• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۸۶ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8607-13978

حدادعادل در كنگره‌ بزرگداشت آخوند حاج ملاعباس راشد تربتي: *بزرگداشت حاج آخوند معرفي يك الگوست *حاج آخوند الگوي روحانيون است

حدادعادل در كنگره‌ بزرگداشت آخوند حاج ملاعباس راشد تربتي:
*بزرگداشت حاج آخوند معرفي يك الگوست
*حاج آخوند الگوي روحانيون است

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: ايراني كه دشمنان مي‌خواهند آن را منزوي نشان دهند در حال حاضر در صدر اخبار جهان قرار گرفته است و نقش بين‌المللي خود را ايفا مي‌كند.

به گزارش خبرنگار پارلماني اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به تربت حيدريه، دكتر غلامعلي حدادعادل در اولين روز بزرگداشت آخوند ملاعباس راشد تربتي ضمن بيان اين كه بنده از ارادتمندان اين مرحوم بزرگوار هستم، گفت: آشنايي من با مرحوم حاج آخوند از طريق كتاب "فضيلت‌هاي فراموش شده " حاصل شده است كه به وسيله‌ي فرزند ايشان حسين علي راشد جمع آوري شده است.

وي گفت: با همت پسر اين مرحوم و هم چنين جلال رفيعي در واقع فضيلت‌هاي آن مرحوم فراموش نشده است و بايد اسم اين كتاب را "فضيلت‌هاي فراموش نشده " بگذاريم.

رييس قوه مقننه با بيان اين كه پس از آن‌كه حاج آخوند را شناختم همواره سعي كردم مردم و خصوصا جوانان را با شخصيت اين مرحوم آشنا كنم، گفت: هم‌چنين سعي كردم كه در كتاب درسي به معرفي او بپردازم و هر بار هم كه به زيارت حضرت رضا(ع) مشرف مي‌شوم مقيد هستم كه سر قبر ايشان بروم.

وي به مردم تربت حيدريه به خاطر داشتن چنين شخصيتي تبريك گفت و افزود: جا دارد از فداكاري‌ها و همت مردم تربت حيدريه ياد كنيم كه در پيروزي انقلاب پيشگام بودند و بعد از جنگ تحميلي نيز ايمان واعتقاد خودشان را نشان دادند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه كتاب"فضيلت‌هاي فراموش شده" بسيار آموزنده است، گفت: اين كتاب را با يكبار خواندن نمي‌توان تمام كرد و بايد بارها خوانده شود. هم‌چنين كلمه فضيلت كه در اين كتاب آمده معناي امروزيش ارزش است و در واقع اين كتاب ارزش‌هاي متبلور در مرحوم حاج آخوند را معرفي مي‌كند.

وي با بيان اين كه بزرگداشت حاج آخوند معرفي يك الگوست، گفت: خداوند براي هر كسي الگويي در جهان قرار داده است، ما در مجلس الگويمان شهيد مدرس است و افتخار مي‌كنيم كه در طول مشروطه فردي مانند مدرس نماينده‌ي مجلس بوده است. هم‌چنين الگوي دانشگاهيان شهيد چمران است و هر صنفي الگويي دارد.

وي افزود: الگوي روحانيون نيز حاج آخوند است، همان‌طور كه هر روحاني بايد الگوي توده مردم باشد حاج آخوند نيز الگوي روحانيون است، مانند پيامبر(ص) كه الگوي همه مردم است.

حدادعادل با اشاره به آياتي از قرآن كريم افزود: خداوند در قرآن گفته كه ما شما را براي دين الگو قرار داده‌ايم، من هم

مي‌گويم كه خداوند حاج آخوند را براي علما الگو قرار داده تا علما براي مردم الگو باشند.

وي با بيان اين كه شخصيت حاج آخوند ابعاد مختلف حيرت‌آوري دارد، گفت: ايمان به خدا، توجه نكردن به غيرخدا، تقوا و اخلاص از جمله صفاتي است كه مانند نورافكن همه زندگي حاج آخوند را روشن كرده است و تعبد و زهد و بي‌اعتنايي به دنيا و در عين حال اهتمام به امور مردم از جمله صفات وي است. او هم چنين وطن دوست بوده و به تاريخ و ادبيات ايران علاقمند بوده است. به همين دليل از كالاهاي وطني استفاده مي‌كرد و مايل نبود كه از ساخته‌هاي بيگانگان استفاده كند و همه ابعاد زندگي اين شخص منظره زيبايي دارد.

وي گفت: اگر يك هنرمند فيلم ساز درجه اولي پيدا شود مي‌تواند بر اساس همين نوشته‌ها از زندگي وي سريالي موثر و آموزنده تهيه كند. زيرا هر وقت از زندگي حاج آخوند يك برنامه آموزنده تهيه شود، موجب تقويت ايمان مردم خواهد شد.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه تربت حيدريه هزار شهيد را به انقلاب و اسلام تقديم كرده، گفت: بزرگان كشور ما توانسته‌اند كشور را در مقابل طوفان‌ها حفظ كنند و توطئه‌هايي كه در زمان رضاخان براي محو شدن روحانيت اجرا شد و فشارهايي كه به روحانيون براي منزوي شدن‌شان وارد مي‌كردند بسيار زياد بود و مقابله با اين توطئه‌ها كار ساده‌اي نبود اما روحانيون بزرگي توانستند در مقابل اين توطئه‌ها بايستند و آنها را خنثي كنند.

وي افزود: خوشبختانه رهبر انقلاب و هم چنين امام(ره) توانستند راه آن روحانيون مبارز را به خوبي ادامه دهند.

به گزارش ايسنا، رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سفر هفته گذشته‌اش به كشور بوسني هرزگوين گفت: در آن سفر يك خانم به من گفت كه سلام ما را به امام خميني(ره) برسانيد، من در آنجا با خود فكر كردم كه چرا مسلمانان جهان بايد چشم اميدشان به ايران باشد و با خود پاسخ گفتم كه پس بايد آنها به چه كسي دلخوش باشند، آيا مي‌توانند به كشورهايي كه سر سفره رژيم صهيونيستي مي‌نشينند دلخوش كنند و يا كشورهايي كه سرتعظيم در مقابل استكبار پايين مي‌آورند و بر سر مسائل مسلمانان معامله مي‌كنند و آلوده به انواع فساد هستند، دل ببندند.

وي اظهار داشت: امسال حاج آخوند، امام(ره) و مقام معظم رهبري هستند كه اين جاذبه‌ها را در جهان ايجاد مي‌كنند و اين عزت كه به وجود آمده ريشه‌اش در ايمان به خداوند است.

وي تصريح كرد: اين كه مي‌بينيم كشورمان با همه تهديدها و تبليغات منفي روز به روز جاي خود را در جهان بيشتر باز مي‌كند ريشه‌اش همان معنويات، ايمان به خداوند و از خودگذشتگي است. بنابراين اگر عزت دنيا و آخرت را مي‌خواهيم بايد در همين مسير حركت كنيد.

حدادعادل با اشاره به سفر 4 رييس جمهور كشورهاي همسايه در چند روز گذشته گفت: اين كشورها در مورد درياي خزر و هم چنين روابط خودشان با ايران گفت‌وگو كردند، اين در حالي است كه دشمنان ايران مي‌خواهند كه اين كشور منزوي باشد اما مي‌بينيم كه در حال حاضر در صدر اخبار قرار گرفته و نقش بين‌المللي خود را ايفا مي‌كند.

وي ادامه داد: اين كه مي‌بينيم مردم كشور پس از گذشت 30 سال از انقلاب همچنان در صحنه حاضر هستند و نسلي رفته و نسلي آمده اما پرچم اين انقلاب دست به دست منتقل شده است و شور و حال جوانان ما با جوانان گذشته كمتر نشده است و هم چنين آهنگ توسعه و سازندگي با شتاب در شهرها به پيش مي‌رود همه نعمت‌هاي خداوندي است، پس بايد همه همت خود را به كار ببريم تا ايران را براي تمام جهان الگو كنيم.

وي در پايان پيشنهاد كرد كه كنگره‌اي نيز براي فرزند حاج ملا عباس برگزار شود و شخصيت او نيز به مردم معرفي شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ابتداي اين همايش حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي شريعتي تبار، امام جمعه تربت حيدريه ضمن خير مقدم به مدعوين اظهار داشت: ولايت مداري را مردم ما در سراسر كشور مديون وجود حضور عالمان رباني و روحانيت متعهد مانند حاج آخوند ملاعباس هستند.

وي با بيان اين كه براي اين كنگره نزديك به 100 مقاله علمي ارسال شده است، گفت: در اين كنگره شخصيت‌هاي بزرگي از جمله آيت‌الله خزعلي و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز حضور خواهند يافت.

به گزارش ايسنا، هم‌چنين استاندار خراسان رضوي نيز با اشاره به ابعاد شخصيت حاج ملاعباس گفت: اين فرد با وجود اين كه حاصل دست رنج خود را استفاده مي‌كرد اما نهايت دقت را داشت كه مال حرام وارد دسترنجش نشود و بيشتر روزهاي عمرش را روزه‌دار بود.

وي گفت: امام(ره) نيز در روش علمي خود تاسي از اين عالم رباني داشته است. بنابراين جا دارد كه از اين پارسايان بسيار ياد شود.

وي گفت: به بركت جمهوري اسلامي نكوداشت اين اسطوره مقاومت و متدينين و ديگر اسطوره‌هاي كشورمان در گوشه گوشه كشور برگزار مي‌شود و خوشبختيم كه امروز از اين عزيز نكوداشتي داشتيم، زيرا بيش از هر زمان ديگري به معرفي ابعاد شخصيتي ايشان نيازمند بوديم.

حدادعادل پس از ورود خود به تربت حيدريه، به گلزار شهدا رفت و به مقام شامخ آنها اداي احترام كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha