• سه‌شنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8405-04947
  • خبرنگار : 71362

حدادعادل: اصلاحات خاتمي درچارچوب نظام بود خاتمي مسئله‌ اسلام وتجدد رابه گفتمان حكومتي تبديل كرد چهره‌ گشاده،صبر، حوصله وتحمل نقدوانتقاد خاتمي فراموش نمي‌شود

حدادعادل:
اصلاحات خاتمي درچارچوب نظام بود
خاتمي مسئله‌ اسلام وتجدد رابه گفتمان حكومتي تبديل كرد
چهره‌ گشاده،صبر، حوصله وتحمل نقدوانتقاد خاتمي فراموش نمي‌شود

حدادعادل گفت: موضع‌گيري‌هاي شجاعانه، صحيح و به هنگام خاتمي در موضوع هسته‌يي نمونه‌اي از تركيب موزون و به هنجار رعايت اصل عزت و تنش‌زدايي است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي حدادعادل، رييس مجلس شوراي اسلامي در جلسه‌ي علني امروز مجلس شوراي اسلامي كه از سيد محمد خاتمي رييس جمهور كشورمان به پاس هشت سال زحماتش تقدير و تشكر شد، گفت: مقدر بود كه آقاي خاتمي در آخرين روز مسووليت خودشان در خانه‌ي ملت هم گزارش جامعي از تلاش‌هاي دولت خودشان عرضه و هم با ملت و نمايندگان ملت خداحافظي كنند.

وي افزود: ما از زحمات و تلاش‌هاي ايشان و دولت‌شان در همه‌ي عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تشكر مي‌كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اينكه خاتمي در نطقش به تفسير به پيشرفت‌ها اشاره كرد و من ضرورتي به پرداختن به جزييات نمي‌بينم، گفت: همانطور كه مقام معظم رهبري در ديدار ديشب خود با دولت و آقاي خاتمي گفتند اين توفيقات از حافظه‌ي ملت زدوده نخواهد شد.

وي گفت: اگر بخواهم به يكي از مساعي دولت در سال‌هاي اخير اشاره كنم تدوين برنامه‌ي چهارم توسعه است كه توفيق اجراي آن انشاء الله نصيب دولت آينده خواهد شد و در زمينه‌ي سياست خارجي بايد به سياست تنش‌زدايي اشاره كنم كه قطعا دولت آقاي خاتمي در اين زمينه موفق بوده است.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: تنش‌زدايي همراه با رعايت سه اصل عزت، حكمت و مصحلت صورت گرفته و مصداق بارز رعايت اصل عزت را در دوران خاتمي، توجه ايشان به اهميت مسئله‌ي هسته‌يي مي‌دانيم. موضع‌گيري‌هاي شجاعانه، صحيح و به هنگام خاتمي در موضوع هسته‌يي نمونه‌اي از تركيب موزون و به هنجار رعايت اصل عزت و تنش‌زدايي است.

حدادعادل تصريح كرد: نام خاتمي با نام اصلاحات همزمان در افكار تداعي مي‌شود. در دوران مسووليت ايشان هيچ كلمه‌اي به اندازه‌ي اصلاحات شايد تكرار نشد.

وي افزود: با آشنايي قبلي كه از دوران قبل از انقلاب با آقاي خاتمي دارم اصلاحات را در واقع جلوه‌اي از رويارويي اسلام و تجدد يعني مدرنيته در دنياي امروزي مي‌دانم. تلاش است كه براي حل اين مسئله اسلام علاوه بر آنكه يك حقيقت است، در جهان امروز يك واقعيت باشد، هم‌چنان كه تجدد يك واقعيت انكارناپذير است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، خاطر نشان كرد: مسئله‌ي مهم برقراري يكي از اين دو نيست و رابطه‌ي صحيح ميان اين دو واقعيت است. پاسخ به اين سوال فقط بر عهده‌ي ما نيست. اين مسئله‌ي جهان اسلام و همه‌ي متفكران اسلامي جهان است. اما در اين ميان ايران كه مولد يك انقلاب ديني است و جهان امروز به تاسيس حكومت ديني همت گماشته بيش از هر حكومت ديگري موظف است به اين مسئله توجه كند و هيچ چالشي مهم‌تر از اين براي جهان اسلام وجود ندارد.

حدادعادل افزود: خاتمي بررسي اين مسئله را به يك گفتمان حكومتي تبديل و آن‌را از محيط‌هاي نظري، دانشگاهي و يا حوزوي در ايران به عرصه‌ي حكومت كشاند. اين اقدام مباركي است، اقدام مفيدي است و قطعا راه ناتمامي است كه بايد با تمام دشواري‌هاي آن در آينده ادامه يابد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، گفت: افراد بسياري بودند كه آنها هم دم از اصلاحات مي‌زدند اما هر كدام مقصود خود را بيان مي‌كردند. خاتمي تعريف خودشان را از اصلاحات داشتند و اصلاحات مورد نظر ايشان هر چه بود در چارچوب نظام بود و بارها بر اين حقيقت تاكيد كردند.

وي يكي از مواردي كه آقاي خاتمي در خصوص اصلاحات متذكر شده بود را در يكي از روزهاي سخت و پر تنش مجلس ششم و تحصن آن زمان دانست و گفت: خاتمي در آن زمان به مجلس آمد و عباراتي را بيان كرد كه همواره در حافظه‌ي ما باقي مانده است كه عبارت اين است: «بعضي‌ها از من گله مي‌كنند كه از اصول اصلاحات خارج شده‌ام اما من مي‌گويم شما از اين اصول خارج شده‌ايد و من هم‌چنان به استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي پايبندم و براي خودم اصولي دارم و مهم‌ترين اصل فقط نظام است و در پي‌گيري مسائل تا جايي پيش مي‌روم كه اصل نظام به خطر نيفتد و از هر فردي كه به اين اصول احترام مي‌گذارد حمايت مي‌كنم. اصلاحات بايد در چارچوب قانون اساسي باشد و الان هم آن را تاكيد مي‌كنم».

رييس مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: اين يك نكته‌ي فراموش نشدني است كه منشاء همه گونه احترام است. گذشت زمان نشان داد كساني كه عبور از خاتمي را مطرح مي‌كردند مقصودشان عبور از نظام بود. ملت هم آنها را همراهي نكرد و تنها ماندند.

حدادعادل گفت: اين موضع‌گيري‌هاي بنيادي و صحيح در درجه‌ي اول ناشي از ديانت، ايمان، نجابت و اخلاق شخص خاتمي است و همين خصوصيات ذاتي در هشت سال سبب شد كه رابطه‌ي بسيار خوب، منطقي و قانوني و صميمانه ميان رييس جمهور و رهبري ايجاد شود كه جلوه‌ي دلپذير آن در ديدار ديشب ايشان و هيات دولت با مقام معظم رهبري است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه علي‌رغم اينكه بعضي‌ها مايل به رابطه‌ي سازنده‌ي مجلس هفتم و دولت نبودند، گفت: خاتمي و مجلس هفتم رابطه‌ي بسيار خوبي داشتند و خوشبختانه از هر دو سو براي اين رابطه‌ي خوب تلاش شد و در چهارده ماه گذشته علي‌رغم برخي فراز و نشيب‌هاي طبيعي رابطه‌ي مجلس و دولت مثبت و سازنده بود.

وي تاكيد كرد: واجب مي‌دانم از حسن نظر و همكاري خوب ايشان و دولت با مجلس تشكر كنم اگر چه مشكلات زيادي در حوزه‌هاي انتخابيه وجود دارد، اما هر چه بوده در حد طبيعي و عرفي دولت و مجلس بوده است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، گفت: چهره‌ي گشاده و صبر و حوصله و تحمل نقد و انتقاد از خصوصياتي است كه هرگز فراموش نخواهد شد.

حدادعادل در پايان گفت: آرزوي موفقيت و سلامت براي آقاي خاتمي داريم و اطمينان داريم ايشان با دولت آينده همكاري و تجربياتشان را منتقل مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حداد‌عادل در پايان سخنان خود لوح تقديري به نشانه‌ي سپاسگذاري و يادبود به خاتمي اهداء كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha