• جمعه / ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 8902-00127
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

گفت‌وگوي ايسنا با مديرکل جديد تربيت‌بدني اصفهان: پروژه‌ي نقش جهان در اختيار شرکت توسعه باشد هيچ قولي نمي‌دهيم وضعيت ورزش اصفهان اصلا مطلوب نيست مگر بدهكارند!

گفت‌وگوي ايسنا با مديرکل جديد تربيت‌بدني اصفهان:
پروژه‌ي نقش جهان در اختيار شرکت توسعه باشد هيچ قولي نمي‌دهيم
وضعيت ورزش اصفهان اصلا مطلوب نيست
مگر بدهكارند!

مدير کل جديد اداره ي کل تربيت بدني استان اصفهان پس از انتصاب به اين سمت سرانه ي ورزشي استان اصفهان را مطلوب ارزيابي نکرد و ميزان آن را يک پنجم مساحت پيش بيني شده در برنامه ي چهارم توسعه خواند.

رشيد خدا بخش که پيش از اين مديريت اداره ي کل تربيت بدني استان فارس را بر عهده داشت در نشستي به سوالات خبرنگاران ايسنا واحد اصفهان پاسخ گفت.

- چه شناختي از جامعه ي ورزش اصفهان و تربيت بدني اين استان داريد؟

افتخار مي کنم که فرصت خدمت گذاري در استان بزرگ اصفهان را خداوند نصيب من کرد و با توجه به اينکه بزرگ شده ي اين استان هستم و دوران ورزشي خود اعم از بازيکني،مربيگري و داوري را نيز در اصفهان آغاز کرده و ادامه داده ام، و سابقه ي معاونت در اين اداره کل را هم در کارنامه دارم، اميدوارم مجموعه ي اين شناخت ها بتواند در مدت زمان کوتاه تري به ايجاد تغيير و تحول هاي زير بنايي در ورزش استان اصفهان به تيم مديريتي من کمک کند.

- شرايط کنوني ورزش استان اصفهان را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

ضمن احترامي که براي همه ي همکاران و مديران قبلي استان قائلم، اما لطفا جملاتي که در ادامه خواهم گفت را به حق ناشناسي برداشت نکنيد، به هر حال اگر وضعيت کنوني را به روشني تبيين نکنيم اهداف آينده را نيز نمي توانيم به درستي بيان کنيم، از همين رو ناچارم به صراحت اعلام کنم وضعيت ورزش اصفهان اصلا مطلوب نيست، چه در زمينه‌ي ساخت و سازها و چه در زمينه‌ي ورزشي، البته به جز ورزش حرفه اي که آن هم در حوزه ي مديريتي اداره کل تربيت بدني تعريف نمي شود، با اين وجود در ورزش حرفه اي وضعيت بسيار مطلوبي وجود دارد ولي در ساير حوزه ها نياز به فعاليت هاي کاملا جدي و برنامه هايي فشرده دارد.

- صحبتي از ورزش همگاني نکرديد، شرايط اين حوزه را چطور مي بينيد؟

ورزش همگاني استان اصفهان به دليل مشارکت بسيار مناسب شهرداري اصفهان و ساير دستگاه ها داراي وضعيت مناسبي دارد. بدون شک مشارکت شهرداري اصفهان و کمک اين نهاد به ورزش يکي از شاخص ترين همکاري ها در حوزه ي ورزش ايران مي تواند لقب بگيرد. وظيفه ي اصلي ما توسعه ي ورزش قهرماني است که از طريق هيات هاي ورزشي و فدراسيون ها براي کسب مدال هاي برون مرزي انجام مي شود. متاسفانه استان اصفهان با وجود تمام بزرگي فاقد حتي يک مدال المپيکي است. اولين هدف ورزش قهرماني ما کسب مدال المپيک براي استان بزرگ اصفهان است.

- سرانه‌ي ورزشي استان اصفهان بسيار پايين است، برنامه هاي شما براي افزايش اين مهم چيست؟

سرانه ي ورزشي استان و شهرستان اصفهان در حال حاضر به ترتيب 0.21 و 0.13 متر مربع است. اين در حالي است که هدف برنامه ي چهارم توسعه دستيابي به سرانه‌ي يك متر مربع بوده که اکنون متاسفانه در يک پنجم مسير دستيابي به اين هدف قرار داريم. اين مي‌طلبد تمام دست اندرکاران امور جوانان و فرهنگي کمک کنند تا اين عقب ماندگي بزرگ را جبران کنيم. برخي از دوستان اعتقاد دارند به دليل ساخت و ساز امکان ورزشي توسط برخي ارگان ها در اصفهان عدد 0.21 تنها مختص اداره ي کل تربيت بدني است و ساير ارگان ها همچون دانشگاه ها و شهرداري جبران اين کمبود را کرده اند. اما آمار مديران قبلي که اکنون در اختيار من قرار گرفته است نشان مي دهد كه سرانه ساير دستگاه ها نيز جايگاه مطلوبي ندارد و با هدف مورد نظر فاصله‌ي زيادي دارد. در برنامه هاي اداره ي کل مشاهده کردم که هدف را دستيابي به سرانه ي 0.5 متر مربع نوشته اند تا 0.5 متر ديگر را ساير دستگاه ها جبران کنند. در حال حاضر که ساير دستگاه ها به اين عدد نرسيده اند بدون شک اين وظيفه برگردن ما خواهد بود تا اين کمبودها و عقب ماندگي ها را جبران کنيم. حتي در يک شهرستان استان هم دستيابي به سرانه‌ي 0.5 متر مشاهده نمي شود! در کل نيز هيچ گاه به يك متر مربع نرسيده اند، اين در حالي است که ما در استان فارس توانسته بوديم سرانه ي 12 شهرستان را به بالاي 1 مترمربع برسانيم. هم اکنون 950 هزار متر مربع فضاي ورزشي در استان اصفهان موجود است، در حالي که اين عدد در استان فارس 2 ميليون و 650 هزار مترمربع است، يعني در حدود 1 ميليون و 750 هزار متر مربع استان اصفهان از استان فارس عقب است، با اين ارقام مي توان فهميد فضاي ورزشي استان اصفهان يک سوم استان فارس است و اين براي استاني چون اصفهان نمي تواند رضايت بخش باشد. با اعلام اين آمار قصد دارم تمام مسئولين استان را براي سروسامان بخشيدن به وضعيت استان اصفهان دعوت به همکاري کنم. متاسفانه يکي از شهرهايي که مرکز بخش است و داراي جمعيتي نزديک به 10 هزار نفر است فاقد هرگونه امکانات ورزشي بود و اين در شان استان اصفهان نيست. بدون شک تلاش خواهيم کرد با استفاده از پتانسيل هاي موجود در استان اصفهان اين مهم را نيز بهبود ببخشيم.

- جايگاه سرانه ي ورزشي اصفهان در کشور چگونه است؟

بالا بردن سرانه ي ورزشي استان هايي که داراي جمعيت کمي هستند کار چندان دشواري نيست اما استاني مثل اصفهان که داراي جمعيت 4.5 ميليون نفري است براي رسيدن به سرانه‌ي يك متر نياز به 4.5 ميليون متر مربع فضاي ورزشي داريم. به همين دليل بايد تنها 5 استاني که بالاي 4 ميليون نفر جمعيت دارند را با هم مقايسه کرد. استان هاي تهران، خراسان رضوي اصفهان، خوزستان و فارس 5 استاني هستند که داراي جمعيتي بالاي 4 ميليون نفر هستند و در ميان اين 5 استان و در فضاهاي روباز و در کل متاسفانه اصفهان داراي رتبه‌ي آخر است! ولي در فضاي سرپوشيده پس از استان فارس جايگاه دوم را دارد.

- وضعيت کنوني را ناشي از عدم مديريت صحيح مديران قبلي مي‌دانيد؟

نمي خواهم چنين تحليلي داشته باشم. اما بايد بهتر از اين کار مي شد. با بسيج کردن تمام امکانات استان يک اراده ي جمعي لازم است تا به رشد مطلوبي در سال 89 برسيم و اين کاستي هاي موجود را جبران کنيم. فاصله اي که در سرانه ي ورزشي ميان دو استان اصفهان و فارس ايجاد شده است، به 30 ماه گذشته بازمي گردد. پيش از اين 30 ماه فاصله ي دو استان بسيار ناچيز بود. حتي در سال 86 در فضاهاي سرپوشيده استان اصفهان داراي جايگاه به مراتب بهتري نسبت به فارس بود. اما مي شود با تلاشي قابل توجه کاستي هاي موجود را جبران کرد. مشروط بر اين که تمام مسئولين استان و شخص استاندار اصفهان نگاه ويژه اي به ورزش استان داشته باشند تا بتوانيم با توجه به پتانسيل بالاي موجود ظرفيت هايمان را تطبيق دهيم.

- براي بهبود شرايط حاکم بر هيات‌هاي ورزشي استان اصفهان چه برنامه اي داريد؟ پيش از اين متاسفانه نواب رئيس بانوان هيات ها نقش شان چندان تاثيرگذار نبود. براي اين موضوع چه راهکاري داريد؟

معتقدم اداره ي کل تربيت بدني نقش کليدي در اداره ي هيات ها بازي نمي کند و بيشتر نقش يک حمايت کننده ي مالي را دارد. قصد داريم برنامه اي 5 ساله را براي هر هيات پيش بيني کنيم و در جريان عملياتي شدن اين برنامه بدون شک از هيچ گونه کمک به هيات هاي ورزشي دريغ نخواهيم کرد. پس از انجام برنامه ها و مشاهده ي کاستي ها اصلاحات لازم را اعمال مي کنيم و بدون شک اگر هياتي عملکرد ضعيفي داشته باشد در جهت بهبود ورزش استان تصميم لازم اتخاذ خواهد شد. در حوزه‌ي بانوان نيز چنين ساختاري قابل اعمال است. پس از بازنشستگي خانم محبوبي (معاون سابق اداره ي کل تربيت بدني استان اصفهان در زمان مديريت قبلي) که جا دارد از ايشان تشکر کنم، فرد جديدي (صديقه کعبي زاده) را در اين حوزه منصوب کرديم که در اولين روز کاري شان با 5 هيات پر مدال تا ساعت 9 شب جلسه داشت و برنامه هاي مورد نظر خود را بررسي کرده اند و فکر مي کنم رشد جايگاه بانوان با سرعت بسيار مناسبي اتفاق بيافتد.

- گويا خانم کعبي زاده هنوز مدرک خود را دريافت نکرده؟! تجربه‌ي مديريت دارد؟

مدرک ايشان ليسانس تربيت بدني با گرايش مديريت است، در بهمن ماه فارق التحصيل شده که مشکل 2 واحد خود را نيز با معرفي به استاد حل کرده! ضمن اين که خانم کعبي زاده 5 سال معاون ورزش بانوان استان خوزستان بوده و در دوره ي معاونت وي خوزستان جزء يکي از چند استان برتر کشور در حوزه ي بانوان بوده است.

- چرا از نيروهاي استان براي اين پست استفاده نکرديد؟ افرادي چون خانم دستگردي و يا خانم نيريزي؟

خانم دستگردي که هنوز مدرک ليسانس خود را نگرفته اند و خانم نيريزي با وجود داشتن مدرک فوق ليسانس تجربه ي مديريت ندارند. با تمام احترامي که براي همکارانم قائلم اما خروجي مثلث مديريتي محبوبي- نيريزي و دستگردي در سال هاي گذشته اصلا مطلوب و مورد رضايت نبوده است. نمي شود شما خانم محبوبي را کنار بگذاريد و نيريزي و دستگردي را بزرگ کنيد! اين دو نفر هم آدم همان خانم محبوبي هستند! به هر حال خروجي اين تيم به گونه اي بوده که در آخرين دوره ي المپياد ورزشي ايرانيان تنها 12 مدال طلا در بانوان نصيب استان اصفهان شد در حالي که استان فارس با 25 مدال طلا پس از استان تهران (27 مدال طلا) در جايگاه دوم قرار گرفت. با توجه به پتانسيل هاي موجود در استان اصفهان اين عملکرد اصلا در شان اين استان نيست.

- در زمان مديريت شما در استان فارس، باشگاه برق شيراز از عدم پرداخت 30 درصد تربيت بدني از بند "ب" ماده ي 117 ناراضي بود. آيا باشگاه هاي اصفهاني هم بايد از 30 درصد حق تربيت بدني از بودجه هاي کارخانه هاي دولتي چشم پوشي کنند؟!

در حال حاضر قانون عوض شده است. در گذشته بند "ب" دستگاه هاي دولتي را مجاز به اجراي آن کرده بود اما هم اکنون دستگاه هاي مربوطه را مکلف له اجراي آن کرده است. ضمن اينکه آيين نامه ي اجرايي در حال بازنويسي است؛ با اين صحبت شما که ما به برق کمک نکرديم مخالفم. اتفاقا ما به باشگاه برق شيراز هم کمک هاي فراواني مي کرديم منتها اشکال برق چيز ديگري بود. کل 30 درصدي که از جانب شرکت برق به حساب ما واريز شد 450 ميليون تومان بود که تمام اين اعتبار را به اين باشگاه مسترد کرديم. ارقام بند ب ماده ي 117 استان فارس همچون استان اصفهان نجومي و ميلياردي نيست. با اين وجود اعتباراتي که ما در استان فارس به هياتهاي ورزشي اختصاص مي داديم به مراتب بسيار بالاتر از مقداري بوده است که هيات هاي استان اصفهان دريافت مي کرده اند! شرايط در استان اصفهان بسيار متفاوت با شرايط حاکم بر استان فارس است و بدون شک تصميمات ما متناسب با شرايط خواهد بود. در فارس براي کسب درآمد بر اجاره ي اماکن اصرار داشتيم اما در اصفهان به دليل وجود کارخانه هاي بزرگ فولادسازي چنين نگاهي نداريم. قصد داريم به سمتي برويم که اماکن ورزشي به شکل بسيار مطلوب تري در اختيار مردم و هيئت هاي ورزشي قرار بگيرند.

- پرداخت بدهي هاي پيشين اداره کل تربيت بدني بر عهده‌ي شماست؟

مگر به کسي بدهکارند؟! مطمئنا اگر بدهي وجود داشته باشد بر عهده‌ي اداره ي کل تربيت بدني است و تفاوتي نمي کند چه کسي بر کرسي مديريت آن تکيه زده است.

- ميزان اين بدهي‌ها چقدر است؟

خبر ندارم!

- چه برنامه اي براي دانشجويان و فارق التحصيلان رشته‌ي تربيت بدني اصفهان داريد؟

وجود دانشگاهيان يک فرصت مناسب براي مديريت صحيح است و بدون شک با شناسايي اين فرصت ها در مقابل برنامه ها از آنها استفاده خواهيم کرد.

- سخني که تبديل به صحبتي کليشه اي شده است، صحبت پيرامون پروژه ي نقش جهان است. برنامه ي شما در قبال اين پروژه ي بزرگ و ملي چيست؟

پروژه ي نقش جهان در رديف پروژه هاي ملي تعريف شده که چند پروژه ي ديگر در سطح کشور مشابه آن وجود دارد. مسئوليت اجرايي آن سازمان تربيت بدني و شرکت توسعه و تجهيز اماکن ورزشي هستند. اختيار بستن قرار داد با پيمانکار و تامين اعتبار تماما با اين دو نهاد است و مسائل پروژه هاي ملي با استان نيست و استان تنها بهره بردار پروژه هاي ملي است. اما با حضور دو تيم از اصفهان در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا اين ضرورت ايجاد شده است که نگاهي ويژه به اين پروژه شود، به عنوان مثال پيگيري هاي استاندار اصفهان به واقع ستودني است. ضمن اينکه سعيدلو معاون رئيس جمهور نيز بر تکميل اين پروژه تاکيد دارد. ظاهرا توافقي که بين اين دو صورت گرفته مقرر شده است مديريت و اجرا اين پروژه به استان منتقل شود، معتقدم اگر اين مهم رخ دهد پروژه بسيار مناسب‌تر مديريت خواهد شد اما چنانچه همچنان در اختيار شرکت توسعه و تجهيز باشد هيچ قولي از جانب ما داده نخواهد شد. چون اختياري در اين پروژه نداريم.

گفت‌وگو از خبرنگاران ايسنا: شايسته فر - حياتي

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha