• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8505-17970
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

عضو شوراي شهر مشهد: هويت معماري ملي، اسلامي و سنتي ما با يک روند تدريجي در حال فراموشي است سزوار است براي کسب درآمد، کالا و فرهنگ‌هاي کم‌ و ضد ارزشي تبليغ شود

عضو شوراي شهر مشهد:
هويت معماري ملي، اسلامي و سنتي ما با يک روند تدريجي در حال فراموشي است
سزوار است براي کسب درآمد، کالا و فرهنگ‌هاي کم‌ و ضد ارزشي تبليغ شود

عضو شوراي اسلامي شهر مشهد با انتقاد از وضعيت طراحي شهري، گفت: با يک روند تدريجي هويت معماري ملي، اسلامي و سنتي که مربوط به فرهنگ و آداب و سنن ماست، در ميان سازه‌هايي با نماهاي چيني، رومي، شيشه‌اي و فلزي به فراموشي سپرده مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، جليل موفق، در يکصد و سي و هفتمين جلسه شوراي اسلامي شهر مشهد و در نطق بيش از دستور خود، به صحبت‌هاي مقام معظم رهبري مبني بر اين که شهرها بايد نمادي از فرهنگ اسلامي و هويت ايراني داشته باشند، اشاره کرد و افزود: مهندسان معماري و عمران و نظام‌هاي مهندسي و شهرسازي در جهت برطرف کردن آشفتگي‌هاي حاکم بر نماهاي ساختمان تاکنون چه اقدامي انجام داده‌اند؟

موفق، به آلودگي‌هاي تصويري در شهر مشهد اشاره کرد و گفت: عدم هماهنگي و ساماندهي بيلبوردهاي تبليغاتي و نصب آن‌ها در موقعيت‌هاي مکاني نامناسب، باعث نازيبايي و ناهنجاري در محيط‌هاي شهري شده است.

وي ادامه داد: آيا سزوار است براي کسب درآمد، کالا و فرهنگ‌هاي کم‌ارزش و ضد ارزشي تبليغ شود؟ آيا بهتر نبود درآمدهاي حاصل از تبليغات شهري در حسابي خاص و فقط به منظور استفاده در زيباسازي شهري جمع مي‌شد؟

وي در اين خصوص به معمول شدن استفاده از پرده‌هاي آويز براي تبليغ همايش‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: اين کار جز هدر رفتن پول بيت‌المال چيزي به همراه ندارد.

وي نورپردازي و استفاده از نورهاي آرامش‌بخش را در ايجاد بهداشت رواني در جامعه موثر دانست و گفت: بعضي از نورپردازي‌ها مانند چراغ‌هاي گردان و منابع نوري با شدت بالا، باعث ايجاد استرس در جامعه مي‌شود.

موفق در ادامه هر صدايي را که به نحوي مخل آسايش مردم باشد، آلودگي صوتي خواند و گفت: نيروي انتظامي با فروشندگان دوره‌گردي که در سطح شهر تردد و ايجاد آلودگي صوتي مي‌کنند، چه برخوردي کرده است؟

وي به تراز صوتي بالاي فرودگاه شهيد هاشمي‌نژاد مشهد اشاره کرد و گفت: بايد از سازمان هواپيمايي کشور پرسيد که در جهت تغيير مسير فرود و برخاستن هواپيما در اين فرودگاه تاکنون چه اقدامي انجام داده است؟

وي سيما و منظر ورودي اکثر شهرها را نازيبا خواند و گفت: مديريت شهري براي ساماندهي مشاغل مزاحم و ناهنجاري‌هاي حاصل از آن چه اقدام موثري داشته است؟ سازمان ميادين ميوه و تره‌بار و ساماندهي مشاغل شهري شهرداري مشهد نه تنها در جهت ساماندهي اين موضوع گام‌هاي اساسي برنداشته، بلکه با ايجاد غرفه‌هاي مختلف در شريان‌هاي اصلي خود باعث ترويج ايجاد مزاحمت براي شهروندان شده است.

وي از شهرداري خواست تا با تشکيل يک کميته برنامه‌ريزي و هماهنگي و تعامل با ساير دستگاه‌ها وضعيت تبليغات محيطي شهرها، مبلمان شهري، نورپردازي و رنگ‌آميزي گرافيک محيطي را سامان ببخشد.

موفق، ساماندهي اين موارد را باعث افزايش اميد به زندگي دانست و افزود: رقم اميد به زندگي در کشورهاي در حال توسعه 60 سال و در کشورهاي توسعه يافته بيشتر از 74 سال است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha