• چهارشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8411-14372
  • منبع : مطبوعات

معاون زراعت وزيرجهاد كشاورزي: سازمان حفاظت محيط زيست تخصص اظهارنظر در زمينه محصولات تراريخته را ندارد دبيرخانه شوراي ايمني زيستي به صورت فرابخشي تشكيل شود

معاون زراعت وزير جهاد كشاورزي با انتقاد از انتقال دبيرخانه شوراي ايمني زيستي از وزارت جهاد كشاورزي به سازمان حفاظت محيط زيست، تشكيل دبيرخانه ايمني زيستي به صورت فرابخشي را خواستار شد.

به گزارش سرويس «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر نادري شهاب كه در ششمين گردهمايي ساليانه برنامه‌ريزي تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي در محل موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي سخن مي‌گفت همچنين با اعلام حمايت همه جانبه از بحث توسعه تحقيقات در زمينه محصولات تراريخته، سازمان حفاظت از محيط زيست را فاقد جايگاه مناسب براي اظهار نظر در خصوص تحقيق و توليد محصولات تراريخته خواند و اظهار داشت: سازمان حفاظت از محيط زيست توانايي و تخصص لازم براي اظهار نظر در اين خصوص را ندارد و فاقد هرگونه وجاهت علمي و قانوني در اين ارتباط است.

وي ابراز عقيده كرد: هرگونه اظهار نظر اين سازمان در خصوص محصولات تراريخته كارشناسانه نيست و در آينده براي كشور مشكل آفرين مي‌شود.

دكتر نادري شهاب در ادامه تنها مركز مجاز به رد و پذيرش محصولات تراريخته را موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد.

به گزارش ايسنا، معاون وزير جهاد كشاورزي در امور زراعت در بخش ديگري از سخنان خود با ذكر تاريخچه‌اي از بيوتكنولوژي و نقطه اوج آن در استفاده از سوش‌هاي باكتريايي در توليد محصولات مقاوم، اظهار اميدواري كرد با توجه به جلساتي كه با همكاران موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي داشته و تصميمات متخذه در اين ارتباط از سال آينده واردات بذر سيب زميني قطع و با توليد انبوه آن از بهار سال آينده به خودكفايي در واردات بذر سالم سيب زميني كه با رقم سالانه 2500 تن لطمه اساسي به اقتصاد كشور وارد مي‌نمايد نايل شويم.

دكتر نادري شهاب استفاده از عوامل بيولوژيك را تنها راه عدم استفاده از سموم شيميايي دفع آفات نباتي خواند و خواهان مهيا شدن ابزارهاي مختلف اين عوامل شد.

وي همچنين خواهان تغيير در نگرش به تحقيقات شد و اضافه كرد: نگرش خرد به تحقيقات در سطح كلان جوابگو نيست و با توجه به وعده‌هاي داده شده جهت افزايش سهم بودجه بخش تحقيقات، ‌همچنان اين بخش از كمبود بودجه رنج مي برد و براي هدفمند كردن تحقيقات بايد سهم بخش تحقيقات از درآمد ناخالص ملي افزايش يابد.

در ادامه اين مراسم، مهندس يوسفي، معاون وزير جهاد كشاورزي در امور باغباني نيز با اعلام رقم قريب به 5/2 ميليون هكتار سطح زير كشت باغات در كشور، ميانگين عملكرد اين باغات را 7 تن در هكتار عنوان كرد.

وي در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي اساسي معاونت باغباني در سركشي به نهالستان‌هاي كشور و بررسي تمهيدات لازم براي 50 نهالستان موجود در كشور به بيان انتظارات بخش باغباني كشور از موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي از جمله تهيه، ازدياد و تكثير نهال حاصل از كشف بافت خرما پرداخت.

به گزارش ايسنا از موسسه تحقيقات جهاد كشاورزي، يوسفي اضافه كرد: امروز ما بايد 600 هزار نهال خرما فقط از طريق كشت بافت براي نخلستان‌هاي كشور كه بر اثر خشكسالي نابود شده‌اند مهيا كنيم كه در اين زمينه و موارد مشابه از موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي تقاضاي كمك داريم.

معاون باغباني وزير جهاد كشاورزي ميزان برآمد خسارت ناشي از سرمازدگي را 880 ميليارد تومان در سال جاري و 1400 ميليارد تومان در سال گذشته اعلام كرد و بار ديگر موكدا خواهان كمك موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي جهت توليد ارقام مقاوم به تنش‌هاي محيطي و آفات و بيماري‌ها شد.

دكتر خيام نكويي، ‌رييس موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي وزارت جهاد كشاورزي نيز طي سخناني در افتتاحيه اين گردهمايي به بررسي نقش فناوري‌هاي نوين در افزايش توليد ناخالص ملي و شكوفايي اقتصاد جهاني و كشور پرداخت.

وي بيوتكنولوژي، ‌نانوتكنولوژي، فناوري هسته‌يي و فناوري هوافضا را چهار فناوري نوين مورد توجه در دنيا و فناوري اطلاعات و ارتباطات را به عنوان سرويس دهنده اساسي اين فناوري‌ها برشمرده و ملاك قدرتمندي در جهان امروز را قدرتمندي در اين فناوري‌ها دانسته و نقطه امتزاج و اشتراك و تلفيق علوم مختلف و مهندسي را در عرصه تكنولوژي موجب تبلور فناوري‌هاي نوين از جمله بيوتكنولوژي خواند.

وي در ادامه با اشاره به نقش بارز بيوتكنولوژي در تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله كشور، افزايش توليد محصولات كشاورزي، بهبود ارزش غذايي و كيفيت محصولات،‌ توليد گياهان مقاوم به شرايط نامساعد طبيعي و آفات، توليد محصولات و فرآورده‌هاي جديد و حفاظت از ذخاير ژنتيك و توارثي را از مهمترين اهداف موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي در نيل به خودكفايي كشور برشمرد.

دكتر خيام نكويي در ادامه بيوتكنولوژي را نه يك انتخاب بلكه يك الزام در كشور دانسته و سياست‌هاي تحقيقاتي موسسه را منطبق بر پاسخگويي به نيازهاي اساسي بخش اجرا ذكر كرد و اولويت‌هاي اساسي وزارت جهاد كشاورزي در اين زمينه، توسعه تحقيقات كاربردي در راستاي ارتقاي بهره وري عوامل و منابع توليد و توسعه و بهبود كيفيت تحقيقات جهت ارتقا ضريب امنيت غذايي عنوان كرد.

رييس كارگروه تخصصي بيوتكنولوژي وزارت جهاد كشاورزي، موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي وزارت جهاد كشاورزي را به عنوان محور بيوتكنولوژي وزارتخانه كه 18 موسسه و مركز تحقيقات ملي را شامل مي‌شود معرفي و نيروهاي فعال در تحقيقات بيوتكنولوژي اين مجموعه را شامل 156 نيروي دكتري تخصصي (PhD) و 136 نيروي كارشناس ارشد (Msc) دانست و در ادامه به تشريح وظايف كوتاه مدت، ‌ميان مدت و بلند مدت موسسه در نيل به خودكفايي محصولات اساسي پرداخت.

دكتر خيام نكويي در پايان خواستار حمايت همه جانبه دولت و سرمايه گذاري اساسي در جهت حفظ نيروي انساني و محققان در حوزه زيست فناوري و تشويق و حمايت از گسترش و بهبود ارتباطات بين المللي و حمايت از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در اين حوزه شد.

گفتني است، ششمين گردهمايي ساليانه برنامه‌ريزي تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي كه از روز سه‌شنبه در محل موسسه تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي آغاز شده به مدت دو روز ادامه يافت كه طي آن با تشكيل پانل‌هاي تخصصي كشت بافت و انتقال ژن، ‌فيزيولوژي، بيوشيمي و پروتئوميكس، ‌ژنوميكس و ريزسازواره‌ها، طرح‌ها و پروژه‌هاي مرتبط با موضوعات بيوتكنولوژي كشاورزي مورد بررسي و داوري قرار گرفتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha