• شنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9001-11586

رييس انجمن ايمني زيستي: 148ميليون هكتار ازاراضي زراعي جهان زيركشت محصولات تراريخته است تداوم جلوگيري ازكشت تراريخته‌ها تنها به سود كشورهاي صادركننده است

رييس انجمن ايمني زيستي:
148ميليون هكتار ازاراضي زراعي جهان زيركشت محصولات تراريخته است
تداوم جلوگيري ازكشت تراريخته‌ها تنها به سود كشورهاي صادركننده است

رييس انجمن ايمني زيستي ايران با اشاره به تداوم مخالفت‌ها با كشت رسمي و گسترده محصولات تراريخته در كشور به رغم مصوباتي مبني بر ضرورت اين امر و تصويب قانون ملي ايمني زيستي تاكيد كرد: در شرايطي كه كشت محصولات تراريخته در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه خارجي روز به روز گسترش مي يابد، كوبيدن بر طبل ترديد و اما و اگرها در زمينه كشت محصولات تراريخته تنها به سود كشورهاي توليدكننده اين محصولات است.

به گزارش خبرنگار فناوري ايسنا، دكتر بهزاد قره ياضي كه در نشست خبري سومين همايش ملي ايمني زيستي و مهندسي ژنتيك سخن مي گفت، خاطرنشان كرد: بر اساس تازه‌ترين گزارش «سرويس بين‌المللي براي دستيابي و استفاده از بيوتكنولوژي كشاورزي» (ISAAA) كه فوريه 2011 منتشر شده سطح زير كشت محصولات تراريخته در دنيا به 148 ميليون هكتار رسيده كه شاخص بي‌سابقه‌اي است. بر اين اساس كشت محصولات تراريخته در 29 كشور جهان شامل كشورهايي مثل امريكا تا بوركينافاسو، فيليپين و پاكستان در حد سالانه حداقل 50 هزار هكتار به بالا گسترش يافته البته اين تنها شامل آمارهاي رسمي است و بعضي كشورها علي رغم كشت اين محصولات به دليل نبود آمارهاي مشخص يا به دلايل عدم اعلام آمار رسمي در اين فهرست قرار نگرفته‌اند.

وي با بيان اين كه محصولات تراريخته تقريبا در 200 كشور دنيا مصرف مي شوند، تصريح كرد: در حال حاضر حدود 70 درصد سوياي توليدي جهان از جمله محصولات مزارع امريكا و همچنين برزيل و آرژانتين كه عمده واردات سوياي ايران را تامين مي‌كنند تراريخته است. با وجود اين به رغم تصويب سند چشم انداز كه بر دستيابي ايران به جايگاه اول علم و فناوري منطقه تاكيد دارد و پيشتازي ايران در توليد برنج تراريخته در جهان به دليل جلوگيري از كشت اين محصول در كشور در حال حاضر كشورهايي مثل بوركينافاسو، مصر، پاكستان و ميانمار هم در اين عرصه از ما پيشي گرفته‌اند و هر روز كشت انبوه محصولات تراريخته را گسترش مي‌دهند.

قره ياضي با اشاره ممنوعيت قرنطينه‌يي کشت پنبه در برخي مناطق کشور كه از حدود نيم قرن پيش به دليل طغيان آفتي به نام کرم سرخ پنبه اعمال شده خاطرنشان كرد: پروژه توليد پنبه تراريخته از سال‌ها پيش در پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي پيگيري شده و اکنون تعدادي لاين پنبه تراريخته توسط پژوهشگران ايراني توليد شده ولي تا کنون به مزارع توليدي راه نيافته است. در صورتي که پنبه تراريخته مقاوم در اختيار کشاورزان قرار داده شود، آفت نمي‌تواند طغيان کند و کشاورزان مي‌توانند حتي در مرکز طغيان آفت پنبه را بکارند و بدون مصرف سم محصولي عالي برداشت کنند. در اين صورت مي‌توان تمام ممنوعيت‌هاي قرنطينه‌يي در مورد کشت اين محصول را كه از آن به عنوان «طلاي سفيد» ياد مي شود و در گذشته اي نه چندان دور دومين محصول صادراتي كشور به شمار مي رفته را از ميان برداشت.

رييس انجمن ايمني زيستي ايران در ادامه با بيان اين كه قانون ملي ايمني زيستي كشور ما يكي از مترقي ترين قوانين ايمني زيستي در دنياست ابراز عقيده كرد: به رغم گذشت مدتها از تصويب چنين قانوني كه به عنوان الگوي برخي كشورهاي ديگر هم مورد توجه قرار گرفته، آيين نامه اين قانون تا اين لحظه نوشته نشده و مسيري كه تا الان طي شده 180 درجه متفاوت با مفاد قانون است.

وي تصريح كرد: سال 83 در حالي كه نام ايران به عنوان اولين كشور توليدكننده برنج تراريخته در جهان ثبت شده بود برخي به بهانه نبود قانون ايمني زيستي با كشت آن مخالفت كردند در حالي كه همان موقع تاكيد كرديم كه نبود قانون در يك زمينه به معناي مخالفت قانون با آن نيست و در شرايط فعلي هم كه با تلاش‌هاي انجمن‌هاي علمي و بعضي نمايندگان مجلس، به رغم خواست برخي مخالفان كه خواهان قانوني بازدارنده يا پيچيده بودند كه روند كشت اين محصولات در كشور را با مشكل مواجه كند، قانوني مترقي در اين زمينه تصويب شده از سوي برخي مديران مياني در برابر اجراي آن مخالفت مي شود حال آن كه حداقل از لحاظ ايمني و سلامت غذايي اين محصولات يك خط مكتوب در مخالفت با اين محصولات در كشور وجود ندارد و معاون وزير بهداشت دولت نهم هم كتبا به مجلس اعلام كرده كه ايمني محصولات تراريخته توليد داخل مورد تاييد است.

عضو هيات علمي پژوهشگاه بيوتكنولوژي كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي و مجري طرح توليد برنج تراريخته در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره روند تحقيقات توليد محصولات تراريخته در كشور و اين كه آيا اين تحقيقات محصولات باغي و مركبات را نيز شامل مي شود گفت: تنها محصول باغي تراريخته رهاسازي شده در دنيا گونه اي «پاپايا» (خربزه درختي) است كه در آمريكا كشت شده و علاوه بر آن تحقيقاتي در زمينه برخي محصولات مثل سيب هم انجام شده است. در كشور ما هم در حد علمي كارهاي بسيار ابتدايي در پژوهشگاه ملي زيست فناوري و مهندسي ژنتيك و پژوهشگاه بيوتكنولوژي كشاورزي انجام شده از جمله يكي از محققان در حال انتقال ژن به سيب و گلابي و توليد گونه هاي تراريخته مقاوم به آتشك هستند كه با شرايط فعلي به نظر نمي رسد طي شش، هفت سال آينده هم چنين طرح‌هايي به مزارع راه پيدا كنند.

سومين همايش ملي ايمني زيستي و مهندسي ژنتيك، 24 و 25 خرداد ماه سال جاري به همت انجمن ايمني زيستي ايران و واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي و مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران كه همزمان با همايش فعاليت رسمي خود را آغاز مي‌كند، در محل دانشكده علوم پايه واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي برگزار مي شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha