• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۸۵ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8507-09530
  • خبرنگار : 71061

*خاتمي درمراسم هشتادمين سال تاسيس روزنامه اطلاعات* *تحمل مشكلات براي دستيابي به هدف، صبوري نيازدارد *بررسي نسبت رسانه‌ها با جامعه، متفكران و حاكمان ضروريست

*خاتمي درمراسم هشتادمين سال تاسيس روزنامه اطلاعات*
*تحمل مشكلات براي دستيابي به هدف، صبوري نيازدارد
*بررسي نسبت رسانه‌ها با جامعه، متفكران و حاكمان ضروريست

رييس‌جمهور سابق كشورمان روز گذشته در آستانه‌ي هشتادمين سال تاسيس روزنامه‌ي اطلاعات، با حضور در جمع پرسنل اين موسسه‌ي مطبوعاتي، از بخش‌هاي مختلف آن بازديد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي پس از بازديد از بخش‌هاي مختلف موسسه‌ي اطلاعات در جمع مديران و پرسنل اين موسسه با اشاره به مناسبت‌هاي در پيش رو از جمله سالروز ميلاد امام حسن مجتبي (ع) و سالگرد هشتاد سالگي روزنامه‌ي اطلاعات، از امام حسن مجتبي (ع) به عنوان سمبل صبر و بردباري نام برد و گفت: آن‌چه از شخصيت امام حسن مجتبي (ع) برداشت مي‌شود نشان مي‌دهد كه زندگي دنيايي براي ايشان ارزش نداشت و همچون پدر بزرگوارشان همواره از مرگ استقبال مي‌كردند.

وي با تاكيد بر اين‌كه تحمل مشكلات براي دستيابي به يك هدف صبوري نياز دارد، از امام حسن مجتبي (ع) به عنوان فردي كه از اين صبوري بهره‌مند بود نام برد.

رييس موسسه‌ي بين المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه‌ي با اشاره به هشتادمين سال فعاليت روزنامه‌ي اطلاعات، اهميت مطبوعات و رسانه را در جامعه به لحاظ نقشي كه مي‌توانند به عنوان وسايل ارتباط جمعي در دنياي مدرن ايفا كنند را يادآور شد و گفت:جامعه ما از سابقه‌ي تاريخي و فرهنگي برخوردار است كه به شدت متاثر از معيارهايي است كه از جامعه‌ي ديني به ارث رسيده، درعين حال ما از آن‌جا كه در دنياي جديد به سر مي‌بريم با مقتضيات دنياي جديد مواجهيم. از اين رو شايد مشكلات جوامعي نظير جامعه‌ي ما متفاوت از ديگر جوامع باشد.

وي از تعيين نسبت وسايل ارتباط جمعي با جامعه، متفكران و حاكمان به عنوان مقولاتي كه بررسي پيرامون آن لازم به شمار مي‌رود نام برد و افزود: روزنامه‌ي اطلاعات نيز كه از رسانه‌هاي با سابقه در عرصه‌ي اطلاع‌رساني به شمار مي‌آيد طي 80 سالي كه از عمرش گذشته با وجود آنكه ممكن است در برخي مقاطع ايرادهايي بر آن وارد باشد اما بعد از انقلاب روال مشخصي داشته كه انصافا مديون تلاش‌هاي آقاي دعايي است.

رييس جمهور سابق كشورمان كه بررسي درخصوص پيشتازان عرصه‌ي اطلاع‌رساني كه روزنامه‌ي اطلاعات يكي از آنها به شمار مي‌آيد را لازم برمي‌شمرد، درادامه به توصيف شخصيت مديرمسوول اين روزنامه پرداخت و گفت:شخصيت آقاي دعايي به اندازه‌اي بزرگ است كه گاهي از شدت بزرگي ديده نمي‌شود. درست همانند نور كه گاهي به واسطه‌ي بزرگ بودن نمي‌توانيم آن را ببينيم.

وي كه تواضع را از صفات برجسته‌ي مديرمسوول روزنامه‌ي اطلاعات برمي‌شمرد، با يادآوري فعاليت‌هاي سياسي حجت‌الاسلام دعايي در قبل و بعد از انقلاب او را مانند شمعي كه سوخت تا ديگران را روشن كند توصيف كرد.

خاتمي درادامه با اشاره به فضايي كه در فاصله‌ي سال‌هاي43 تا 50 بر كشور حاكم بود و در سايه‌ي آن از امام (ره) نام بردن مي‌توانست به قيمت جان افراد تمام شود، اظهارداشت: حجت‌الاسلام دعايي از افرادي است كه در اين دوران سخت در كنار امام (ره) بود و براي روشن نگه داشتن چراغ كم‌سوي انقلاب تلاش كرد.همچنين آقاي دعايي همواره با وجاهتي كه در بين انقلابيون و اركان نظام داشتند، يكي از پناهگاه‌هاي مهم امور و جريان‌هايي بودند كه درخور احترام بودند يا لااقل شايسته‌ي بي‌احترامي نبودند.

وي ادامه داد: بر اساس اين منش، آقاي دعايي در بسياري از مقاطع باعث مي‌شد تلخي و تندي انقلاب كه ممكن است در بعضي جاها بي‌جا عده‌اي را بيازارد تعديل شود و اين فداكاري‌ها را آقاي دعايي در حق انقلاب انجام داد تا انقلاب به جاهايي كه نبايد به آنها لطمه بزند صدمه‌اي وارد نكند.

وي در ادامه با يادآوري ماجراي صلح حديبيه و بزرگواري پيامبر(ص) در اين واقعه‌ي تاريخي، از اين واقعه به عنوان واقعه‌اي كه چهره‌ي واقعي اسلام خواهان صلح را به همگان نشان داد نام برد و افزود: ما آقاي دعايي را نيز مظهر اين خصوصيت مي‌دانيم.

پيش از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمين خاتمي، سيد محمود دعايي به قرائت متني كه همزمان با سالگرد فوت آيت‌الله طالقاني بر روي يكي از سايت‌ها قرار گرفته بود پرداخت و بر پايه‌ي آن‌چه در اين متن آمده بود، اظهار داشت: "من در اين سال‌ها يك ربع قرن كه از مرگ آيت‌الله طالقاني گذشته است آن تصوير مأنوس را تنها در سيد محمد خاتمي سراغ كردم. در اين سخن اصلا هيچ نشانه‌اي از سياست ندارم. سياست مقوله‌اي ديگر است. حتي وقتي از سيد محمد خاتمي و پدرش مي‌گويم كه ايشان را يك بار ديده و از آن كساني بود كه در آن اتاق كوچك و ساده اردكان انگار بهشت را به همان كوچكي ساخته بود و مي‌خواست براي ديگران هم بسازد. خاتمي هم به همان درايت و متانت و نرمي است."

** همزمان با ورود سيد محمد خاتمي به موسسه‌ي اطلاعات كه با استقبال مديران و پرسنل اين روزنامه همراه بود، مديرمسوول روزنامه‌ي اطلاعات، اتاقي را كه در ساختمان جديد اين موسسه همزمان با افتتاح آن در سال 79 اسما در اختيار سيد محمد خاتمي قرار گرفته بود را رسما به وي اعطا كرد.

** خاتمي در فاصله‌ي بين زمان حضورش تا اذان مغرب از بخش‌هاي مختلف موسسه‌ي اطلاعات از جمله اتاق تحريريه، آرشيو، مونيتورينگ، مخزن و چاپخانه‌ي اين روزنامه بازديد كردو در جريان اين بازديد تيتر اطلاعات روز يكشنبه كه در آن آمده "خاتمي به ميان ما آمد "به وي نشان داده شد.

** نماز مغرب و عشا را عصر ديروز پرسنل روزنامه‌ي اطلاعات به امامت حجت‌الاسلام سيد محمد خاتمي اقامه كردند و بعد از آن رييس‌جمهور سابق كشورمان با حضور در رستوران روزنامه‌ي اطلاعات در كنار كاركنان اين روزنامه افطار كرد. 

** بعد از صرف افطار از آن‌جا كه شب گذشته شصت و سومين سال تولد سيد محمد خاتمي بود، پرسنل روزنامه‌ي اطلاعات، كيكي را كه 63 گل ياس بر روي آن قرار داشت و از پيش تهيه كرده بودند را بعد از برش توسط رييس جمهور سابق كشورمان در بين خود تقسيم كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha