• پنجشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۸۹ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8907-09553
  • منبع : مطبوعات

رييس انجمن زيستي ايران: کشورهاي حاشيه خليج فارس سالانه 10 ميليارد دلار صرف واردات غذايي تراريخته مي‌كنند

کشورهاي حاشيه خليج‌فارس سالانه10ميليارد دلار صرف واردات محصولات غذايي مي‌كنند که بخش اعظم آن تراريخته است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران، مرکز اطلاعات بيوتکنولوژي ايران، دکتر قره‌ياضي رئيس انجمن ايمني زيستي ايران، با اعلام اين خبر در کارگاه آموزشي آناليز احتمال محصولات تراريخته که توسط مرکز بين المللي تحقيقات مهندسي ژنتيک و بيوتکنولوژي (ICGEB) در شهر کويت برگزار مي‌شود ضمن تمجيد از قانون ايمني زيستي ايران که با همت انجمن هاي علمي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به ويژه رئيس و اعضاي کميسيون کشاورزي به تصويب رسيده و براي اجرا ابلاغ شده است، مسئولين ذيربط کشورهاي منطقه را از تدوين قوانين دست و پاگير و بازدارنده بر حذر داشته و يادآور شد که کشورهاي منطقه ذرت و دانه‌هاي روغني خود را به طور مستقيم يا غير مستقيم از چهار کشور آمريکا، آرژانتين، برزيل و کانادا وارد مي‌کنند و با توجه به اين که سويا، ذرت و کلزاي مورد کشت در اين کشورها به ترتيب 95 درصد، 70 درصد و 50 درصد تراريخته هستند، هر يک از محصولات وارداتي ذکر شده از اين کشورها قطعا تراريخته است. بنابراين پيچيده کردن تحقيق و توسعه در اين رشته و مخالفت با توسعه اين فناوري تنها به نفع آمريکا تمام خواهد شد. اين امر موجب خواهد شد که کشورهاي منطقه خودشان را از فناوري حياتي مهندسي ژنتيک محروم کرده و راه براي واردات اين قبيل محصولات از آمريکا و کشورهاي توليد کننده اين محصولات بازتر و بازتر خواهد شد.

رئيس انجمن ايمني زيستي ايران با تشريح قانون بازدارنده ترکيه در مورد ممنوعيت توليد محصولات تراريخته متذکر شد که اين کشور قانوني را نوشته است که هرگز قادر به اجراي آن نخواهد بود. مبداي ذرت و سوياي وارداتي ترکيه براي روغن کشي، خوراک دام و خوراک انسان کشورهايي است که نمي توان در آن محصول غيرتراريخته يافت. نتيجه اين امر اين است که در حالي که به استناد مطالعه انجام شده توسط انجمن ايمني زيستي ايران، ترکيه از نظر مجموع مقالات علمي نمايه شده در ISI در ساير رشته ها از ايران جلوتر است و تنها رقيب ايران در منطقه و بين کشورهاي اسلامي محسوب مي شود اما به دليل سياست هاي بازدارنده اين کشور در مورد فناوري‌هاي نو در مهندسي ژنتيک کشاورزي نصف ايران مقاله توليد کرده و در نانوتکنولوژي هم از ايران عقب افتاده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha