• یکشنبه / ۲ دی ۱۳۸۶ / ۱۹:۴۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 8610-01323
  • خبرنگار : 71061

گفت‌وگوي خاتمي و معتمدآريا در جشن چلچراغ - حافظ را آيينه‌ تمام‌نماي فاخر جان بلند ايراني مي‌دانم - ايران بايد جايگاهي بالاتر از آن‌چه امروز دارد، داشته باشد

گفت‌وگوي خاتمي و معتمدآريا در جشن چلچراغ
- حافظ را آيينه‌ تمام‌نماي فاخر جان بلند ايراني مي‌دانم
- ايران بايد جايگاهي بالاتر از آن‌چه امروز دارد، داشته باشد

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي تمدن‌ها و فرهنگ‌ها با تاكيد بر لزوم ارتقاي جايگاه ايران در عرصه‌ي بين‌المللي، اظهار اميدواري كرد روزهاي روشن‌تري را در اين عرصه براي كشورمان شاهد باشيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي كه در جشن شب يلداي مجله «چلچراغ» حاضر شده بود، در جلسه‌ي پرسش و پاسخ كوتاهي كه «فاطمه معتمدآريا» نقش مجري را در آن ايفا مي‌كرد، در پاسخ به پرسش وي مبني بر اين‌كه چه زماني براي نخستين بار ديوان «حافظ» به دست گرفتيد؟ گفت: يادم نيست! با حافظ خيلي سر و كار داشته‌ام؛ اما به درستي اولين باري را كه حافظ به دست گرفتم، به ياد ندارم.

وي افزود: در مكتب‌خانه‌هاي‌ قديم پس از آموزش قرآن، سعدي و حافظ مي‌خواندند، ولي من مكتب كم رفتم و از دبستان شروع كردم. در خانه‌ي ما پدرم كه يك روحاني بود، اهل ذوق و ادب بود. ايشان وقتي معاني‌البيان درس مي‌دادند از اشعار فارسي به عنوان شاهد مثال استفاده مي‌كردند؛ از اين رو من از همان ابتدا با حافظ و سعدي آشنا شدم و حافظ را آيينه‌ي تمام‌نماي فاخر جان بلند ايراني مي‌دانم.

خاتمي در ادامه به درخواست فاطمه معتمدآريا، تفالي به ديوان حافظ به نيت جمع حاضر در مراسم زد و با قرائت اين فال، در پاسخ به پرسش ديگر مجري در بيان رمز ارتباطش با جوانان گفت: من فقط مي‌توانم بگويم جوانان را دوست دارم.

خاتمي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه آيا مي‌دانيد جوانان نيز چه‌قدر شما را دوست دارند؟ اظهار داشت: متشكرم! به آنها ارادت دارم. محبت را از آن‌ها مي‌بينم و فكر مي‌كنم با وجود فاصله‌ي سني، هم‌زباني و هم‌دلي در بين ما وجود دارد. كاري كه من كردم اين است كه جوانان را باور و سعي كنم به گونه‌اي كه هستند به آنها نگاه كنم، نمي‌دانم چه‌قدر موفق بوده‌ام، فقط مي‌دانم جوانان از اين‌كه من چه‌قدر تلاش كرده‌ام، آگاهند.

خاتمي در ادامه در پاسخ به پرسش ديگر معتمدآريا درباره نوع سخن‌گفتنش با مردم و تاثيرگذاري آن در ارتباط با جوانان، اظهار داشت: شما هنرمندان به‌خصوص شما خانم معتمدآريا شخصيت‌هاي اخلاقي هستيد كه متعلق به يك نسل نيستيد؛ متعلق به ايران هستيد و نه تنها اين نسل بلكه نسل‌هاي بعدي به شما احترام مي‌گذارند.

معتمدآريا در ادامه‌ي پرسش و پاسخ كوتاه خود با خاتمي به مستندي كه از دوران رياست‌جمهوري وي تهيه كرده اشاره و از آن به عنوان كالاي ذي‌قيمتي كه در گنجينه‌ي منزل خود آن را نگهداري مي‌كند ياد كرد.

خاتمي هم در ادامه در بيان رمز ارتباط مستحكم خود با قشرهاي مختلف جامعه‌ي ايراني گفت: نمي‌دانم. من قطره‌اي بسيار كوچك و ناچيز از اقيانوس عظمت و بزرگي ملت ايران هستم و به اين افتخار مي‌كنم كه ايراني‌ام.

وي در پايان تاكيد كرد: ايران بسيار بزرگ است و بايد جايگاهي بالاتر از آن‌چه امروز دارد، در عرصه‌ي بين‌المللي داشته باشد. ان‌شاءالله با همت، انديشه‌ي بلند و دل‌هاي آزاد، روزهاي روشن‌تري را براي ايران عزيز ببينيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha