• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 9003-13384
  • منبع : مطبوعات

چگونه استغفار کنيم؟

چگونه استغفار کنيم؟

رجب ماه رحمت و استغفار از محضر حي داور است، خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از مركز خبر حوزه براي آنکه شيوه طلب و آمرزش را بدانيم توجه خوانندگان را به نکات ذيل جلب مي‌نمايد.

* استغفار در ماه رجب

رحمت خدا در ماه رجب بر امت من بسيار است پس بسيار بگوئيد: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَة

* استغفار برطرف كننده بوي بد گناه

براي اينكه اين راه را طي كنيم، اوّلين شرط آن است خود را معطر كنيم. معطر كردن به اين است كه از بوي بد برهيم، يا بدبو نباشيم، يا اگر بوي بدي داشتيم و داريم آن را با عطر برطرف كنيم. وجود مبارك اميرالمؤمنين طبق نقل مرحوم شيخ طوسي از رسول گرامي «عليهما آلاف التحية و الثناء» نقل مي‌کند آن حضرت فرمود: «تُعطِّروا بِالاِستغْفار لا تَفْضِحنكم رَوائحَ الذُّنوبِ» يعني با استغفار، خود را معطر كنيد تا بوي بد گناه شما را رسوا نكند، يك انسان گناهكار، بدبو است و قيامت بوي بد عدّه‌اي ظهور مي‌كند. آنها كه معطرند و خوشبو هم براي خود راحتي آفريده‌اند هم براي ديگران، اگر كسي گناه نكرد معطر است، اما اگر خداي ناكرده آلوده شد، قبل از هر چيز شايسته است خود را با استغفار معطر كند.

* دو ذکر براي رفع دين

1- «اللّهمّ أغْنِنِي بِحَلالكَ عَنْ حَرامِك و أَغْنِنِي بِفَضْلِكَ عَمَّن سِواك»، «خداوندا، به حلال خود مرا از حرامت بى‏نياز كن، و به فضل خودت مرا از غير خودت بى‏نياز كن».

2- «سبحان اللَّه العظيم و بحمده استغفراللَّه و أسأله من فضله»، «سپاس خداوند را که منزه است و از او طلب مغفرت و فضل را خواستارم». (الآداب الدينية للخزانة المعينية، ص: 289)

* ثواب هفتاد بار استغفار

حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود: هر كس هنگام سحر، هفتاد بار استغفر اللَّه بگويد جزو افرادي که خدا در شأنشان فرموده «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ»، خواهد بود. (ارشاد القلوب ترجمه رضايي، ج1ص228)

* استغفار بعد از نماز واجب

امام باقر(ع) فرمود؛ بعد از نماز واجب سه بار بگوييد: «استغفر الله الذى لا اله الا هو الحىّ القيوم ذوالجلال و الاكرام و اتوب اليه»

* كليد آمرزش گناهان

امام صادق(ع) فرمودند: هيچ مؤمنى نيست كه در شبانه‌روز مرتكب چهل گناه كبيره شود، آن‌گاه با پشيمانى بگويد: «استغفرالله الذى لا اله الا هو الحى القيوم بديع السموات و الارض ذالجلال و الاكرام و اسئله ان يتوب على»، «از خداوندى كه جز او خدايى نيست، زنده است و قيوم و پديده آورنده آسمان‌ها و زمين، كه بزرگ و عزيز است، آمرزش خواسته و از او مى‌خواهم مرا ببخشد»، مگر اينكه خداوند آن گناهان را مى‌آمرزد. (ثواب الاعمال، ص 363)

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha