• شنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۸۴ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8411-11529
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

حسن روحاني: صرفا با فريادزدن به اهدافمان نمي‌رسيم در بحث انرژي هسته‌يي استراتژي چندوجهي نياز داريم با مساله‌اي ملي مواجهيم؛ دايره مشاورانمان را بزرگ كنيم

حسن روحاني: 
صرفا با فريادزدن به اهدافمان نمي‌رسيم 
در بحث انرژي هسته‌يي استراتژي چندوجهي نياز داريم 
با مساله‌اي ملي مواجهيم؛ دايره مشاورانمان را بزرگ كنيم

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي گفت: نمي‌توانيم با يك استراتژي ساده جلوي همه تهديدها بايستيم، براي ايستادگي در مقابل دشمنان به يك استراتژي چندوجهي و قدرت عمل استراتژيك پويا و فزاينده نياز داريم.

به گزارش خبرنگار خبرگزار دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني همزمان با شب عاشوراي حسيني در مراسم عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران با وفايش كه در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) برگزار شد، افزود: دشمنان مي‌خواهند ما را به سمت انفعال و انزوا ببرند، ما بايد در منطقه و جهان فعال باشيم؛ صرفا با "فرياد زدن" نمي‌توانيم به اهدافمان برسيم.

وي با تاكيد بر اين كه " براي فعال بودن در جهان به اراده و اتحاد بيشتر نياز داريم" گفت: آن‌ها كه دنيا را به خوبي مي‌شناسند دچار خطا نمي‌شوند، بايد حواسمان را بيشتر جمع كنيم.

روحاني ادامه داد: امروز دنيا، دنياي پيچيده‌اي است و ما نمي‌توانيم با يك استراتژي ساده با آن‌ها مقابله كنيم. همه يك هدف را دنبال مي‌كنيم و آن منابع ملي و دستيابي به اهداف ملي است. پس بايد از همه افراد و گروه‌ها استفاده و دايره‌ مشاوران‌مان را بزرگ كنيم، موضوعي كه امروز پيش روي جامعه ماست يك بحث ملي است.

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود درباره عاشورا گفت: عاشورا يك روز نيست بلكه يك جريان دائمي است. كربلا نيز يك قطعه جغرافيايي نيست. هر روز روز عاشوراست و هر روز 30 هزار سپاه دشمن مقابل ماست و بايد هميشه خود را آماده مقابله با آن‌ها كنيم.

رييس‌ مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام وقوع انقلاب اسلامي را به رهبري حضرت امام(ره) حادثه‌اي كربلايي و عاشورايي دانست و گفت: انقلاب اسلامي ما چيزي جز تكرار عاشورا نبود؛ انقلاب ما خود حادثه‌ي عاشورا بود. همان‌گونه كه هدف اصلي قيام امام حسين(ع) بدعت شكني بود، هدف حضرت امام در انقلاب نيز همين بود. امام حسين(ع) مي‌فرمودند كه بايد در برابر بدعت‌ها و فرمانروايان كه به دروغ ادعاي راهبري جامعه را دارند، ايستاد و آن‌ها را از مقبوليت انداخت. هدف محوري امام(ره) نيز اين بود كه بگويد ظالمان مشروعيت ندارند، شايد در آن دوران تشكيل حكومت اسلامي از اهداف اوليه انقلاب نبود، اما محوري‌ترين بحث همان مشروعيت‌زدايي بود.

وي خاطرنشان كرد: كربلا مي‌خواهد به ما بگويد شما قدرت‌تان بالاتر از اين است، شما مي‌توانيد قدرت نامتناهي باشيد در صورتي كه خدايي عمل كنيد. نبايد در برابر تهديد دشمن بهراسيد و اگر آن‌ها خواستند با كشتن شما را بترسانند كشته شويد تا هم آن‌ها را از مشروعيت بيندازيد و هم جامعه را بيدار كنيد.

وي با تاكيد بر اين كه " حادثه كربلا مظروف زمان و مكان نيست" گفت: امروز در شرايط بسيار حساسي قرار گرفته‌ايم، روزگاري اسلام به عنوان يك فرصت از دين مطرح بود اما امروز نه تنها به عنوان دين و فرهنگ، بلكه به عنوان مديريت، نظام و يك قدرت نه در صحنه منطقه بلكه جهان مطرح است.

وي ادامه داد: امروز در سطح بين‌المللي و جهان بي‌ترديد يكي از قدرت‌هاي مطرح قدرت اسلام و مسلمانان هستند، به همين خاطر است كه اين روزها مي‌بينيم براي تضعيف اين قدرت به پيامبر بزرگ اسلام اهانت مي‌كنند.

وي با اشاره به توهين‌هاي برخي نشريات اروپايي به پيامبر(ص) ادامه داد: دشمن با اين كار حمله چريكي را آغاز كرده است تا عكس‌العمل دنياي اسلام را بفهمد. اگر آن كاريكاتور اتفاقي بود بايد با عذرخواهي آن را حل مي‌كردند اما مي‌بينيم كه هر روز در حال تكرار و افزايش است.

روحاني گفت: آن‌ها فرهنگ‌زدايي اسلام را شروع كرده‌اند و مي‌خواهند به دنيا بگويند بايد احكام اسلامي و ايستادگي براي عقيده حذف شود.

وي با بيان اين كه " دشمنان از قدرت مديريت و نظام‌هاي اسلامي مي‌ترسند" اين موضوع را سرآغاز يك حركت دانست و گفت: آن‌ها مي‌هرساند آن‌چه در اين چند سال انجام داده‌اند و نتيجه مطلوب نگرفته‌اند ادامه پيدا كند، آن‌ها امروز هرچند در افغانستان و عراق حضور دارند اما مي‌بينند كه در قانون اساسي اين دو كشور به صراحت اعلام شده است كه قانون ضد شريعت باطل است.

وي با تاكيد بر اين كه " دشمن تاكنون به اهداف خود دست پيدا نكرده است" گفت: به صراحت مي‌گويم در دنياي امروز آمريكا مي‌خواهد سلطه‌اش را بر جهان گسترش دهد اين همان هژموني و سلطه‌اي است كه بايد سراسر جهان را فرا بگيرد، اين سلطه عنوان مي‌كند كه در دنيا يك دين بايد باشد و آن هم ليبرال دموكراسي است و يك فرهنگ، آن هم فرهنگ غرب و يك تفكر، آن هم تفكر آمريكايي.

رييس‌ مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: به اعتقاد آمريكايي‌ها جهاني شدن زماني اتفاق مي‌افتد كه همه مردم دنيا آمريكايي فكر كنند و آن‌ها براي اين هدف سرمايه‌گذاري مي‌كنند.

روحاني با بيان اين كه " آمريكا هنوز قدرت به چالش كشيدن قدرت‌هاي بزرگ را ندارد" گفت: آن‌ها حتي قدرت چانه‌زني با چين امروز ، روسيه فردا و اروپاي پس فردا را پيش‌بيني كرده‌اند اما قبل از همه نوبت خاورميانه و منطقه ماست. آمريكا مي‌خواهد اين منطقه را فراگيرد و فرياد اسلام‌خواهي آن را خاموش و با در دست گرفتن منابع انرژي آن اسرائيل را در منطقه تقويت كند.

وي با بيان اين كه " آمريكا تاكنون در اين امر موفق نبوده است" گفت: از دوران جنگ سرد، ايران كانون اين هجمه‌ها بوده است كه خوشبختانه تا امروز مردم بيدار ايران و نظام جمهوري اسلامي توانسته‌اند با تدبير از پيچ و خم اين تحليل‌ها عبور كنند.

وي خاطرنشان كرد: امروز آمريكا پشت يك چهره ديگري پنهان شده و مي‌خواهد دشمني با ايران را تبديل به دشمني جامعه بين‌الملل با ايران كند و بگويد بحث من و ايران نيست بلكه بحث جهان و ايران است. براي اين كه پشت اين نقاب پنهان شوند طي چند سال گذشته ناموفق بوده‌اند، اما اين روزها با تدبير ديگري به دنبال اين هستند كه بگويند ايران دنبال سلاح كشتار جمعي است. متاسفانه در دو قطعنامه اخير شوراي حكام به بدترين شكل ما را در مسير ارجاع كامل به شوراي امنيت قرار داده‌اند، در حالي كه جمهوري اسلامي با صداقت حرف زده و مي‌گويد در برنامه و دكترين امنيتي ما بحث سلاح كشتارجمعي جايگاهي ندارد.

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي با بيان اين كه " سازمان انرژي اتمي سال گذشته اعلام كرد كه فعاليت‌هاي ايران قطعا صلح‌آميز است" گفت: در حالي كه سياست‌هاي جمهوري اسلامي ثابت است و مقام معظم رهبري به صراحت گفته‌اند كه سلاح اتمي ساخت و انبار آن و استفاده‌اش حرام است اما آن‌ها به دروغ ما را به داشتن اين سلاح‌ها متهم مي‌كنند.

روحاني با بيان اين كه " ما در زمان جنگ قدرت ساخت سلاح شيميايي را داشتيم اما نساختيم" تصريح كرد: آن‌ها نمي‌خواهند قدرت چانه‌زني ما در سطح بين‌الملل بالا برود و به بهانه اين كه ايران در صحنه بين‌الملل بلندتر حرف نزند اين جنجال را برپا كرده‌اند.

وي گفت: غرب، آمريكا و دنيا بدانند راه‌حل اين مشكل سياسي است، اگر فكر مي‌كنند از راه تهديد نظامي و محاصره اقتصادي مي‌توانند پيروز شوند راه پر پيچ و خمي را برگزيده‌اند. اگر دنيا با هدف امنيت مي‌خواهد ايران مثلا و به گفته آنها بمب اتم نسازد، راهش اين نيست. ما در گذشته با بزرگترين مقام‌هاي اروپايي به تفاهم رسيديم؛ حالا شايد دولت ما عوض شده باشد، اما سياست ما همان سياست است و رهبر و قانون اساسي ما همان است كه از گذشته بود.

وي اضافه كرد: البته مردم ما از دولتمردان مي‌خواهند با تدبير و با كمترين هزينه اين موضوع را به پايان برسانند كه ان‌شاءالله همين نيز خواهد بود.

روحاني تاكيد كرد كه " مردم بر سر حفظ منافع ملي خود ايستاده‌اند و موضوعي كه امروز پيش روي جامعه‌ي ماست يك بحث ملي است" اظهار داشت كه نبايد اين موضوع به بحثي جناحي تبديل شود. بايد با حفظ نظام و كشور به شكل پلكاني به همه اهداف‌مان برسيم. ما نيازمند استراتژي پيچيده‌اي در دنيا هستيم پس بايد با افزايش دايره مشاوران‌مان و استفاده از همه امكانات نگذاريم كه ما را به سمت انفعال و انزوا ببرند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha