و زندگي انسان را شكل مي‌دهند، حتي برداشت و دانش شما در برابر جهان و انسان و . . . تحت تأثير ذهنيت‌هايي است كه قبلا در شما شكل گرفته است.

خاتمي گفت: پيش‌داوري‌هاي ما چارچوبي را براي درك واقعيت‌ها مشخص مي‌كند و براي همين است كه برداشت از اسلام با دو ديدگاه، كاملا از هم متفاوت است.

خاتمي با اشاره به ذهن بازيگر انسان يادآور شد: گاهي به جاي اينكه فلسفه و . . . راهنماي انسان به سوي حقيقت باشند، تحت تأثير ذهنيت‌هاي شكل‌گرفته انسان قرار مي‌گيرد.

خاتمي، ترك عادت‌هاي اجتماعي و تاريخي را چيزي شبيه به معجزه خواند و گفت: ترك عادت‌هاي اجتماعي بسيار دشوارتر از ترك عادت‌هاي جسماني است. به ويژه آنكه اين عادت‌ها به خاطر همسايگي با دين، رنگي ديني به خود گرفته باشد.

به گزارش ايسنا وي با بيان اينكه ترك عادت‌هاي تاريخي و ذهنيت‌هاي ايجاد‌شده كار بسيار دشواري است گفت: جامعه‌اي مثل ما، قرن‌ها همه‌ي وجود، احساسات، عواطف و زندگي‌اش در چارچوب معيارهاي نظام خودكامه شكل گرفت، ولي خواست از اين خودكامگي با يك انقلاب بزرگ كه مردمي‌ترين انقلاب دوران معاصر بود، كنده و به مرحله‌اي پرتاب شود كه متناسب با روزگار او باشد، بدون اينكه از تاريخ و هويت خود جدا شود.

وي با اشاره به فرهنگ توحيدي مردم ايران پيش از اسلام و توسعه و پررنگ‌تر شدن آن پس از اسلام، اظهار داشت: به خاطر همين تأثير دين در زندگي است كه فريبكاران و دروغگويان، براي به كرسي نشاندن حرفهاي خود از دين سوءاستفاده كردند.

رييس‌جمهور در عين حال خاطرنشان كرد كه ما به عنوان افراد جامعه‌اي كه افتخارش ديني بودن است، راهي جز گذر از دوران سياه به دوران روشنايي براي بهره‌گيري از دين نداريم.

وي گفت: امروز بايد بگوييم كه دفاع از آزادي يك عبادت است. بگوييم كه دفاع از حقوق انسان يك عبادت است. شركت در انتخابات براي تعيين سرنوشت يك منسك و دفاع از عدالت يك عبادت است.

خاتمي افزود: در جامعه‌اي مثل ما جز بر پايه‌ي برداشت درست از دين، استقلال، آزادي و مردم‌سالاري مستقر نخواهد شد.

رييس‌جمهور تأكيد كرد: بايد مشاركت را جدي بگيريم. اين مشاركت بايد عام باشد و تمام سطوح اجتماعي را در برگيرد.

وي مهمترين بخش مشاركت را مشاركت در حكومت عنوان كرد و گفت: همه‌ي شهروندان بايد اجازه داشته باشند كه در عرصه‌ي سرنوشت مشاركت كنند و حكومت و قدرت نماينده‌ي اين مردم باشند.

خاتمي تصريح كرد كه بايد هم زمينه براي آزادي مردم فراهم و هم زمينه‌ي مشاركت و آزادي گزينش فراهم باشد.

رييس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: همه‌ي شهروندان آزاد بايد روش و خصوصيت حكمراني، حكومت كردن و حكومت شدن را بياموزند. در يك جامعه‌ي دموكراتيك انسان بايد بداند كه چگونه حكومت‌پذير باشد و چگونه حكومت كند.

خاتمي با تأكيد بر اينكه براي داشتن يك جامعه‌ي مردم‌سالار، مشاركت بايد داوطلبانه و آزادانه باشد، اظهار داشت: اين كه يك ارباب، برده‌هايي را جمع كند و بگويد اين مزرعه را براي من با مشاركت بسازيد، به كارگيري افراد است، نه مشاركت دادن آنها؛ براي مشاركت داوطلبانه بايد فضاي آن فراهم شود و هركس كه جوهر انساني دارد بايد بتواند در اين مشاركت حضور يابد.

به گزارش ايسنا وي همچنين با تاكيد بر سازمان‌يافته‌بودن مشاركت، يادآور شد كه در جوامع امروز مشاركت‌هاي توده‌اي جوابگو نيست، بلكه اين مشاركت بايد سازماندهي شود و در اينجا سازمانهاي مردمي با سازماندهي خاص، شرط عبور سالم از مرحله‌ي حساس كنوني است.

وي به روايت ديگري مبني بر اينكه دل جوان مثل زمين هموار و خالي است كه هر بذر در آن بكاري آن را مي‌پذيرد و رشد مي‌كند، گفت: ذهن جوان ما كمتر آلوده است و در مرحله‌ي گذر و ايجاد فرهنگي متناسب با وضعيت جديد، عبور از مرحله‌ي استبداد به مرحله‌ي مردم‌سالاري ديني از مسير خاص و اراده‌ي جوان ما تحقق مي‌يابد.

خاتمي گفت: بايد به نسل جوان كه قلبهاي صاف، پاك و انعطاف‌پذير دارد و با هزينه‌ي كمتر مي‌تواند وضع جديدي را ايجاد كند، اميد اصلي را داشت.

خاتمي يادآور شد: فرزندان عزيز ما بدانند كه تحقق فرهنگ مشاركتي و استواركردن مردم‌سالاري مستلزم تحمل است؛ نمي‌توان خود را مدار و محور عالم دانست يا فقط به فكر بيرون كشيدن گليم خود از آب بود. بلكه بايد ديگري را پذيرفت و تحمل كرد. تقويت روحيه‌ي تحمل شرط استقلال يك نظام مقبول است.

وي در ادامه، مجلس دانش‌آموزي را از جمله دستاوردهاي اساسي كه مبناي حركت در آينده است، خواند و گفت: مي‌دانم كه مشكلات فراواني داريد اما مگر هيچ كار بزرگي بدون مشكل شكل مي‌گيرد.

رييس‌جمهور در پايان شركت بالاي 80 درصدي دانش‌آموزان را در انتخابات، نشان‌دهنده‌ي بيداري اين قشر دانست كه مي‌توان از آن طريق راه دموكراسي را تجربه كرد.

بر اساس اين گزارش، پيش از سخنان رييس‌جمهور، هيأت رييسه‌ي سني مجلس دانش‌آموزي به جايگاه فرا خوانده شدند و در ابتداي جلسه، رييس هيأت رييسه‌ي سني مجلس دانش‌آموزي با خير مقدم به رييس‌جمهور، او را معلم تفكر اصلاحات و ديده‌بان امين مردم در رهيافت به سوي جامعه‌ي مدني خطاب و جلسه‌ي مجلس را رسمي اعلام كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha