• چهارشنبه / ۲۳ دی ۱۳۸۸ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8810-12335

وزير خارجه‌ عمان: ايران و عمان در تحليل و تفسير بسياري از مسائل هم‌نظر هستند نمي‌پذيريم خليج فارس و درياي عمان جولانگاه ناو‌هاي خارجي باشد

وزير خارجه‌ عمان:
ايران و عمان در تحليل و تفسير بسياري از مسائل هم‌نظر هستند
نمي‌پذيريم خليج فارس و درياي عمان جولانگاه ناو‌هاي خارجي باشد

يوسف بن علوي با اشاره به تحولات اخير در خاورميانه و رفت و آمدها براي صلح خاورميانه، گفت: بر اساس آن چه كه از تحولات فلسطين در دست است معتقديم با اين شرايط هيچ‌گونه راه‌حلي كه بتواند حقوق مردم فلسطين را بازستاند، وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يوسف بن علوي ـ وزير امور خارجه‌ي عمان ـ كه در راس هياتي به تهران سفر كرده است صبح چهارشنبه در مصاحبه‌ي مطبوعاتي مشترك با وزير امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به پرسش ايسنا در مورد مذاكرات دوجانبه‌ي ايران و عمان در مورد فلسطين، گفت: ما مسائل فلسطين را تحليل كرديم و از پايتختي قدس شريف و برپايي دولت فلسطين حمايت مي‌كنيم.

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسش ديگري در مورد حضور ناوهاي خارجي در خليج فارس و درياي عمان، گفت: بايد همواره خليج فارس و درياي عمان دريايي باز براي كشتيراني بين‌المللي باشد و آن را به عنوان جولانگاه ناو‌ها نمي‌پذيريم.

وزير امور خارجه‌ي عمان، تاكيد كرد: هيچ‌گونه تمركز نيروهاي نظامي دريايي خارجي در اين مناطق امن را به هيچ عنوان قبول نمي‌كنيم و آن را خلاف قوانين بين‌المللي مي‌دانيم.

بن علوي هم‌چنين با بيان اين كه موضوع يمن در مذاكرات امروزش با منوچهر متكي مورد بررسي قرار گرفته است، گفت: يمن كشور دوست و برادر است. هر گونه حمايت و تاييد را از دولت يمن داريم. اميدواريم در چارچوب دوجانبه يا با شوراي همكاري خليج فارس مسائل حل شود.

او تاكيد كرد: همواره آماده خواهيم بود كه از دولت يمن با انجام هر گامي كه ممكن است كمك كننده در رسيدن به راه‌حل اين بحران و مسائل باشد حمايت كنيم.

وزير امور خارجه‌ي عمان، اضافه كرد: بحران يمن را مساله‌ي داخلي اين كشور مي‌دانيم و هر درخواستي كه يمن مي‌خواهد بايد حمايت كنيم.

به گزارش ايسنا، يوسف بن علوي هم‌چنين با تشكر از دعوتش به تهران و مهمان‌نوازي ايرانيان و استقبال گرم از او، گفت: در ديداري كه با آقاي احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور ايران ـ داشتم پيام شفاهي سلطان قابوس را رساندم و از ايشان حمايت و تاييد كامل را براي حركت مشترك بين ايران و عمان دريافت كرديم.

وي گفت: توافق كرديم موافقت‌ها ادامه يابد. اميدواريم جهت ادامه‌ي رايزني‌ها و گفت‌وگوها آقاي متكي ديداري از عمان داشته باشد. دو كشور ايران و عمان در تحليل و تفسير نسبت به بسياري از مسائل هم‌نظر هستند و اميدواريم براي ادامه‌ي گفت‌وگوها و روابط در تداوم اين افق روابط بيش‌تري داشته باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha