• سه‌شنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۷:۱۲
  • دسته‌بندی: اجتماعی 1
  • کد خبر: 8501-03097

رييس كانون مشاركت براي پاكسازي مين: چهار ميليون هكتار از اراضي كشور آغشته به مين است

رييس كانون مشاركت براي پاكسازي مين با اشاره به اين كه ايران دومين كشور آغشته به مين در جهان است، افزود: روزانه بيش از 2 نفر در ايران به علت وجود اين مين‌ها كشته و زخمي مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران دكتر شيرين عبادي، رييس كانون مشاركت براي پاكسازي مين افزود: متاسفانه در حال حاضر 4 ميليون هكتار اراضي آغشته به مين در كشور ناشي از جنگ تحميلي داريم و از اين طريق بسياري از دهكده‌ها متروك، زمين‌هاي فراواني لم‌يزرع باقيمانده و انسان‌هاي زيادي كشته شدند.

وي ضمن اظهار تاسف از اين كه در ايران كمتر كسي از اين موضوع صحبت مي‌كند، بيان كرد: فقط افرادي كه در مناطق آغشته به مين زندگي مي‌كنند، مي‌دانند با چه خطراتي مواجهند و مردم ساير شهرها از جمله تهران در عين درگيري با اشتغالات روزمره فراموش كرده‌اند كه بر سر مردم چه مي‌آيد؟

وي فلسفه تاسيس كانون مشاركت براي پاكسازي مين را اين مساله دانست و با اشاره به تاسيس آن در سه سال گذشته مهمترين هدف اين كانون را اطلاع‌رساني در مورد مين‌هاي زميني ايران دانست و از تشكيل چند شركت براي پاكسازي مين توسط ايرانياني كه در جنگ اين مساله را آموزش ديده‌اند، اظهار خرسندي كرد.

عبادي با طرح اين سؤال كه چرا استفاده از مين در عرصه بين‌المللي ممنوع شده و كاري مذموم محسوب مي‌شود، بيان كرد: هزينه پاكسازي مين 30 برابر هزينه توليد آن است. از سوي ديگر پاكسازي مين نيازمند تكنولوژي پيشرفته‌اي است كه به همين دليل پاكسازي مين در ايران شكلي بطيء و كند دارد و اگر اين پاكسازي با همين سرعت پيش رود بيش از 15 سال طول مي‌كشد كه اين زمين‌ها پاكسازي شود.

رييس كانون مشاركت براي پاكسازي مين با بيان اين كه روزانه بيش از 2 نفر در ايران به علت وجود اين مين‌ها كشته و زخمي مي‌شوند، تصريح كرد: به همين دليل مي‌گوييم «مين درد مشترك است، اجازه بدهيد اين درد مشترك را فرياد بزنيم و مردم را حساس كنيم.»

وي با اشاره به وجود مين در زمين‌هاي مناطق درگير جنگ تحميلي در غرب كشور از وجود مين در مرزهاي شرقي خبر داد و خاطرنشان كرد: مهمترين مساله الحاق ايران به كنوانسيون اوتاوا است كه استفاده از مين‌هاي زميني را ممنوع كرده ، چرا كه با الحاق ايران به اين كنوانسيون حق استفاده از استفاده از مين را نخواهد داشت و اين گامي مثبت در اين زمينه محسوب مي‌شود.

عبادي پيشنهاد كرد كه دولت توليد مين را متوقف كند.

وي با اشاره به اطلاع‌رساني به افرادي كه در مناطق آغشته به مين زندگي مي‌كنند، به عنوان يكي از وظايف كانون اظهار داشت: در اين زمينه متاسفانه اقدامات اندكي صورت گرفته در حالي كه طبق گزارشات بين‌المللي ايران پس از كشور مصر دومين كشور آغشته به مين در جهان است و حتي بيش از افغانستان مين دارد.

وي با اشاره به وقوع برخي حوادث انفجار مين در كردستان و بوكان، حوادثي از اين دست را در كشور فراوان دانست و تصريح كرد: از تمام مردم ايران استمداد مي‌طلبيم كه دست به دست هم داده تا اين مشكل ملي را حل كنند و از سازمان ملل نيز مي‌خواهيم ايران را در زمينه پاكسازي ياري كنند.

به گزارش ايسنا، رييس كانون مشاركت براي پاكسازي مين، بحث آموزش و آگاهي به عشاير را مورد تاكيد قرار داده و اين آموزش‌ها را كامل‌تر و پيشرفته‌تر دانست و افزود: برنامه‌هاي كانون در محدوده توان اندك ما بوده چرا كه ما از دولت كمكي دريافت نكرده و حاضر به دريافت كمك از كشورهاي خارجي نيستيم و تمام فعاليت‌هاي خود را از طريق كمك‌هاي اعضاء انجام مي‌دهيم. اين در حاليست كه كمك گرفتن از مؤسسات بين‌المللي منعي ندارد .

وي با اشاره به پروژه «توزيع دفترچه‌هاي آموزشي به كودكان ساكن در مناطق آلوده» خاطرنشان كرد: همچنين افرادي به مدارس اعزام مي‌شوند تا به كودكان نحوه برخورد با مين‌هاي زميني را آموزش دهند اما متاسفانه اجراي اين برنامه به علت كمبود بودجه به كندي پيش مي‌رود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha