• چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8907-08478
  • منبع : مطبوعات

رييس انجمن ايمني زيستي ايران: احتمال بروز عوارض ناخواسته در روش‌هاي سنتي اصلاح نباتات، بيشتر از محصولات تراريخته است

رييس انجمن ايمني زيستي ايران:
احتمال بروز عوارض ناخواسته در روش‌هاي سنتي اصلاح نباتات، بيشتر از محصولات تراريخته است

رييس انجمن ايمني زيستي ايران گفت: احتمال وقوع عوارض ناخواسته در روش‌هاي سنتي اصلاح نباتات و محصولات موسوم به طبيعي بيشتر از محصولات تراريخته است.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا به نقل از مرکز اطلاعات بيوتکنولوژي ايران، دکتر بهزاد قره‌ياضي كه در کارگاه منطقه‌اي آناليز احتمال خطر مهندسي ژنتيک که از روز شنبه در موسسه تحقيقات علمي در شهر کويت برگزار شده است با ارائه داده‌هاي حاصل از تحقيقات دانشمندان کشورهاي مختلف نشان داد: در حالي که در دو سطح ترانسکريپتوم و پروتئين تفاوت بسيار کمي بين گياهان تراريخته و والدين غير تراريخته آن‌ها وجود دارد، اين تفاوت بين واريته هاي توليد شده با استفاده از روش هاي سنتي اصاح نباتات و والدينشان و يا با يکديگر بسيار بيشتر است.

اين امر نشان دهنده وقوع عواقب ناخواسته و جانبي بيشتري در محصولات اصلاح شده با استفاده از روش‌هاي سنتي اصلاح نباتات از جمله توليد هيبريدها و استفاده از پديده هتروزيس و روش‌هاي مبتني بر کشت بافت و به ويژه استفاده از فناوري جهش زايي با استفاده از مواد پرتوزا و مواد شيميايي مورد انتظار است.

به زعم اين متخصص ايمني زيستي، اين در حالي است که در ايران در حالي بر استفاده از روش‌هاي کشت بافت و محصولات پرتوتابي شده تاکيد مي‌شود که کشت محصولات تراريخته با مشکل جدي مواجه شده و به جز کشاورزاني که خود راسا به کشت برنج تراريخته اقدام مي‌کنند محصول تراريخته ديگري به مرحله توليد انبوه نرسيده است.

از سوي ديگر با وجود صرف اعتبار ساليانه بيش از صدها ميليارد ريال در کشور براي توسعه محصولات تراريخته با عدم توفيق در اين مورد و حذف نام ايران از نقشه کشورهاي توليد کننده محصولات تراريخته مواجهيم كه کسي مسووليت پاسخگويي درباره اين عقب افتادگي علمي و ضرر و زيان اقتصادي را بر عهده نمي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha