گزارشي از مراسم پاياني جشنوارهي تئاتر «فضيلت» جعفر والي: تئاتر تنها بازي كردن نيست
جشنوارهي استاني تئاتر «فضيلت» با نكوداشت زندهياد «جمشيد لايق» و با بزرگداشت «جعفر والي» به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،در مراسم اختتاميهي اين جشنواره كه شامگاه
گذشته ـ دوم آبانماه ـ در تالار «محراب» برگزار شد، جعفر والي هنرمند باسابقهي تئاتر، سينما و تلويزيون با گراميداشت ياد و خاطر جمشيد لايق گفت: هنرمند نميميرد، هنرمند فراموش نميشود، البته اگر هنرمند باشد نه شبه هنرمند.
او ادامه داد: لايق يك هنرمند بود، بيصدا، صميمانه، با عشق و علاقهي وافر، حدود 58 سال كار تئاتر كرد. هيچ مصاحبه و تظاهري از او نميبينيم. او مثل خدمتگذاري صميمانه كار كرد.
والي يادآور شد: جمشيد لايق زماني به من گفت تئاتر براي من تقدس دارد. در پيامي كه هنرمندي براي روز جهاني تئاتر داده بود تئاتر را وجدان دنيا خطاب كرده بود. هنرمندان بايد بدانند مسووليت سنگيني دارند و بايد فضيلتهاي بسياري را در نظر گرفت تا هنرمند شد. تئاتر تنها بازيكردن نيست.
به گزارش ايسنا،در ادامهي اين مراسم سعيد پورصميمي در بزرگداشت جمشيد والي گفت: از من خواسته شده دربارهي پيشكسوتي صحبت كنم. اصطلاح پيشكسوت در قديم مرسوم نبوده و از فرهنگ جوانمردان، عياران و بزرگان وام گرفته شده است. بنابراين هر كس كه سن بالاتر داشته باشد و زودتر وارد كار تئاتر شده باشد پيشكسوت نيست، بلكه نيازمند ويژگيهاي ديگري هم هست.
به گفتهي اين بازيگر؛ پيشكسوت به نوعي يك برتري است و بايد اين فضيلت و برتري را داشته باشيم تا پيشكسوت ناميده شويم. بنابراين خيلي مهم است كه به چه كسي بتوان اين اصطلاح داد كه مانند پدري راهنما باشد و شايستگي داشته باشد.
پور صميمي در پايان سخنان خود گفت: به همه كس نميتوان پيشكسوت گفت، ولي من از صميم قلب ميگويم اين شانس را داشتم كه با دوستي همكار بودم كه تمام اين صفات در او متجلي بوده است و او جعفر والي است.
در اين مراسم جليل سائلي، مدير كل ارشاد استان تهران هم با اشاره به نظرات و ايدههاي گوناگون در حيطهي فرهنگ و هنر گفت: آنچه براي ما مهم است جهتگيري كارهاست و امروزه تئاتر ما جهت فضيلت به خود گرفته است.
او ادامه داد: به شخصه از همهي سليقهها استقبال و حمايت ميكنم و خواهشم اين است كه نگاه عميقتري به هنر نمايش داشته باشيم.
اين مسوول ارشاد با اشاره به محدوديتهاي بودجهي دولتي اضافه كرد: اعتبارات دولتي نميتواند جوابگوي تئاتر ما باشد، بلكه ما نيازمند حمايت بخش خصوصي هم هستيم و بايد از ظرفيت بالاي موجود تئاتر در سطح استان تهران استفاده كنيم.
حجتالاسلام محمدي ـ مسوول مركز فعاليتهاي قرآني وزارت ارشاد ـ هم در سخناني خاطرنشان كرد: امروزه فيلم در جهان حرف اول را ميزند و به قولي فيلم، جهان را ميسازد. فيلم را تئاتر ميسازد پس ميتوان گفت ادارهي جهان به دست كساني است كه تئاتر را اداره ميكنند.
او با اشاره به مظلوميت تئاتر در برخي از كشورها اذعان داشت: در برخي از كشورها تئاتر ارزش و جايگاه خود را ندارد و مغفول واقع شده است. در كشور ما نيز اينگونه است، اگر اين واقعيت را بدانيم ميتوانيم قدر و منزلت تئاتر را دريابيم. صحنهي تئاتر به دليل ويژگيهايي كه دارد برتري مطلقي نسبت به ساير هنرها دارد.
محمدي زنده بودن تئاتر را از جمله دشواريهاي اين هنر برشمرد و اضافه كرد: تئاترخواهان، فضيلتخواهان هستند به تعبير پيامبر اسلام كه فرمودند «با فضيلتترين كارها، دشوارترين كارهاست». چون پايه و اساس چند هنر روي هنر تئاتر استوار است، رشد اين هنر ميتواند رشد فاخري را در هنرها رقم بزند. بنابراين اگر به اين هنر توجه كنيم به كل هنر توجه كردهايم.
او با تاكيد بر نقش سازنده و اثرگذار تئاتر خواهان توجه هرچه بيشتر به اين هنر شد و افزود: ما به عنوان مركز فعاليتهاي قرآني وزارتخانه ميگوييم، جهتگيري اين مركز در جهت اعتلاي هنر ديني و تمام هنرهايي است كه بتوانند فضيلتهاي انساني _ اسلامي را در سطح جامعه گسترش دهند. ما در جشنوارهي بعدي كه شايد نامش جشنوارهي «فطرت» باشد، حمايت خود را بهصورت عملي نشان خواهيم داد.
به گزارش ايسنا، اجراي يك قطعهي كوتاه نمايشي بهنام «پرواز» از شهرري، اجراي قطعهي نقالي توسط
«مرشد ترابي» و پخش تصاويري از آخرين تلهتئاتر زندهياد «جمشيد لايق» از ديگر برنامههاي اين مراسم بود.
در ادامهي مراسم برگزيدگان جشنواره با هيات داوري متشكل از داريوش مودبيان، امير دژاكام، جمشيد خانيان به شرح زير معرفي شدند:
موسيقي:
_ گروه موسيقي نمايش «بيات بيژن» به نمايندگي (مصطفي الماسي)
طراحي صحنه:
_ طراح صحنهي دوم براي نمايش «بيات بيژن»، (سيد محمد فرجامي) و (سيد هادي فرجامي)
_ طراح صحنهي اول براي نمايش «تركهاي پيش از تركيدن» و «ماه در مرداب»
بازيگري مرد:
_ بازيگر سوم بدون تقدم (محمدباقر محمدحسيني)، بازيگر نمايش «بيات بيژن» و مسعود بهارلو بازيگر نمايش «بنبست»
_ بازيگر دوم به نويد محمدزاده بازيگر نمايش «ماه در مرداب»
_ بازيگر اول به ايمان سماواتي براي بازي در نمايش «مثل هيچكس» و «زمزمههاي خودماني»
بازيگري زن
_ با تقدير از مهتاب كركوندي بازيگر نمايش «تركهاي پيش از تركيدن»
_ بازيگر سوم بدون تقدم به لادن قناد بازيگر نمايش «والس مرگ»
_ الميرا دادجو بازيگر نمايش «براي روز مبادا»
_ بازيگر دوم بدون تقدم به مژگان خالقي بازيگر نمايش «ماه در مرداب» ونوشين افضلي بازيگر نمايش
«تركهاي پيش از تركيدن»
_ بازيگر اول به ندا قربانيان بازيگر نمايشهاي «مثل هيچكس» و «زمزمههاي خودماني»
كارگرداني
_ كارگردان سوم: محمد كوروشنيا براي نمايش «ماه در مرداب»
_ كارگردان دوم:سيد مهدي فرجامي براي نمايش «بيات بيژن»
_ كارگردان اول ايمان سماواتي براي نمايش «زمزمههاي خودماني»
نويسندگي
_ نويسنده سوم به فرهاد غلاميان براي نمايش «والس مرگ»
نويسنده دوم بدون تقدم به فارس باقري نويسندهي «ماه در مرداب» و علي نرگسنژاد نويسندهي «تركهاي پيش از تركيدن»
_ نويسندگي اول به بابك لطفي نويسندهي «زمزمههاي خودماني»
تئاتر خياباني
بازيگري
_ بازيگر دوم جواد اسماعيلي در نمايش «من زمين را دوست دارم»
_ بازيگر اول حميد معدنكن در نمايش «من زمين را دوست دارم»
طرح نمايش
(علي نوريان) براي نمايش «پوتين»
كارگرداني
_ كارگردان سوم به حميدرضا نوري براي نمايش «پرواز»
_ كارگردان دوم به اصغر گروسي براي نمايش «من زمين را دوست دارم»
_ كارگردان اول به علي نوريان براي نمايش «پوتين»
نمايشهاي منتخب براي اجرا در جشنوارهي منطقهاي سال 1388
1_ زمزمههاي خودماني
2_ بيات بيژن
نمايشهاي منتخب خياباني براي اجرا در جشنوارهي منطقهاي سال 1388 (بدون تقدم)
1_ «پوتين»
2_ «من زمين را دوست دارم»
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات