• سه‌شنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-05152
  • خبرنگار : 71274

خاتمي در آخرين سخنراني در سمت رئيس جمهور: *** تاريخ قضاوت مي‌كند * منت از آن ملتي است كه به خدمتگزاران خود اعتماد مي‌كند

خاتمي در آخرين سخنراني در سمت رئيس جمهور:
*** تاريخ قضاوت مي‌كند
* منت از آن ملتي است كه به خدمتگزاران خود اعتماد مي‌كند

خاتمي تأكيد كرد:« حتي اگر در روند انتخابات هم اشكال داشته باشيم بايد اصل واگذاري قدرت با رأي مردم را پاسداري و تقويت كنيم.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي بعد از ظهر امروز(سه‌شنبه) درجمع كاركنان نهاد رياست جمهوري با اشاره به سخنان نوروزي خود، يادآور شد:« نوروز امسال گفتم كه بهار نشانه‌ي زندگي و طراوت است اما براي انسان هر بهار كه مي‌گذرد لايه‌اي از غبار كهنگي بر دل و جان مي‌نشيند. بهار براي طبيعت آغاز و رويش و براي انسان گذر عمر است. عمر ما در اين جهان كوتاه و كوتاهتر از آن مسووليت‌هايي است كه بر عهده‌ي ما گذارده مي‌شود.»

وي ادامه داد:« الحمدالله در ايران اين گونه نيست كه سمتها ارثي و مادام‌العمر باشد و اگر كسي سر كار آمد مردم مجبور باشند براي هميشه او را تحمل كنند. اين از بركات جمهوري اسلامي است كه مردمسالاري يعني تبدل و جابجايي قدرت بدون توسل به زور را پذيرفته است و با انتخاب مردم اين جابجايي صورت مي‌گيرد.»

وي خطاب به حاضران در اين مراسم كه در مسجد سلمان فارسي نهاد رياست جمهوري برگزار مي‌شد، خاطرنشان كرد:« بعضي از شما شايد دوران نخست وزيري شهيد رجايي و شهيد باهنر كه نسبتا كوتاه بود و دوران نخست وزيري مهندس موسوي كه نسبتا طولاني بود و نهاد كلا در اختيار نخست وزير قرار داشت را يادتان هست. پس از آن نيز هشت سال دوره‌ي آقاي هاشمي بود كه شايد خيلي يا بخشي از شما همكاري خود را با نهاد را در اين دوران آغاز كرديد.آنچه رخ داد با تمام فراز و نشيب‌ها اين بوده است كه نهاد همواره در تلاش و كوشش بوده و بخش قابل توجهي از مسووليتهاي بزرگ مسوول اجرايي كشور بر عهده‌ي شما بوده است كه زياد هم پيدا نيستيد؛ زيرا اين رييس جمهور و نزديك‌تران هستند كه در معرض ديد و انتقادها قرار دارند.»

خاتمي گفت:« اگر برخي قضاوتهاي نادرست وجود نداشت لازم بود براي نهاد و كارمندان نهاد امتيازات ويژه قائل شويم زيرا با توجه به مسووليت سنگيني كه دارند استحقاق بيشتري نيز دارند و اين در حاليست كه خيلي از خدمات را به بخش ديگري از دولت و حتي مجلس و قوه‌ي قضاييه نيز مي‌دهند.»

وي با بيان اينكه كارمند نهاد بودن خود به خود معذوريت‌هايي دارد، اظهار داشت:« خيلي هم غيرعادلانه نيست كه مورد توجه و كمك بيشتر قرار بگيرند و اين درست است كه روح بزرگ شما برخي از جوها و احساسها و تهمتهاي نابجايي كه به نهاد زده مي‌شود را نپذيرد. چراكه شما با توقع كمتر و محدوديت بيشتر زحمات فراوان كشيديد.»

خاتمي از كارمندان نهاد به خاطر هشت سال همكاري و همراهي و تحمل و كوشش بي‌دريغ‌شان تشكر كرد و افزود:« با امكانات كمتر از دستگاههاي ديگر با نجابت كار كرديد و اين جالب است كه گفته مي‌شود چنين مجموعه‌ي بزرگي تخلف اداري نداشته كه اين از نشانه‌هاي پاكي و صداقت نهاد است.»

خاتمي ادمه داد:« اين سالها گذشت آخرين بهار نيز گذشت و بهارهاي ديگري مي‌آيد كه ما نخواهيم بود. خدا به شما طول عمر دهد. كساني كه در مسووليتها هستند بايد بدانند كه فرصتها مي‌گذرد و مهم نيت و تلاشي است كه انجام مي‌شود. اگر خدمتي شد نبايد منتي بر سر كسي گذارده شود. منت از آن ملتي است كه به خدمتگزاران خود اعتماد مي‌كند.»

وي كه در آخرين روز از دوره‌ي مسووليت خود در سمت رياست جمهوري سخن مي‌گفت، يادآور شد:« كشور ما با بحرانها و مشكلات زيادي روبرو شد كه تبديل اين بحرانها يا كاهش آنها كار مشكلي بود.در اين مدت مسائل اقتصادي پيچيده‌اي را نيز پيش رو داشتيم. ساختن كشور كار آساني نبود همچنين بالا بردن وجهه و اعتبار اين ملت بزرگ كه برخي با دشمني‌هايشان سعي داشتند اين وجهه را زشت جلوه دهند نيز كار آساني نبود. شايد اشتباهاتي كه برخي از ما پس از انقلاب تا امروز داشته‌ايم در اين مسأله بي‌تأثير نبوده است اما سعي كرديم شأن ملت و كشور ايران بالا بيايد و اين قابل توجه است كه تبديل ايران به يك كشور اثرگذار و همچنين دفع بحرانها از كشور نيز كار آساني نبود.»

وي با اشاره به مسائل اتمي، اظهار داشت: « امروز نيز درگير مسائل اتمي هستيم چرا كه مي‌خواهيم تكنولوژي پيشرفته‌اي در اين زمينه را از سوي فرزندان تواناي خود داشته باشيم و به همين دليل نيز مورد فشار قرار داريم. اين درحاليست كه كشورهايي با ضرادخانه‌هاي بزرگ كه امنيت منطقه را مورد تهديد قرار مي‌دهند مورد حمايت هستند ولي ايران با وجود تضمين در زمينه‌ي عدم توليد سلاح اتمي، پذيرفتن پروتكل و همكاري با آژانس مورد فشار قرار دارد.»

خاتمي خاطرنشان كرد:« با توجه به انقلاب اسلامي ايران، امروز كشور ما از وابستگي به كشورهاي ديگر رها شده و به كشوري تصميم‌گير و مستقل‌ترين كشور دنيا تبديل شده است.شايد با يكديگر اختلاف‌نظرهايي داشته باشيم ولي در زمينه‌ي امنيت در همه‌ي عرصه‌ها اتفاق نظر داريم.شايد عيب‌هايي وجود داشته باشد؛ اما بايد بپذيريم كه كشوري هستيم كه روي پاهاي خود ايستاده‌ايم و اگراشتباه مي‌كنيم خودمان هستيم نه به دستور ديگران. بايد اين مسأله حفظ و تقويت شود.»

خاتمي گفت:« حكومت در شرايطي كه تحت فشارهاي گوناگون قرار داريم، كار آساني نيست.بايد اصل عزت و مصلحت و حكمت را رعايت كنيم و درعين حال هنر ما گذر از بحران و تبديل آن به فرصتها باشد.»

رييس جمهور گفت:« قضاوت را به آيندگان وامي‌گذاريم كه آيا شأن و درجه‌ي اين ملت در وجهه‌ي جهاني بالا رفت يا نه؟ و آيا براي سير سريع به پيشرفت با توجه به گرفتاريهاي پس از جنگ از امكانات استفاده شد يا نه؟ آيا خدمات صادر شد و علم و تكنولوژي به جاي كالا وارد شد يا نه؟»

وي خاطرنشان كرد:« هرچند فقر و تبعيض وجود دارد، ولي اينكه دولت در جهت رفع اينها حركت كند مهم است و تاريخ بايد قضاوت كند در اين هشت سال جز خير و خدمت از سوي شما همكاران عزيزم كه يكي از شما هستم نديدم.»

خاتمي خطاب به كارمندان رياست جمهوري، اظهار داشت:« متأسفم از بين شما مي‌روم.»

وي همچنين از همه‌ي مسوولان و مديران نهاد رياست جمهوري به خصوص دكتر عارف كه با دلسوزي براي ارتقاء وضعيت نهاد تلاش داشت تشكر و خاطرنشان كرد كه ايشان نيز دوست داشت در اين جلسه حضور داشته باشد كه براي انجام مراسم به عربستان رفته است.

خاتمي با اشاره به برخي انتقادات صورت‌گرفته از سوي حاضران در اين مراسم با بيان اينكه نقد و انتقاد و البته انتقاد منصفانه پذيرفته است، تأكيد كرد:« نبايد از نهادي كه زحمات فراواني كشيده است تصوير نادرستي ارائه شود. همكاران ما همواره با دلسوزي براي كشور تلاش كرده‌اند و نبايد مشكلات را بزرگتر از حد خود نشان دهيم و چهره‌اي نشان دهد كه بدترين چهره‌ها باشد.»

وي افزود: « اميدوارم در آينده راه و روال بهتري براي تأمين نياز همكاران فراهم شود و دكتر احمدي‌نژاد كه با رأي مردم روي كار آمد حداقل براي چهار سال رييس جمهور خواهد شد با همكاري شما براي پيشرفت كشور تلاش كند. قوتها ادامه يابد و ضعفها با تدابير جبران شود.»

وي با طلب دعاي خير براي همكاران خود در نهاد رياست جمهوري، اظهار داشت:« گرچه ديگر با اين سمت در ميان شما نخواهم بود اما افتخار خواهم داشت به عنوان يك همكار قديمي من را در جمع خود بپذيريد.»

كارمندان نهاد رياست جمهوري نماز ظهر و عصر امروز را به امامت حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي در مسجد سلمان فارسي نهاد به جاي آوردند.

پيش از سخنان رييس جمهور، حسيني معاون امور مالي و پشتيباني نهاد رياست جمهوري به نمايندگي از كارمندان اين نهاد با برشمردن عملكردهاي نهاد در زمينه‌هاي مختلف خاطرنشان كرد كه همواره طي هشت سال گذشته برقراري عدالت در راستاي اهداف نهاد رياست جمهوري بوده است.

در اين مراسم لوح يادبودي از سوي كاركنان نهاد رياست جمهوري به رييس جمهور اهداء شد.

پس از سخنان رييس جمهور، منصوري كه گفته شد از مسوولان آسانسور نهاد است با تقدير و تشكر از رييس جمهور تأكيد كرد كه در دوران ايشان عدالت واقعا در نهاد برپا بوده و كساني كه گله دارند حق ندارند خاطر حضرتعالي را آزرده كنند چراكه ما در دوران شما عدالت را لمس كرديم و شما واقعا امين خوبي بوديد و امانت مردم را با صداقت به دست ديگري سپرديد و تا آخرين لحظه‌ي مسووليت تلاش كرديد ايران را به دنيا بشناسانيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha