• جمعه / ۱۲ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8412-07806

هاشمي رفسنجاني: وحدت دنياي اسلام رانشانه گرفته‌اند گره‌اي كه بادست باز مي‌شود را با دندان باز نكنيم محور حركت غربي‌ها در برنامه‌ي هسته‌يي ايران بي‌انصافي است

هاشمي رفسنجاني:
وحدت دنياي اسلام رانشانه گرفته‌اند
گره‌اي كه بادست باز مي‌شود را با دندان باز نكنيم
محور حركت غربي‌ها در برنامه‌ي هسته‌يي ايران بي‌انصافي است

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به جلسه‌ي مذاكره بين ايران و كشورهاي اروپايي اشاره كرد و با بيان اين كه در مواضع غرب عقلانيت و حكمت و تدبير كم است، بي‌انصافي را محور حركت غربي‌ها در اين مساله دانست و در عين حال تاكيد كرد: رسيدن به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي حق مسلم كشور ماست اما آن‌ها با شيوه‌هاي نادرست با آن مخالفت مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين اكبر هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران با بيان اين كه حتي مخالفان كشورمان داشتن اين حق براي ايران را تاييد مي‌كنند، افزود: دشمنان به صورت ظالمانه مي‌خواهند ايران را از داشتن چنين حقي محروم كنند و البته راهكارهايشان از طريق نفوذ در مجامع بين‌المللي و هميشه هم نامشروع بوده است.

وي خاطرنشان كرد كه اگر تز جهاني كردن دنيا به اين شكل صورت بگيرد كه تبعيض و وتوها و امتيازات و زد و بندها هميشه براي تضييع حق ديگران وجود داشته باشد، اين جهاني شدن هم براي بشر مصيبت خواهد شد.

وي در عين حال خطاب به تصميم‌گيران بحث هسته‌يي افزود: تصميم‌گيران مواظب باشند كه اسباب زحمت براي منطقه و خودشان فراهم نكنند و گره‌اي را كه با دست باز مي‌شود نخواهند با دندان باز كنند.

وي هم‌چنين با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله، در عين حال مباني ارزشي آن را هم مذهبي و هم ملي دانست و گفت: البته برخي از اين ارزش‌ها مشترك يعني ملي مذهبي هستند و برخي ديگر مخصوص.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال تحول بودن دنيا را مورد توجه قرار داد و گفت: هميشه بشر رو به تحول و كمال بوده است اما امروز بايد توجه كنيم كه سرعت تحول بسيار سريع و جدي شده و سرعت تكنولوژي و سرعت انتقال تجربه‌ها بسيار گسترش پيدا كرده و در كل دنيا سرعت كندي گرفته است. لذا هركس با اين حركت تحولي دنيا هماهنگ نباشد، عقب مي‌افتد.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه عقب افتادن از اين كاروان بسيار براي يك كشور و ملت گران تمام مي‌شود، خاطرنشان كرد: كشور ما در چنين شرايطي نمي‌تواند از كنار اين مسايل بي‌تفاوت بگذرد و اين با توجه به اين مساله است كه زمينه‌ي جذب تكنولوژي و خلق دانش در كشور ما به دليل وسعت فضاي آموزشي بسيار بالاست.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران، دانايي‌محوري را يكي از نقاط مهم سند چشم‌انداز 20 ساله عنوان كرد و ادامه داد: در سايه‌ي دانايي، اين چشم‌انداز تحقق پيدا خواهد كرد. امروز مردم آن‌چنان در سايه‌ي ابزار اطلاع‌رساني مطلع هستند و تا حدي آگاهي دارند كه به سادگي تسليم گفته‌هاي ديگران نمي‌شوند. معناي اين شرايط تحول سياسي در دنيا اين است كه در سال‌هاي آينده قدرت‌هاي دنيا چه بخواهند و چه نخواهند مردم تصميم‌گيري جمعي مي‌كنند و افكار عمومي سرنوشتشان را به دست خودشان رقم مي‌زنند.

وي با تاكيد بر اين‌كه قافله‌ي انقلاب اسلامي كه به دنبال خود تعداد زيادي كشورهاي اسلامي را در اين فضا قرار داد بايد با اين كاروان مهم بشري حركت كند، ادامه داد: كشور ما بايد در دموكراسي و آزادي مثل هميشه پيشتاز باشد؛ چراكه انقلاب ما و حفظ آن مردمي بوده و به تدريج عمق اتكا به مردم افزايش مي‌يابد.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه " در حالي كه دنيا در حال تحول است، براي يك كشور عاقل مهم اين است كه اين تحول را خود مهندسي و الگوسازي كرده و آن را درست پياده كند" گفت: نبايد اين تحول تقليدي و وارداتي باشد، البته اين مسايل در سند چشم‌انداز 20 ساله لحاظ شده است و ما اميدواريم تصميم‌گيران از اين سرمايه درست استفاده كنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره الزامات تحقق اين مساله، گفت: اگر اين الزامات تحقق نيابد نمي‌توانيم وارد اين وادي شويم. البته ما در مجمع تشخيص مصلحت نظام مشغول آماده كردن اين الزامات هستيم و زماني كه به تصويب برسد، به طور رسمي در اختيار مردم قرار خواهيم داد.

هاشمي رفسنجاني، رشد مستمر و پايدار، دانايي‌محوري بر محور علم و دانش، تعامل با جهان، قدرت رقابت، امنيت ملي، حفظ محيط زيست، اصلاح ساختار، اصلاح مديريت، ارتقاي سطح زندگي، عدالت اجتماعي، توازن منطقه‌اي، امنيت قضايي، آزادي و انسجام ملي را از جمله ملزومات مذكور برشمرد و گفت: انسجام ملي امروز براي كشور بسيار ضروري است؛ چراكه ما در فضايي قرار داريم كه اين گوهر گرانبهاي ايران مورد طمع دشمنان قرار گرفته و قدرت‌هاي حريص به اين‌جا چشم طمع دارند، لذا بايد اين موقعيت را پاسداري كنيم.

به گزارش ايسنا، خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران در ادامه حادثه‌ي انفجار حرمين عسكريين را مورد توجه قرار داد و در عين حال اين مساله را يك حادثه‌ي عجيب دانست و گفت: بعد از دوره‌اي كه وهابي‌هاي سلفي خشن كربلا و نجف و سامرا را غارت كردند و رفتند و در بقيع جنايات بسياري را مرتكب شدند، ما مجددا در عصر آزادي و عقلانيت انسان مشاهده مي‌كنيم كه چنين كارهاي ديوانه‌واري رخ مي‌دهد.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه " اين‌گونه اعمال وحشيانه را هيچ توجيهي نمي‌توان كرد" افزود: اين كار يعني چه؟ آن‌ها چه چيزي را مي‌خواهند اثبات كنند؟ شايد مهم‌ترين هدف آن‌ها اين است انسجام مستمر جوامع اسلامي را بشكنند.مسلمانان امروز مي‌دانند كه استكبار جهاني با طرح خاورميانه‌ي بزرگ درصدد است كه مسلمانان را دچار چالش و مشكل كند.

وي با تاكيد بر اين‌كه " اين كار سخيف وحدت دنياي اسلام را نشانه گرفته است" گفت: آن‌ها نمي‌خواهند بگذارند كه مسلمانان متحد شوند، مي‌خواهند تخم نفاق و درگيري را ابتدا در عراق و به دنبال آن در ساير بلاد اسلامي بكارند.

هاشمي رفسنجاني به انفجارهاي بعد از روز فاجعه‌ي حمله به حرم عسكريين در تعدادي از مساجد شيعه و اهل سنت اشاره كرد و گفت: اين اتفاق بيشتر نگراني به وجود آورد. اين‌كه بعد از يك حادثه‌ي عجيب و يك جنايت بزرگ، ده‌ها جنايت ديگر به وجود آيد، بسيار جاي تعجب دارد و اگر علما جلوي اين مساله را نگرفته بودند،، شايد سريع تبديل به يك جنگ داخلي مي‌شد. خوشبختانه اين قضيه با عقلانيت تا حدودي مهار شد.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران ادامه داد: اگر امروز استكبار و استعمار بتواند از وحدت جهان اسلام جلوگيري كند، قطعا مي‌تواند به ساير اهداف شوم خود برسد. در اصل بزرگ‌ترين حربه‌ي استعمار، تفرقه است. سياست استعماري امروز هنوز ادامه دارد اما باآگاهي و رشد فكري و شناخت توطئه و عكس‌العمل مناسب مي‌توان اين وحدت رو به افزايش جهان اسلام را حفظ كرد.

بر اساس اين گزارش، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه ضمن گرامي‌داشت ولادت حضرت امام باقر(ع) تربيت شاگردان مسلح فراوان و تعبيه معارف با تفسير قرآن و سنن پيامبر(ص) را از جمله فعاليت‌هاي آن حضرت عنوان كرد و ادامه داد: ما امروز اين غناي مكتب تشيع و فرهنگمان را مديون فعاليت‌هاي امام باقر(ع) هستيم. تا كنون به بخش زيادي از آن رسيده‌ايم اما در آينده پيروان اهل بيت از اين اقيانوس بيكران معارف بايد استفاده‌ي بيشتري كنند.

وي هم‌چنين روز منابع طبيعي و درختكاري را مورد اشاره قرار داد و گفت: يكي از الزامات ما در دوره‌ي اجرايي چشم‌انداز 20 ساله، حفظ محيط زيست و تقويت زيستگاه كشور است؛ چراكه توسعه‌ي پايدار بدون حفظ محيط زيست مقدور نيست.

وي هم‌چنين روز احسان و نيكوكاري را مورد توجه قرار داد و در عين حال از همه‌ي مردم خواست در هر حدي كه مي‌توانند در اين امر نيك و پسنديده شركت كنند.

هاشمي رفسنجاني هم‌چنين مشكلات صنف مرغداران را كه از ستاد نماز جمعه درخواست كرده بودند كه مطرح شود بيان كرد و افزود: انتظار داريم اصحاب رسانه و صاحب‌نظران در امر اطلاع‌رساني هماهنگ باشند تا اين صنف عظيم با يك خبر و يا يك شايعه دچار مشكل نگردند. البته اگر خطري باشد بايد صريح و مستدل مطرح شود كه هم توليدكنندگان و هم صنعت‌گران وظيفه‌ي خود را بدانند. گلايه‌ي صنعت‌گران تا حدود زيادي به‌حق است. مسوولان بايد سعي كنند صنعت و صنعت‌گران و نيروهاي كار برجسته آسيب نبينند؛ چراكه بسيار خطرناك است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha