• چهارشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۹:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8412-07169
  • منبع : نمایندگی یزد

دبير سابق شوراي امنيت ملي: جرم ما اين است كه مي‌خواهيم مستقل باشيم غرب به زور خودش را كدخداي دهكده‌ي جهاني مي‌داند

دبير سابق شوراي امنيت ملي گفت: فشاري كه دشمنان امروز به ما مي‌آورند از ترس و وحشت آن‌ها نسبت به منطقه و اسلام است. جرم ما اين است كه مي‌خواهيم مستقل باشيم. اعتراف مي‌كنيم كه خداوند ملت ما را هوشمند آفريده و مي‌خواهيم روي پاي خود بايستيم.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا - منطقه يزد، حجت‌الاسلام دكتر حسن روحاني عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در جمع روحانيون استان يزد سخن مي‌گفت، با بيان اين كه مگر ما چه خلافي را مرتكب شده‌ايم، گفت: ما درب مراكز هسته‌يي را به روي بازرسان آژانس باز كرديم. اگر تعداد سوالاتي را كه تاكنون پاسخ‌گو بوده‌ايم، بشمريم از حوصله جمهوري اسلامي تعجب خواهيد كرد. اما مي‌خواستيم به آن‌ها با منطق بگوييم كه كار ما قانوني است و با مقررات بين‌المللي منطبق است.

وي افزود: ما دنبال ساخت سلاح كشتار جمعي و بمب نيستيم. چرا كه به درد ما نمي‌خورد و با مقررات ديني‌مان سازگار نيست. روشن است جمهوري اسلامي دنبال ارتقاء تكنولوژي خودش است و مي خواهد روي پاي خودش بايستد.

روحاني تصريح كرد: چگونه است آمريكا با آن همه منابع نفتي خود 140 نيروگاه هسته‌اي دارد و يا فرانسه 70 درصد برق خود را از انرژي هسته‌يي تامين مي‌كند، اما ما نداشته باشيم. اگر مراقبت نكنيم همه نفتمان تا 7، 8 سال ديگر بايد مصرف داخلي شود.

وي افزود: نيروگاه اتمي و خود اورانيوم را سوخت پاك معرفي مي‌كنند، چرا كه آلودگي ايجاد نمي‌كند. ايران براي اهداف اقتصادي و علمي خودش در اين مسير براي دستيابي به اين فناوري حركت مي‌كند. آن‌ها مي‌گويند چرا چند سال مخفي كار كرده‌ايد و به خاطر اين مساله عصباني هستند. چون اگر زودتر مطلع مي‌شدند، جلوي ما را مي‌گرفتند.

روحاني ادامه داد: آن‌ها زماني به اين مساله پي‌بردند كه تقريبا ما به اين انرژي دست يافتيم. ايران در اين مدت ضمن اين كه در مراكز هسته‌يي خودش را به روي بازرس‌ها باز كرد، استفاده از فناوري‌اش را تكميل كرد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: از شروع حرف زدن، هنوز اصفهان براي تكميل شدن به 7 ، 8 ماه كار نياز داشت. اراك نيز اينچنين بود و خيلي چيزهاي ديگر نيز ناقص بود كه كامل كرديم. ما كار غيرقانوني نكرده و حتي از لحاظ سياسي هم اخلاق سياسي را رعايت كرديم. اگر با غربي‌ها مذاكره كرديم در چارچوب آن عمل كرده و طوري مي‌نوشتيم كه دستمان باز باشد.

وي افزود: امروز به نقطه‌اي رسيديم كه مي‌گويند، شما اين كار را كنار بگذاريد. اول خواهش مي‌كنيم. پول و امكانات به شما مي‌دهيم و با دوستي و رفاقت جلو مي‌آئيم و اگر نشد، از چماق استفاده خواهيم كرد.

روحاني با بيان اين كه امروز در شرايطي هستيم كه بايد دست به دست هم بدهيم، گفت: هركس انتقادي دارد، طبيعي است و اشكالي ندارد. همه تفكرهاي سرجاي خود محترمند، اما در مسائل ملي بايد دست به دست هم دهيم و اگر نقدي داريم خصوصي به مسؤولان مربوطه اعلام كنيم.

دبير سابق شوراي امنيت ملي تاكيد كرد: وقتي با دشمن مواجه‌ايم بايد دست به دست هم دهيم و با صداي واحد با دنيا حرف بزنيم. ما حرف غيرمنطقي نمي‌زنيم و غير حق قانوني خود چيزي نمي‌خواهيم. آن‌ها مي‌گويند اگر جمهوري اسلامي به اين توانمندي برسد، قدرت چانه زني‌اش در دنيا بالا مي‌رود و نمي‌شود به ايران چنين اجازه‌اي را داد.

وي افزود: پس همه تقصيرها اين است كه ملتي مي‌خواهد روي پاي خودش بايستد و طبيعي است كه اگر چنين چيزي را مي‌خواهيم بايد فشار را تحمل كنيم. البته اين گونه نيست كه دنيا هر تصميمي خواست بگيرد و به آن عمل كند. پيچ و خم ها براي آنها هم زياد است و اگر اين راه را بستند، راه‌ها و مسيرهاي زيادي وجود دارد. ما بايد با صداي واحد با دنيا حرف بزنيم.

وي خاطرنشان كرد: صبر و استقامت خودمان را براي استقرار كشور به كار ببريم و همان گونه كه براي انقلاب و دفاع مقدس بها پرداختيم، براي رشد و توسعه خود هم بها بپردازيم. ما با دنيا جنگ و دعوا نداريم فقط حقوق مشروع و قانوني خود را مي‌خواهيم و در سياست‌هاي كشور تابع مقام معظم رهبري هستيم و مسير هماني است كه ايشان تعيين مي‌كنند و انشاءالله با وحدت، يكپارچگي، ايستادگي و انسجام ملي به اهداف خود مي‌رسيم و مسؤولان هم تلاش كنند كه با تدبير و برنامه‌ريزي، كاري كنند كه با حداقل هزينه از اين مسير عبور كرده و به اهداف خود دست يابيم.

روحاني در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه ما در شرايط بسيار حساس جهاني قرار گرفته‌ايم، گفت: هيچ زماني همانند دوران ما، جهان اين چنين به سرعت دچار تغييرات نبوده است. تغييراتي كه امروز در دنيا ظرف يك سال شاهد هستيم، در گذشته ظرف 10 يا 20 سال اتفاق مي‌افتاد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: تمام تحولات با سرعت سرسام آوري به گوش جهانيان رسانده مي‌شود كه هم براي ما يك فرصت است و هم مي‌تواند يك تهديد باشد. امروز نسل جوان ما در برابر سيل اطلاعات قرار دارد. هم ما مي‌توانيم صدايمان را به گوش جهانيان برسانيم و هم دشمنان مي‌توانند نقشه‌ها و صداي خودشان را به گوش نسل جوان ما برسانند.

وي در ادامه گفت: از طرف ديگر تحولات سياسي، اقتصادي در دنياي امروز آن چنان با سرعت در حال وقوع است كه در عرض چند سال چهره دنيا دگرگون شده است.

به گزارش ايسنا، روحاني با بيان اين كه غرب خودش را كدخداي دهكده جهاني مي‌داند، گفت: غرب به زور خودش را كدخدا كرده و كسي او را انتخاب نكرده است. آن‌ها به شبيه سازي فرهنگ معتقدند كه همه دنيا را از لحاظ فرهنگي مشابه كنيم و اخيرا يك قدم جلوتر رفته و به يكسان سازي فرهنگي معتقدند.

دبير سابق شوراي امنيت ملي افزود:كم‌كم مي‌خواهند هويت يكسان و واحد را به دنيا تحميل كنند. حتي مي‌گويد انديشيدن هم بايد يكسان باشد. همه بايد فكرشان غربي باشد. غربي بينديشند، غربي نگاه كنند و غربي عمل كنند. اين چيزي است كه آن‌ها براي دنياي امروز طراحي كرده‌اند.

وي با بيان اين كه جهان، منطقه و كشورما بي‌ترديد تحت تاثير تحولات قرار مي‌گيرد، اظهار كرد: از طرف ديگر تحولاتي را در چند سال اخير در منطقه شاهديم كه هيچ وقت غرب فكر نمي‌كرد با اين تحولات مواجه شود.

روحاني ادامه داد: نخستين تحول سال‌هاي اخير، دين باوري مردم و تاثيري است كه دين و اعتقادات ديني در منطقه و جهان ايجاد كرده است. در سراسر دنياي اسلام، از دورترين نقطه شرق تا غرب دنياي اسلام در برابر توهين به پيامبر لب به اعتراض گشودند و اين نشان دين باوري نسل امروز است و يك عامل نگراني براي دنياي غرب است. آن‌ها نمي‌خواستند دنياي امروز علاقه‌اي به فهم مسائل اسلامي داشته باشد. اما يك واقعيت امروز اين است كه نسل جوان براي به دست آوردن اطلاعات به سمت سايت‌هاي اينترنتي كه اسلام را معرفي مي‌كند، هجوم مي‌آورد.

وي افزود: عامل دوم چيزي به نام مديريت اسلام است. اسلام به عنوان آييني كه مي‌تواند جامعه را از همه اسارت‌ها آزاد كند شناخته مي‌شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: آمريكا در افغانستان پول خرج كرد تا حكومت سكولار به وجود آورد و قرار نبود حكومت افغانستان، جمهوري اسلامي افغانستان شود. اما در لويي جرگه كه همه قبايل و نمايندگان افغانستان حضور داشتند، به اتفاق به جمهوري اسلامي افغانستان راي دادند و در قانون اساسي آنها آمد كه پارلمان افغانستان هر قانوني كه تصويب مي‌كند، بايد با موازين اسلامي تطبيق داده شود.

به گزارش ايسنا، وي با طرح اين پرسش كه چرا آمريكايي‌ها صدام را سرنگون كردند، گفت: آيا آن‌ها براي آزادي مردم يا براي سلاح‌هاي كشتار جمعي صدام را از بين بردند؟ آنها مي‌دانستند سلاح كشتار جمعي وجود ندارد و مامورين سازمان ملل همه عراق را زير و رو كرده‌اند. ده‌ها ميليون دلار آمريكايي‌ها و انگليسي‌ها خرج كردند و هدفشان اين بود كه در انتخابات، علاوي كه ظاهرا شيعه و باطنا بعثي است، نخست وزير شود اما علي رغم همه كارهايي كه كردند، حزب علاوي بيست و چند كرسي بيشتر به دست نياورد و شيعيان و ائتلاف واحد كه مورد حمايت مرجعيت بود، اكثريت قاطع را به دست آورد.

روحاني خاطرنشان كرد: حوزه نجف به عنوان مرجع افكار سياسي مردم بود و علي‌رغم ميل آنها امروز اين موج در كل منطقه حاكم است. در فلسطين علي‌رغم همه تبليغاتي كه كردند، حماس اعلام كرد كه من اگر پيروز شوم، به مقاومتم ادامه مي‌دهم. آنها در انتخابات پيروز شدند و زلزله‌اي را در منطقه ايجاد كردند. درهر كشور منطقه كه يك انتخابات آزاد برگزار شود، مسلمانان پيروزند و اين تحول بسيار ارزشمندي است.

دبير سابق شوراي امنيت ملي افزود: برخي از كشورهاي منطقه متاسفانه روي تبليغات غلطي كه شده، تصور مي‌كنندكه در منطقه مي‌خواهد، هلال شيعه درست شود در حالي كه ما چيزي به نام شيعه و سني نداريم بلكه بحث اسلام و قرآن است. ذهن آنها را مملو از وحشت كردند.

وي اظهار كرد: در عراق آن هم در آستانه تشكيل دولت، بحث بين گروه‌هاي شيعه و سني لازم بود كه فتنه بزرگي كه هم براي عراق و هم براي كل منطقه باشد، برپاشود. آنها در سامرا اين فاجعه را به وجود آوردند. كم و بيش روشن است كه كسيتند. اما موساد و صهيونيست‌ها روي اين گروهك‌ها كه به ظاهر نام اسلام را مي‌گذارند، مستقيم يا غيرمستقيم سوارند.

روحاني تصريح كرد: اگر فتواي آيت‌الله سيستاني و يا ساير مراجع نبود، قتل عام بزرگي در عراق به پا مي شد. اهل سنت عراق بين 15 تا 20 درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند كه به حرم ائمه احترام مي‌گذارند و در سامرا شاهد بوديم كه سني ها به زيارت مي‌آيند و در احترام به اهل بيت، بحث شيعه و سني نيست و همه به اهل بيت پيامبر احترام مي‌گذارند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اين كارها كار گروه‌هايي است كه مي‌خواستند آتش اين فتنه را روشن كنند. اين كار موساد و صهيونيست‌ها است و بهترين كار براي آنها اين است كه شيعه و سني روبرو هم بايستند. اين چيزي است كه براي آنها ارزشمند است و اگر فتواي علماي شيعه نبود، معلوم نبود چه حادثه‌اي اتفاق افتد. الحمدالله آنها موفق نبودند و وحدت شيعه و سني بيشتر خواهد شد.

دبير سابق شوراي امنيت ملي در پايان گفت: تروريست‌ها به كارخود ادامه خواهند داد، اما در مجموع بيداري و هوشياري خوبي در عراق حاكم است. به خصوص شخص آيت‌الله سيستاني كه بسيار حكيمانه عمل كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha