• جمعه / ۷ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8405-01595
  • خبرنگار : 71021

گفت‌وگوي صريح مرعشي با ايسنا: خاتمي گردشگري را لازمه زندگي امروز مي‌داند اسب زين‌شده گردشگري فقط سواركار مي‌خواهد صادرات صنايع دستي بدون توريسم رونق نمي‌گيرد

گفت‌وگوي صريح مرعشي با ايسنا:
خاتمي گردشگري را لازمه زندگي امروز مي‌داند
اسب زين‌شده گردشگري فقط سواركار مي‌خواهد
صادرات صنايع دستي بدون توريسم رونق نمي‌گيرد

سيد حسين مرعشي پس از 14 ماه رياست در پست معاونت رياست‌جمهوري و نخستين رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، اكنون تصميم قاطعانه‌اي براي ترك اين پست گرفته است، او در حالي اين قصد را كرده كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان صنف گردشگري و به خصوص دست اندركاران بخش خصوصي، حركت‌هاي خوبي در اين راستا آغاز شده بود كه اميد مي‌رفت با پايان يافتن آن‌ها جهانگردي ايران پس از سال‌ها به سر و ساماني دست يابد. البته اين پايان راه نيست و برخي كارشناسان نيز بر اين باورند كه جهانگردي در دولت نهم شتاب روزافزوني را براي توسعه به خود خواهد ديد و تعامل با بخش خصوص ارمغان دولت نهم براي گردشگري خواهد بود. خبرنگاران گروه ميراث فرهنگي و گردشگري ايسنا در روزهاي پاياني كار حسين مرعشي به سراغ او رفته و درباره مسائل مربوط به صنعت گردشگري، تصميم‌ها و اقدام‌هاي او در اين مدت، پرسش‌هايي را مطرح كرده‌اند كه در ذيل مي‌آيد.

«بودن يا نبودن؟»

سيد حسين مرعشي در ابتداي اين  گفت‌وگو، در پاسخ به آنچه كه برخي‌ها آن را زمزمه ماندن وي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌ناميدند، با قاطعيت به خبرنگاران گردشگري ايسنا اعلام كرد:‌ در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نمي‌مانم و اين برنامه جدي است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اين نتايج دوره نهم انتخابات رياست جمهوري ايران، گفت: تغييرات در سطوح معاونان رييس جمهور و وزرا به دنبال نتايج انتخابات طبيعي است و همواره گروه برنده در انتخابات، پست‌هاي كليدي حساس را از ميان گروه خود تعيين مي‌كند.

وي درباره‌ي فعاليتش پس از واگذاري اين پست، اظهار كرد: در دفتري تحت عنوان حمايت از طرح‌هاي توسعه وتوزان منطقه‌اي كه در موسسه‌اي غير انتفاعي تاسيس مي‌شود. بر اساس تجربيات مردمي براي سرمايه‌گذاري به مسوولان كشور، مشاوره‌ي رايگان ارايه و ايده پردازي مي‌كنم.

مرعشي ادامه داد: ممكن است در اين دفتر، گردشگري هم جايگاهي داشته باشد.

«آغاز شكوفايي در صنعت گردشگري»

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح كرد: دولت طي اين 14 ماه اخير فعاليت‌هايي را شروع كرد كه آغاز يك دوره شكوفايي در صنعت گردشگري است.

وي با اشاره به اينكه در 8 سال رياست جمهوري خاتمي، به ترتيب سه و دو دوره رياست در بخش‌هاي ايران‌گردي و جهانگردي و ميراث فرهنگي طي شده است، گفت: دوران رياست معزالدين در سازمان ايران‌گردي جهانگردي براي اين صنعت خوب و موفق بود. اما تحول و اتفاق خاصي را در زمان رياست عبدخدايي شاهد نبوديم.

مرعشي ابراز كرد: مساله‌ي ادغام سازمان‌هاي ايرانگردي، جهانگردي و ميراث فرهنگي در دوره معزالدين و بهشتي در دستور كار قرار گرفت و مجلس ششم نيز طي لايحه‌اي آن را بررسي كرد و نسبت به آنچه دولت ارائه كرده بود، با اضافه شدن 8 ماده‌ي ديگر به اين لايحه كامل تر شد.

معاون رييس‌جمهور، به تاثير دوره‌ي رياست جمهوري سيد محمد خاتمي در صنعت گردشگري اشاره كرد و گفت: خاتمي به لحاظ شخصيت فرهنگي‌اش نسبت به حفاظت از ميراث فرهنگي و ارتقاء ديدگاه‌ها به آثار تاريخي و فرهنگي كشور نگرش مثبت و واقعي داشته و گردشگري را لازمه‌ي زندگي امروز مي‌داند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اينكه «اقتصاد» در ذات تمام صنعت‌ها است، به اعتقاد خاتمي در خصوص اين صنعت اشاره كرد و افزود: ‌صنعت گردشگري بيشتر فرهنگي و سياسي است كه به رابطه‌ي ملت‌ها و تحقق شعار رييس جمهور مبني بر گفت و گوي تمدن‌ها كمك مي‌كند.

وي ادامه داد: بالفعل شدن ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي گردشگري مشروط به اجراي برنامه‌ي چهارم توسعه و محقق شدن سهم سرمايه‌گذاري منظور شده در اين برنامه است.

«اسب زين شده گردشگري!»

مرعشي تصريح كرد: در شرايطي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را ترك مي‌كنم كه « اسب صنعت گردشگري زين شده» و تنها به سواركاري نياز دارد ه ارزش آن را بداند و اين اسب آماده را راه ببرد.

وي با تاكيد بر اينكه در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همه چيز براي اجرايي شدن و جهش آماده است، گفت: چشم‌انداز برنامه چهارم توسعه مصوبات منابع ارزي و رياي و سهم سرمايه‌گذاري براي اين صنعت آماده است و رييس بعدي ديگر به مطالعه، برنامه‌ريزي، بازنگري و شناسايي عناوين طرح‌ها نياز ندارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: اجرايي شدن طرح‌ها و برنامه‌هاي سازمان خيلي به تفكر و عملكرد مدير در به كارگيري سرمايه‌ها و انتخاب مجريان طرح‌ها، بستگي دارد.

«مديريت ميراث فرهنگي و گردشگري كار پيچيده‌اي نيست»

معاون رييس‌جمهور با بيان اينكه مديريت بخش ميراث فرهنگي و گردشگري پيچيده نيست، تصريح كرد: بيان حرف‌هاي محكم و با اعتقاد، نگاه به افق روشن اين صنعت و بسيج نيرو‌هاي فعال جامعه براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه از اقداماتي است كه مديران جديد اين سازمان بايد به آن‌ها توجه كنند.

مرعشي به مديران آينده‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توصيه كرد: اين افراد اصلاح درگير مسائل فرعي و جناحي نشوند و علاوه بر عشق ورزي به اين صنعت دنبال تحقق افق‌هاي روشن اين صنعت نيز باشند.

وي با اشاره به حساس بودن صنعت گردشگري گفت: مديران آينده نبايد با اين صنعت محدود و سياسي برخورد كنند و با وجود ديدگاه سياسي – فرهنگي نسبت به آن، مساله‌اي ملي است نه جناحي.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين صنعت را متاثر از افكار عمومي و فضاي سياسي اجتماعي دانست، اظهار كرد: مديران آينده‌ي اين سازمان بايد اعتماد بين‌المللي موجود را تقويت كنند و انگيزه براي سرمايه‌گذاري در اين بخش را بيش از گذشته افزايش دهند.

«تمام مديران كشور سياسي هستند»

وي درباره‌ي انتخاب مديران سياسي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و عملكرد آنها در اين حوزه ابراز كرد: همه‌ي مديران، معاونان و وزيران كشوري به نوعي سياسي هستند، ولي اين مديران حداقل در سازمان مذكور به وظيفه‌ي خود در ساعات رسمي و اداري عمل كرده و هيچ يك از برنامه‌ها عقب نيستند.

مرعشي تصريح كرد: سياست جزء مهمي از زندگي اجتماعي امروز است و قرار نيست كسي با آن آشنا نباشد.

وي در ادامه‌ي اين بحث درباره‌ي كنسرت تخت‌جمشيد و عملكرد مديران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: پيمان سلطاني براي برگزاري اين كنسرت در زمان «بهشتي» قراردادي را با سازمان امضا كرد كه بر اساس آن نيز سازمان مذكور نبايد پولي را پرداخت كند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اينكه مشكل ايجاد شده در اين مورد به حوزه‌ي مالي سازمان مربوط نمي‌شود، افزود: اين قرارداد هيچ وقت عملياتي نشد كه سازمان نيز بخواهد هزينه‌اي كند و «سلطاني» با ارائه‌ي گزارشي مبني بر دريافت پول از اين سازمان از اعتمادي كه به او شد، استفاده‌ي درستي نكرد.

وي اذعان داشت: اين گزارش خلاف واقع بوده و در حال حاضر در دست بررسي مجدد است.

مرعشي اظهار داشت:‌مشخص شدن تكليف اركست تخت جمشيد به قرارداد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بستگي دارد.

«عرضه‌ي محصولات گردشگري بايد سازمان دهي شود»

معاون رييس‌جمهور، مهم‌ترين چالش در صنعت گردشگري را عرضه‌ي خدمات و محصولات اين صنعت دانست و به ايسنا گفت: : ‌با وجود پتانسيل‌هاي واقعي در بسياري از شهرهاي كشور مانند: استان‌هاي شمالي، اصفهان،مشهد و شيراز محصولات مناسبي در بخش گردشگري عرضه نمي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: نتيجه‌ي مطالعات و بررسي‌هاي اين سازمان نشان از وجود تقاضا براي گردشگري دارد بنابراين بايد عرضه‌ي محصولات در اين صنعت سازمان دهي و بيشتر تولد شود.

وي ادامه داد: افزايش سرمايه‌گذاري بر صنعت گردشگري، استانداردسازي اقامتگاه‌ها، توسعه‌ي هتل‌ها، تقويت ايستگاه‌هاي بين راهي و ارايه‌ي خدمات جامع به مناطق نمونه‌ي گردشگري مطابق برنامه‌هاي مصوب سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، محصولات را براي عرضه آماده مي‌كند.

مرعشي حمل و نقل را از ديگر چالش‌هاي اساسي در اين صنعت ذكر كرد و گفت: صنعت حمل و نقل ايران در حال حاضر با محدوديت جدي براي انتقال گردشگران مواجه است و بايد خود را سريعتر با اين صنعت هماهنگ كند.

«ادغام صنايع مربوط به گردشگري، زحمت ايجاد مي‌كند»

مرعشي در ادامه گفت‌وگويش با خبرنگاران ايسنا با بيان اينكه ادغام صنايع مربوط به گردشگري ضرورتي ندارد، تصريح كرد: گردشگري صنعتي فرابخش است كه نمي‌توان تمام صنايع مربوط به آن را ادغام كرد، چرا كه زحمت فراوان براي اين بخش نو پا ايجاد مي‌كند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اذعان كرد: اين صنعت بايد قدرت هماهنگ كردن صنايع مربوط را داشته باشد كه اين مساله با راه‌اندازي كانون ملي گردشگري كه متشكل از نماينده‌ي تمام صنايع مرتبط بوده  تا حدودي در جهت هدف مورد نظر فعاليت مي‌كند.

معاون رييس جمهور، با ابراز اينكه دولت در ايران همچنان بخش جدي است، گفت: كانون ملي گردشگري به گونه‌اي طراحي شده كه تمام دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي حضور هماهنگ و پرثمر داشته باشند.

مرعشي افزود: اداره كل هماهنگي و شوراي عالي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ترتيب هماهنك كننده‌ي امور جاري و كلان هستند و بنابراين ضرورتي براي ادغام ساير بخش‌ها با اين حوزه نيست.

وي ميراث فرهنگي را مساله‌اي جدي ارزيابي كرد و به ايسنا اظهار داشت: ميراث فرهنگي و گردشگري پس از طي دوران تجهيز لازم نيست براي هميشه در كنار يكديگر فعاليت كنند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: ‌اگر اين دو حوزه فعال شوند، بخش عمده‌ي گردشگري مي‌تواند خارج از ميراث فرهنگي حركت كند.

وي با اشاره به ركود بازار صنعت گردشگري در ايران، عنوان كرد: در حال حاضر گردشگري به واقعيتي مسلم تبديل نشده است و گرنه سازمان مي‌تواند سبك‌تر و كوچك‌تر از وضع حاضر ولي مقتدر و با جايگاه و ابزاري مناسب حركت كند.

«با ادغام سازمان حج و زيارت و گردشگري مخالفم»

مرعشي با صراحت اعلام كرد: با ادغام سازمان حج و زيارت در ميراث فرهنگي و و گردشگري به دليل باري كه به بخش گردشگري اضافه مي‌كند، مخالف هستم.

وي با بيان اينكه سازمان حج و زيارت حجم گسترده‌اي از متقاضيان زيارت خانه‌ي خدا را پوشش مي‌دهد افزود: ادغام اين بخش با ميراث فرهنگي و گردشگري به تمركز براي فعاليت بيشتر و مهم‌تر نياز دارد كه در نهايت از اين مساله درآمدي بدست نمي‌آيد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: اين سازمان در امور زيارتي مي‌تواند در بخش‌هاي عتبات عاليات فعاليت كند.

«صادرات صنايع دستي بدون گردشگري رونقي نمي‌گيرد»

معاون رييس‌جمهور اذعان داشت: صادرات صنايع دستي بدون توريسم رونق نمي‌گيرد و با ورود گردشگر به كشور صادرات اين محصولات اوج مي‌گيرد.

مرعشي خاطر نشان كرد: گردشگران و مسافران اولين كالايي كه خريداري مي‌كنند، صنايع دستي است.

وي افزود: در صورت افزايش ورود گردشگران به ايران و ايجاد زمينه‌هايي براي برقراري ارتباط با صنايع دستي ناخودآگاه تقاضا براي اين محصول بيشتر مي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: صنايع دستي يكي از جاذبه‌هاي مهم ايران محسوب مي‌شود كه تنوع آن بسيار فوق‌العاده و منحصر به فرد است.

«موزه‌ي ملي يكي از 5 موزه‌ي بزرگ دنيا مي‌شود»

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اينكه طرح توسعه و استاندارد سازي موزه‌هاي كشور تدوين شده است اعلام كرد: مهمترين برنامه طرح توسعه موزه‌ملي ايران است كه در ميان يكي از 5 موزه‌ي بزرگ دنيا جاي دارد.

مرعشي افزود: ايجاد و احداث 10 موزه‌ي منطقه‌اي، 20 موزه تخصصي، 30 موزه‌ي استاني و هزار موزه در شهرهاي كوچك از جمله طرح‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در جهت ساخت و توسعه‌ي موزه‌هاي كشور است.

معاون رييس‌جمهور با بيان اينكه در اين طرح موزه‌ها در 4 سطح تعريف شده‌اند، اظهار كرد: توسعه‌ي موزه‌ي ملي ايران در سطح 5 موزه‌ي بزرگ دنيا، ايجاد موزه‌هاي منطقه‌اي در استان‌هاي آذربايجان، همدان، خوزستان فارس، جيرفت، شمال و مراكز استانها كه مهد تمدن ايران هستند، موزه‌هاي تخصصي از جمله فرش، انقلاب اسلامي و تمدن دوره‌ي اسلامي و موزه‌هاي محلي يا مردم‌شناسي با مشاركت شهرداري كه حداقل در طي برنامه چهارم توسعه، هزار موزه بايد احداث شود.

« با تخريب آثار فرهنگي برخورد جدي مي‌شود»

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به سوء استفاده از ميراث فرهنگي و تخريب  آثار فرهنگي گفت: اين مساله جاري نيست و اين سازمان براي جلوگيري از وضوع اين حوادث گاردي را تشكيل داده است.

وي تصريح كرد: هر اثر در ايران تثبت شده يا نشده، نبايد تخريب شود و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اگر شاهد اين مساله باشد حتماً مداخله‌ي جدي مي‌كند.

مرعشي خاطر نشان كرد: تخريب آثار فرهنگي كشور تحت تاثير توانايي اندك در مرمت و احيا و سرعت بيشتر استهلاك نسبت به سرمايه‌گذاري براي بازسازي و احيا است.

وي گفت: با پشتوانه‌ي مردمي نبايد اجازه داد تخريب عمومي صورت گيرد و اين آثار فرهنگي متاثر شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مورد زير آب رفتن پاسارگاد در اثر فعاليت هاي عمراني و سدسازي تصريح كرد: اين يك شايعه است، چرا كه سد تنگه بلاغي، 24 كيلومتر تا پاسارگاد فاصله دارد و مطرح شدن اين منطقه به عنوان مركز تمدن قديم ايران به معني پاسارگاد نيست.

وي سد سازي را نياز جدي كشور دانست و اظهار داشت: احداث سد براي تامين آب و جلوگيري از تخريب سيلاب‌ها در پايين دست و تمدن‌هاي جاي و پيشين كشور است.

مرعشي با بيان اينكه قانون مكلف كرده با نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از آثار پاسارگاد مستند سازي شود، تاكيد كرد: عمليات نجات بخشي آثار پاسارگاد شروع شده و در موزه نيز نگهداري مي‌شود بنابراين پاسارگاد زير آب نمي‌رود.

وي با ابراز اينكه هر گزينه‌اي مانند سد سازي نيست اظهار كرد: اگر امكان ارتباطي باشد كه به آثار فرهنگي و باستاني كشور لطمه‌اي وارد نشود در مورد سد‌ها اين مساله مشكل‌تر است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: در صورت وارد شدن لطمه‌اي به آثار ملي دولت مخالفت مي‌كند.

«پينشهاد بن سفر در سطوح دائمي  رسيدگي مي‌شود»

ارايه تسهيلات در قالب سفر آسان ديگر پرسش ايسنا بود. مرعشي در پاسخ به اين پرسش با اشاره به سفرهاي ارزان اذعان كرد: برنامه‌هاي مفصلي در اين باره وجود دارد كه مي توان عرضه‌ي خدمات را اضافه و توليد را انبوه كرد تا قيمت تمام شده كاهش يابد.

وي افزود: در صورت توليد انبوه خدمات، به رسميت شناختن باز فصل‌ها و تفاوت نرخ‌ها در زمان ورود كمتر مسافر به كشور، امكان سفرهاي ارزان مهيا مي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به وجود تبصره‌ي بن سفر در لايحه‌ي بودجه‌ي مجلسي گفت: در حال حاضر اين پيشنهاد در سطوح بخش‌هاي دائمي دولت رسيدگي مي‌شود.

وي اظهار كرد: اميدوارم اين مصوب تا شهريور به دست دولت برسد كه طبق آن مجاز به پرداخت 30 درصد از هزينه‌ي سفر است و اين آغاز تحولي براي اعطاي يك ماه پاداش مخصوص سفر است.

 مرعشي با بيان اينكه جاي تاسيسات اردوگاهي در صنعت گردشگري خالي است، اعلام كرد: بودجه‌ي امسال براي يك ميليون نفر اسكان در شب منظور شده است و علميات اجرايي اين طرح نيز از سال جاري شروع مي‌شود.

وي تاكيد كرد: كشور بايد به تاسيسات اقامتي ارزان قيمت مجهز شود تا افراد كم درآمد نيز بتوانند سفر كنند.

«تبيليغات جاذبه‌هاي ايران از شبكه‌هاي تلويزيوني BBC و العربي شروع شد»

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي اقدامات اين سازمان در كاهش تبليغات منفي بين المللي نسبت به ايران گفت: تبليغات جاذبه‌هاي باستاني، فرهنگي و گردشگري كشور از شبكه‌هاي تلويزيوني BBC و العربي در حال پخش است و در آينده‌ي نزديك نيز بخش آن از شبكه الجزيره شروع مي‌شود.

وي با اعتقاد بر اينكه تاثير گردشگري بر شاخص‌هاي سياسي در درازمدت نمايان مي‌شود ابراز كرد: تاثير گذاري گردشگري بر بازار و روابط سياسي خارجي ايران ريشه‌اي و طولاني مدت است.

مرعشي افزود: ثبات و بستر لازم در كشور جهت تبليغ و انتقال واقعيت‌ها به بيرون مرزها بايد فراهم شوم تا مردم با سفر به اين بفهمند كه بيان رسانه‌ها و اشخاص سياسي در مورد اين كشور و واقعيت ندارد.

وي تاثيرپذيري صنعت گردشگري را آني دانست و تصريح كرد: گردشگران مقصد را امروز انتخاب مي‌كنند و اگر پرونده‌ي انرژي هسته‌اي ايران داغ شود متعاقبا بسياري از سفرا به كشور صورت نمي‌گيرد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اساسي‌ترين روش مقابله با اين تاثيرات منفي، كاهش هزينه‌هاي مالي سياسي ذكر كرد و گفت: سنگين‌ترين هزينه‌ي سياسي كشور در انتخابات جاري پرداخته شد و به طور يقين گرفتاري‌هايي خواهيم داشت.

وي ابراز اميدواري كرد: دولت آينده با واقع بيني اين تنش زدايي و اعتماد سازي را در دنيا در پيش گيرد و وجه ايران را در مجامع بين المللي روشن‌تر كند.

«24 بازار هدف گردشگري ايران تعيين شد»

مرعشي درباره‌ي نظام بازاريابي كشور، اظهار كرد: بازارهاي هدف گردشگري ايران در سطح كشورهاي منطقه‌اي و آسيايي مشخص شده كه 22 اولويت اول و 20 اولويت دوم تعيين شده است.

وي افزود: تبليغات، بازاريابي و عمليات فقط در اين كشورها خواهد بود و سرمايه‌ها نيز در اين مراكز هدف متمركز مي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با عنوان اينكه كشورهاي منطقه از اولويت‌هاي اول بازاريابي هستند، گفت: عربستان، كويت، امارات، قطر، بحرين ، عراق، تركيه و روسيه از كشورهاي در اولويت اول و همسايه‌ها وساير كشورها در بازار دوم قرار دارند.

«امكانات رفاهي كشور در بخش گردشگري پاسخگو نيست»

وي تصريح كرد: امكانات موجود در بخش گردشگري پاسخگوي تعداد گردشگران در نظر گرفته شده نيست.

مرعشي ابراز كرد: سرمايه‌گذاري در هتل‌ها به عهده‌ي بخش خصوصي است و سياست‌هاي تشويقي نيز در قالب‌ اعطاي تسهيلات ارزان قيمت، منابع ارزي و ريالي و وام‌ها، از سوي دولت اعمال مي‌شود.

«شهرداري تهران كمترين حمايت را از طرح‌هاي گردشگري كرد»

معاون رييس‌جمهور  درباره‌ي ميزان حمايت دستگاه‌هاي كشوري از حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري، ابراز كرد: بيشترين كمك‌ها و حمايت ها در طول اين مدت از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و كمترين حمايت از جانب شهرداري تهران، صورت گرفت.

«ويزاي الكترونيك تا پايان سال جاري راه‌اندازي مي‌شود»

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: ويزاي الكترونيك تا پايان سال 84 طبق وعده‌ي قبلي راه‌اندازي مي‌شود.

وي افزود: اميدوارم تفاهم نامه‌ي وزارت خارجه و اطلاعات در اين باره تا پايان دولت كنوني امضا شود.

مرعشي با بيان اينكه تمام فرودگاه‌هاي كشور مرز ورودي نيستند، تصريح كرد: تنها در شهرهاي شيراز، مشهد، تهران و تبريز پروازهاي مستقيم خارجي وجود دارد و امكانات در ساير فرودگاه‌ها متناسب با نياز اين مناطق رشد مي‌كند.

وي با اشاره به وجود تاسيسات لازم در فرودگاه‌ها به ايسنا گفت: شركت در خدمات فرودگاهها، شركت خدمات رساني به گردشگران را در اين اماكن تشكيل داده كه خدمات رساني مي‌كند.

«آژانس‌هاي تور آور را حمايت مي‌كنيم»

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: آژانس‌هاي تور آور را با اعطاي وام و تسهيلات طبق توافق با بانك‌ها حمايت مي‌كنيم.

«پژوهشكده‌ي گردشگري در برنامه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گنجانده شده است»

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اينكه پژوهشكده‌ي گردشگري در برنامه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وجود دارد،‌ افزود: ‌اين پژوهشكده تاكنون فعال نشده كه شرايط موجود را تغيير دهد.

«يك ميليون و 700 هزار گردشگر خارجي امسال وارد كشور مي‌شوند»

مرعشي با اشراه به افق چهار ساله در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ورود جهانگردان به كشور، اعلام كرد: امسال يك ميليون و 700 هزار گردشگر خارجي وارد كشور مي‌شوند كه با افزايش 30 درصد ورودي در هر سال به رقم پيش بيني شده در برنامه‌ي چهار توسعه دست مي‌يابيم.

وي با بيان اينكه هر كس به هر دليلي بيش از 24 ساعت در ايران اقامت كند، توريست محسوب مي‌شود، اظهار كرد: بر اين اساس بيشتر مهمانان سياسي نيز گردشگر محسوب مي‌شوند و آمارهاي موجود با احتساب اين افراد است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ابراز كرد: براي تحقق چشم انداز 20 ساله تاكنون مشكل خاصي ايجاد نشده و بايد مستقيم بدون رفت و بازگشت حركت كرد.

«حق جذب سازمان  تا پايان دولت 30 درصد افزايش مي‌يابد»

معاون رييس‌جمهور با تايكد بر اينكه دولت بايد ضعف نيروي انساني را اصلاح كند اعلام كرد: حق جذب نيروي انساني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تا پايان دولت 30 درصد افزايش مي‌يابد.

مرعشي تربيت نيروهاي انساني را در حوزه‌ي فعاليت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ندانست و افزود: آموزش ضمن خدمت در تخصص اين سازمان نبوده كه دوره‌هايي را نيز تاكنون برگزار كرده است.

«دانشكده جهانگردي دانشگاه علامه  تاسيس مي‌شود»

مرعشي اعلام كرد: رشته‌هاي جهانگردي در دانشگاه علامه طباطبايي از اين پس در قالب دانشكده‌ي جهانگردي تدريس مي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه تاكيد كرد: بايد نيازهاي بين بخشي در رشته‌هاي موجود گردشگري شناسايي و بر اساس استانداردهاي روز تدريس و دانش آموخته‌گان تربيت شوند.

«ثبت آثار تاثيرآني بر گردشگري ندارد»

مرعشي با اشاره به اقدامات بسيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي ثبت گنبد سلطانيه‌ي زنجان در فهرست آثار جهاني، گفت: ثبت اين آثار در گردشگري تاثير آني زيادي ندارد و ممكن است اثرات آن در دراز مدت بروز كند.

وي خاطر نشان كرد: ايران در حال حاضر 20 پرونده ثبت آثار چهاني در يونسكو دارد كه رييس بعدي به مطالعه و ارزيابي مجدد نياز ندارد و مي‌تواند هر سال يك پرونده را به جريان اندازد.

«بودجه‌هاي مناسبي براي  بازسازي ميراث مذهبي تعيين شده است»

معاون رييس‌جمهور گفت: نيازها در بخش اماكن مذهبي و بقاع شناسايي و با اوقاف توافق شده و بودجه‌هاي مناسبي براي احياء و بازسازي اين اماكن تعيين شده است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اينكه يك سوم اعتبار مرمت بناهاي تاريخي به اماكن مذهبي تعلق دارد، افزود: در سال 84 رونق مطلوبي در اين زمينه حاصل شد، در حالي كه سال‌هاي گذشته به دليل وجود محدوديت‌هاي وضعيت اينگونه نبود.

وي با اشاره به دخالت متوليان اماكن مقدس و مذهبي تصريح كرد: اين افراد بدون نظر ميراث فرهنگي اقدام به نوسازي بنا مي‌كردند، در حاليكه ماهيت اصلي اين اماكن را تغيير مي‌دادند.

مرعشي ادامه داد: بخشي از اردوگاههاي مورد نظر در طرح سازمان نيز در اطراف اماكن مذهبي و مقدس جهت اسكان زائران استقرار مي‌يابد.

« درباره‌ي مديران جديد اظهارنظر نمي‌كنم»

مرعشي درباره مديران جديد در اين سازمان ابراز كرد: هيچ اظهار نظري در اين مورد نمي‌كنم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: هر دولتي با ورود خود اختيار تغيير در هر برنامه‌اي را دارد ولي اميدواريم بهترين راه‌ها را انتخاب كنند.

مرعشي در پايان به خبرنگاران ايسنا درباره اينكه آيا دلش براي اين سازمان تنگ مي‌شود؟ گفت: « من به عنوان يك توريست داخلي ايرانگردي مي‌كنم تا حداقل دلم تنگ نشود. »

متن گفت‌وگو: ايسنا- سميه حسنلو

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha