• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۸۵ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8509-06912
  • خبرنگار : 71295

انتقاد وكلاي پرونده وبلاگ‌نويسان از غيرعلني بودن دادگاه جلسه بعدي دادگاه معماريان،ميرابراهيمي،رفيع‌زاده و تميمي به 26 آذرماه موكول شد

انتقاد وكلاي پرونده وبلاگ‌نويسان از غيرعلني بودن دادگاه
جلسه بعدي دادگاه معماريان،ميرابراهيمي،رفيع‌زاده و تميمي به 26 آذرماه موكول شد

اولين جلسه‌ي دادگاه 4 وبلاگ‌نويس روز يكشنبه به صورت غيرعلني در شعبه‌ي 1059 دادگاه ويژه رسيدگي به جرايم كاركنان دولت به رياست قاضي مسعودي برگزار شد و جلسه‌ي بعدي دادگاه به 26 آذرماه موكول شد.

محمد سيف‌زاده، وكيل مدافع اميد معماريان و شهرام رفيع‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) برگزاري اين جلسه دادگاه به صورت غيرعلني را بر خلاف قانون عنوان كرد و گفت كه جلسه‌ي بعدي با توجه به نظر رييس شعبه‌ي 1059 دادگاه عمومي تهران به تاريخ 26/9/85 موكول شد.

وي افزود: اميد معماريان، شهرام رفيع‌زاده و روزبه ميرابراهيمي در خارج از كشور مشغول به تحصيل هستند و از آن‌جايي كه دادگاه به صورت علني برگزار نشد، نمي‌توان مطالبي از نحوه رسيدگي ارايه كرد.

سيف‌زاده گفت: بعد از بازداشت 23 نفر از وبلاگ‌نويسان، مطالبي مبني بر تحت فشار بودن آنها مطرح و هياتي از سوي رييس‌جمهور سابق براي رسيدگي تعيين شد كه اين هيات گزارشي را در اين زمينه ارايه كرد و به دنبال آن، هياتي از سوي رييس قوه‌ي قضاييه جهت رسيدگي به اين پرونده تعيين شد.

وكيل مدافع اميد معماريان و شهرام رفيع‌زاده افزود: هيات تعيين شده از سوي رييس قوه‌ي قضاييه بعد از ملاقات‌هاي مكرر با وبلاگ‌نويسان بازداشت شده، مشخص كرد كه 4 نفر از اين وبلاگ‌نويسان بايد محاكمه شوند و مابقي بلاقيد بايد آزاد شوند.

وي ابراز داشت كه با وجود اين نظر، دادسراي ارشاد، سميع‌نژاد، اميد شيخان و افشين زارع را تحت تعقيب قرار داد.

سيف‌زاده افزود: سميع‌نژاد بعد از تحمل سه سال حبس به همراه اميد شيخان و افشين زارع فعلا آزاد هستند و پرونده‌شان بسته شده است.

همچنين نعمت احمدي، وكيل مدافع جواد غلام‌تميتي، يكي از متهمان پرونده‌ي وبلاگ‌نويسان به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: جلسه‌ي امروز موكلم به علت بررسي بخشي از پرونده كه داراي مسايل غيراخلاقي بوده با توجه به نظر رياست دادگاه به صورت غيرعلني برگزار شد.

وي با بيان اينكه خانواده‌ي برخي از متهمان در جلسه‌ي دادگاه حضور داشتند، افزود: نماينده‌ي مدعي‌العموم مقدمه‌ي كيفرخواست 97 صفحه‌اي را قرائت كرد و وكيل مدافع شهرام رفيع‌زاده به دفاع پرداخت. سپس نماينده‌ي مدعي‌العموم نيز دفاعيه‌اي در مقابل پاسخ وكيل مدافع شهرام رفيع‌زاده ارايه كرد كه با توجه به اتمام وقت، جلسه‌ي رسيدگي به تاريخ 26/9/85 موكول شد.

احمدي افزود: سه نفر از اين وبلاگ‌نويسان در خارج از كشور به سر مي‌برند و وكلاي آنها در شعبه‌ي 1059 به رياست قاضي مسعودي‌مقام به دفاع از موكلان‌شان پرداختند.

همچنين نسرين ستوده، وكيل اميد معماريان در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: از آن‌جا كه جرم مطروحه براي موكلم، سياسي و مطبوعاتي است به موجب ماده‌ي 168 قانون اساسي جلسه بايد به طور علني و با حضور هيات منصفه رسيدگي مي‌شد.

وي ابراز داشت: جلسه‌ي قبلي كه به دليل عدم حضور نماينده‌ي دادستان تشكيل نشد، توسط قاضي شعبه‌ي 1059 علني اعلام شده بود ولي در اين جلسه كه دلايل تازه‌اي وجود نداشت قاضي جلسه را غيرعلني اعلام كرد.

ستوده افزود: با توجه اين‌كه جلسه به صورت غيرعلني برگزار شده است، نمي‌توانم شرحي از دادگاه را ارايه كنم.

وكيل مدافع اميد معماريان گفت: بخش اعظم دلايل كيفرخواست بر اعترافات موكلم متمركز است كه موكلم همواره اعلام كرده كه تحت فشار اقرار داشته است و اين را در اولين جلسه‌ي بازپرسي فرودگاه در تاريخ 20/10/83 نيز بيان كرده است.

همچنين شيرين عبادي، وكيل مدافع روزبه ميرابراهيمي در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا اظهار داشت: در جلسه‌ي امروز قسمتي از كيفرخواست قرائت شد و مدافعاتي صورت گرفت و رسيدگي به مابقي پرونده به تاريخ 26/9/85 موكول شد.

وي گفت: هنوز دفاعي از موكلم در دادگاه انجام نداده‌ام.

وكيل مدافع روزبه ميرابراهيمي افزود: به موجب قانون بايد دادگاه به صورت علني اداره مي‌شد كه اعتراضم را به اين شيوه در دادگاه اعلام كردم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha