• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8603-16882
  • منبع : مطبوعات

با ثبت شاهنامه‌ي بايسنقري و وقف‌نامه‌ي ربع رشيدي، ايران به حافظه‌ي جهاني راه يافت

با ثبت شاهنامه‌ي بايسنقري و وقف‌نامه‌ي ربع رشيدي،
ايران به حافظه‌ي جهاني راه يافت

شاهنامه‌ي بايسنقري و وقف‌نامه‌ي ربع رشيدي، دو اثر پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران، در حافظه‌ي جهاني به ثبت رسيدند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در ششمين دوره‌ي برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) كه در سال جاري ميلادي برگزار شد، از ميان صدها اثر پيشنهادي كشورهاي مختلف، 38 اثر از جمله دو اثر پيشنهادي ايران براي ثبت در حافظه‌ي جهاني برگزيده شدند.

شاهنامه‌ي بايسنقري و وقف‌نامه‌ي ربع رشيدي، دو اثر از سه اثر پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران بودند كه براي نخستين‌بار در اين برنامه شركت مي‌كردند. اين آثار توسط كميته‌ي ملي حافظه‌ي جهاني مستقر در سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي به برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني يونسكو معرفي شدند.

وقف‌نامه‌ي ربع رشيدي كه در اوايل قرن هشتم هجري قمري توسط خواجه رشيدالدين فضل‌الله همداني ـ وزير غازان‌خان ايلخاني ـ به رشته تحرير درآمده است، به تبيين نظام مديريتي و تشكيلات اداري، مالي و شرايط وقف و مصارف مجموعه‌ي بزرگ ربع رشيدي در شهر تبريز مي‌پردازد و اكنون در كتابخانه‌ي مركزي تبريز نگهداري مي‌شود.

شاهنامه‌ي بايسنقري نيز يكي از نسخه‌هاي منحصربه‌فرد و بي‌نظير شاهنامه در سطح جهان است كه 22 نقاشي مينياتور به سبك هرات دارد و در سال 1430 ميلادي به سفارش بايسنقر ـ نوه‌ي تيمور لنگ ـ تهيه شده است. اين اثر نيز در كتابخانه‌ي سلطنتي كاخ ـ موزه‌ي گلستان نگهداري مي‌شود.

در برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني كه هر دوسال يك‌بار برگزار مي‌شود، هر كشور فقط دو اثر را مي‌تواند معرفي كند كه در اين دوره، با توجه به معرفي نشدن اثر ازسوي ايران در دوره‌هاي گذشته، به كشور ما اجازه داده شد كه سه اثر را معرفي كند.

براساس آيين‌نامه‌ي كميته‌ي ملي حافظه‌ي جهاني، در ايران آثار پيشنهادي پس از انتخاب ازسوي كميته‌ي ملي حافظه‌ي جهاني جمهوري اسلامي ايران و ثبت در حافظه‌ي ملي كه در سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي انجام مي‌شود، به كميسيون ملي يونسكو در تهران و از آن طريق به سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) در پاريس معرفي مي‌شوند.

برنامه‌ي بين‌المللي حافظه‌ي جهاني يونسكو با هدف تدارك شرايط لازم براي اطلاع‌رساني و صيانت از آثار مهم علمي، فرهنگي و تاريخي جهان و ثبت جهاني آن‌ها تشكيل شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha