• سه‌شنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8812-10944
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

در مراسم پاياني جايزه‌ي شعر خبرنگاران انجام شد: تجليل از مفتون اميني و اهداي جايزه به حافظ موسوي

در مراسم پاياني جايزه‌ي شعر خبرنگاران انجام شد: 
تجليل از مفتون اميني و اهداي جايزه به حافظ موسوي

چهارمين دوره‌ي جايزه‌ي شعر خبرنگاران در آخرين روزهاي سال، مراسم پاياني‌اش را به شكل خصوصي برگزار كرد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين دوره از جايزه‌ي شعر خبرنگاران با داوري احمد پوري (داور افتخاري)، محمدهاشم اكبرياني، عليرضا بهرامي، آرش شفاعي و پونه ندائي، از يك عمر شاعري مفتون اميني تقدير و مجموعه‌ي شعر «خرده‌ريز خاطره‌ها و شعرهاي خاورميانه»ي اين شاعر به عنوان بهترين كتاب شعر منتشرشده در سال 1387 معرفي شد.

همچنين در بخش ويژه كه به شاعراني اختصاص داشت كه تاكنون مجموعه‌ي شعري منتشر نكرده‌اند، مصطفي غضنفري برگزيده و از علي اسداللهي تقدير شد.

«اكنون‌هاي دور» مفتون اميني، «روباه سفيدي كه عاشق موسيقي بود» سارا محمدي اردهالي و «دروغ‌هاي مقدس» حامد ابراهيم‌پور ديگر نامزدهاي بخش كتاب بودند و ساره دستاران ديگر نامزد بخش ويژه بود.

در مراسم پاياني جايزه‌ي شعر خبرنگاران كه عصر روز گذشته (دوشنبه، 17 اسفندماه) در کانون فرهنگي - هنري رنگ‌واژه (آتليه‌ي نقاشي عليرضا مجابي) برپا شد، عليرضا بهرامي كه اجراي برنامه را برعهده داشت، اظهار كرد: بعد از دوره‌ي اول كه مراسم پاياني جايزه به شكل عمومي برگزار شد، شرايط به گونه‌اي پيش رفت كه در دوره‌ي دوم و سوم، اين مراسم به شكل كاملا خصوصي در منزل برگزيده يا تقديري جايزه ترتيب يافت. اما امسال تصميم گرفتيم كه مراسم پاياني چهارمين دوره‌ي جايزه‌ي شعر خبرنگاران را به شكلي ميانه برگزار كنيم.

در ادامه، احمد پوري به‌عنوان اولين سخنران، با ذكر خاطره‌اي از پيشنهاد شركت در داوري چهارمين دوره‌ي جايزه‌ي شعر خبرنگاران، درباره‌ي شعر و شاعري سخن گفت و عنوان كرد: با گذار جامعه‌ي ايراني از دوران مشروطيت به اين‌سو، تحولات چشم‌گيري در جامعه‌ي جهاني رخ مي‌دهد كه‌ ناگزير بخشي از آن هم در سرزمين ما بازتاب مي‌يابد و همين مي‌شود كه شعر و شاعري با دوران ديگر با تفاوت بنياديني روبه‌رو مي‌شود. در همين دوران است كه امكان چاپ و نشر آثار شاعران فراهم مي‌آيد. گستره‌ي مخاطبان وسيع‌تر مي‌شود و شعر و شاعري جايگاه و مرتبتي ديگر در نزد مخاطبان پيدا مي‌كند.

او سپس يادآور شد: از 20 سال اخير به اين طرف، ما با انقلاب اطلاعاتي بزرگي روبه‌رو مي‌شويم كه به گفته‌ي مك‌ لوهان، جهان عملا شكل دهكده‌اي را مي‌گيرد و شاعر و هنرمند بلافاصله پس از خلق اثر هنري‌اش امكان اين را مي‌يابد كه آن را به معرض نقد و نظر مخاطبانش بگذارد.

محمدهاشم اكبرياني هم در اين مراسم با بيان اين‌كه هدف آغازين جايزه‌ي شعر خبرنگاران، تداوم و استمرار حركت اين جايزه بوده است، تصريح كرد: در اين جايزه، دوستان خبرنگاري كه بناي آن را گذاشتند، اصرارشان بر اين بود كه جايزه بتواند به عنوان يك حركت مستقل ادبي به جريان‌هاي مستقل ادبي و شعري جامعه كمك كند و آن‌ها را بيش‌تر از گذشته به مخاطبان معرفي كند. همچنين معرفي استعدادهاي جوان ادبي كشور از ديگر اهداف اين جايزه بود كه خوشبختانه تاكنون بخش جدي‌اي از اين اهداف محقق شده است.

او در بخش پاياني سخنانش از فتح‌الله بي‌نياز - داستان‌نويس و منتقد ادبي - و منوچهر حسن‌زاده - مدير انتشارات مرواريد - به عنوان حاميان مالي و انتشاراتي اين جايزه ياد كرد.

در بخش ديگري از مراسم، بهرامي با بيان اين‌كه در دوره‌هاي پيشين، از شمس لنگرودي، عمران صلاحي و احمدرضا احمدي تجليل شده است، با توضيحي، از مفتون اميني به عنوان چهره‌اي ياد كرد كه در اين دوره به پاس نيم‌ قرن حضور ادبي مستمر و جدي تجليل مي‌شود و از محمدعلي سپانلو خواست تا درباره‌ي اين شاعر سخن بگويد.

سپانلو از مفتون اميني به عنوان يكي از صاحب‌خانه‌هاي شعر امروز ايران ياد كرد و گفت: جناب مفتون اميني يك نسل از ما قديمي‌تر است و خودش به عنوان يك تاريخ ادبيات است.

اين شاعر و مترجم يادآور شد: ‌در سال 1967 كه تصميم داشتم نمايي از شعر معاصر ايران را با كمك دوستي فرانسوي ترجمه و به مخاطبان فرانسوي‌زبان معرفي كنم، يكي از 10 شاعري كه از آن‌ها اشعاري را انتخاب كردم، مفتون اميني بود.

او افزود: در واقع برخي از شعرها آن‌قدر گرفتار زبان‌سازي هستند كه عملا امكان ترجمه‌ي آن‌ها به زبان ديگر نيست. گاهي به نسل جوان مي‌گويم كه شعري به من بدهيد كه به ترجمه دربيايد. اما شعر مفتون اميني همواره ساده بوده و ضمن سادگي و اكنوني بودنش، اثري هميشگي هم بوده است و امروز هم مي‌توان آن را خواند.

سپانلو سپس با تقسيم دوره‌هاي شاعري مفتون اميني به سه مرحله، عنوان كرد: مفتون اميني با خاطرات شيريني كه از شهريار تعريف مي‌كند، نشان مي‌دهد كه در مقطعي متأثر از شهريار، يك شاعر كلاسيك‌سرا بوده است. در دوره‌ي ديگر شاعري‌اش، شاعري نيمايي است و آن چهره‌ي انساني شاعر را مي‌توان در مجموعه‌ي «انارستان» ديد و در اين دوره‌ي متأخر نيز با كمي تسامح مي‌توان گفت او شاعري سپيدسراست و اين نشان از حركت شجاعانه‌ي شاعر دارد. اما در هر سه دوره، مفتون اميني، مفتون اميني بوده است.

در ادامه‌ي اين مراسم با حضور جواد مجابي، عليرضا طبايي و محمدعلي سپانلو، از مفتون اميني با اهداي لوح تقدير، تجليل شد.

سپس بيانيه‌ي چهارمين دوره‌ي جايزه‌ي شعر خبرنگاران توسط عليرضا بهرامي خوانده شد كه در بخشي از آن آمده بود: جايزه‌ي شعر خبرنگاران كه از ابتداي حركت خود به دنبال گسترش حركت‌ها و ديدگاه‌هاي آزاد و مستقل ادبي بود، سعي داشته و دارد ضمن تجليل از شاعراني كه بناي زندگي خود را بر سرودن شعر نهاده‌اند، شاعران برگزيده و نيز جوانان مستعد را به علاقه‌مندان شعر و ادبيات معرفي كند. با چنين هدفي، هيأت داوران اين دوره از جايزه‌ي شعر خبرنگاران، طبق سنت سه دوره‌ي قبل، ضمن تداوم بخش كتاب كه به ارزيابي آثار منتشرشده در سال 1387 اختصاص داشت و نيز گرامي‌داشت يكي از شاعران برجسته و پيشكسوت كشور، بخش ويژه را براي اولين‌بار برگزار كرد تا شاعران جوان و نيز شاعراني كه به هر نحوي امكان انتشار كتاب را نداشته‌اند، بتوانند فرصتي براي معرفي خود به دست آورند.

در ادامه در بخش كتاب، مجموعه‌ي شعر «خرده‌ريز خاطره‌ها و شعرهاي خاورميانه» اثر حافظ موسوي به عنوان اثر برگزيده معرفي شد و لوح و جايزه‌ توسط مفتون اميني به او اهدا شد.

حافظ موسوي نيز در سخناني با تأكيد بر اهميت جايزه‌اي كه توسط خبرنگاران اهدا مي‌شود، گفت: نسل جديدي از خبرنگاران در سال‌هاي اخير روي كار آمده‌اند. البته در دوره‌هاي پيشين، مجله‌هايي مثل «كارنامه» و «گردون» جوايزي برگزار مي‌كردند؛ اما به حالت تعطيل درآمدند و در حال حاضر، جايزه‌اي كه از سوي خبرنگاران اهدا مي‌شود، مي‌تواند مورد توجه جامعه‌ي روشنفكري باشد.

او در ادامه متذكر شد: بويژه اهداي اين جايزه در شرايط كنوني كه جمع زيادي از دوستان خبرنگار و روزنامه‌نگار ما با مشكل مواجه‌اند و شرايط نامناسبي دارند، بر افتخارم مي‌افزايد.

اما در بخش ويژه براي شاعران بدون كتاب، مصطفي غضنفري برگزيده و از علي اسداللهي تقدير شد. جايزه‌ي اين بخش توسط پوري و اكبرياني اهدا شد.

در سه دوره‌ي قبل جايزه‌ي شعر خبرنگاران، غلامرضا بروسان، عليرضا طبايي و الياس علوي برگزيده شده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha