• یکشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-01611

*با استادان علوم ارتباطات* حسن نمكدوست تهراني، مدرس روزنامه‌نگار

*با استادان علوم ارتباطات* 
حسن نمكدوست تهراني، مدرس روزنامه‌نگار

سرويس رسانه‌ي ايسنا روزهاي استادان علوم ارتباطات و پيشكسوتان روزنامه‌نگاري را هم‌زمان با برگزاري هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، برگزار مي‌كند. در اين راستا، هر روز در سرويس رسانه و صفحه ويژه اين نمايشگاه در سايت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌نام يك يا چند نفر از استادان يا پيشكسوتان روزنامه‌نگاري كشور نام‌گذاري شده، بزرگداشت مجازي آن‌ها در قالب يك گزارش شامل زندگي‌نامه، شرح فعاليت‌ها و موفقيت‌ها، گزيده‌اي از ديدگاه‌ها، گزيده‌اي از توصيف‌هاي ديگر شخصيت‌ها و نيز منتخبي از عكس‌هاي ايشان منتشر خواهد شد.

سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه همه‌ساله برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي متخصصان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاري هم‌زمان با برگزاري نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها طراحي و اجرا كرده است، امسال نيز اميدوار است در اين حركت - به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي اين گروه براي ايام برگزاري نمايشگاه هجدهم - نكوداشت حدود 20 نفر از اين استادان را ترتيب داده، در سال‌هاي آتي نيز اين حركت را از بعد كمي و كيفي، گسترش دهد.

***

هشتم‌ آبان؛ روز «حسن نمک‌دوست تهراني»

به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسن نمک‌دوست تهراني در سال 1339 در تهران متولد شد.

وي كه فعاليت‌هاي عمده‌اي در حوزه‌هاي علمي از جمله همكاري با مرکز پژوهش‌هاي ارتباطات و عضويت در انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي داشته است، کارشناسي روزنامه‌نگاري خود را از دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي و کارشناسي ارشد علوم ارتباطات اجتماعي را نيز از همين دانشگاه دريافت كرد.

او در راستاي دريافت مدرك دكتري نيز بار ديگر وارد رقابت علمي شد و اين بار نيز مدرك دکتري علوم ارتباطات اجتماعي را از دانشکده حوزه ارتباطات (علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي) اخذ كرد.

او فعاليت حرفه‌يي روزنامه‌نگاري خودش را سال 1356 و در تحريريه روزنامه اطلاعات و کيهان تا ارديبهشت‌ماه سال 1358 آغاز كرد.

بعد از اين دوره در نشريات تخصصي و عمومي ديگر در سطوح مختلفي از جمله خبرنگار ساده، دبير سرويس، معاون سردبير، ويراستار، مشاور تحريريه و سردبير مشغول به كار بود.

فعاليت‌هاي آموزشي اين استاد ارتباطات هم بدين شرح است: او يكي از اعضاي هيأت علمي گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي در بين سال‌هاي 1381 - 1384 و يكي از مدرسان مدعو دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران در بازه زماني همين سال‌ها بود.

سمت معاون سردبيري ماهنامه پيام امروز در سال‌هاي 1373 تا 1378، سردبيري ماهنامه علمي دانشگر در سال‌هاي 1380 تا 1384، سردبيري خبرنامه تحقيقات و فناوري در فاصله سال‌ها 1380 - 1384، معاون خبر خبرگزاري ميراث فرهنگي در سال‌هاي 1384 تا 1385 و مديري مرکز آموزش همشهري از سال 1385 تاکنون از جمله فعاليت‌هاي حرفه‌يي وي به شمار مي‌رود.

شركت در ارائه مقالاتي از جمله مباني استقلال حقوقي حرفه روزنامه‌نگاري در دومين سمينار بررسي مسائل مطبوعات ايران در سال 1377، تکنولوژي‌هاي نوين اطلاعات و ارتباطات در کشورهاي آسيانه مرکزي و قفقاز، در نخستين سمينار ميان منطقه‌اي کشورهاي آسياي مرکزي ـ غربي و جامعه اطلاعاتي در سال 1380، حق دسترسي به اطلاعات: بنيان‌ها، روند جهاني و جايگاه ايران در نخستين همايش علمي ايران و جامعه اطلاعاتي در سال ‌1381 و همکاري با اساتيد مطرحي همچون دکتر محمدمهدي فرقاني و دکتر شعبانعلي بهرامپور در تهيه مقاله «مطبوعات و توسعه» بخشي ديگر از فعاليت‌هاي اوست.

حسن نمك‌دوست تهراني درباره روزنامه‌نگاري مدرن معتقد است كه روزنامه‌نگاري از لحظه تولد آن مدرن است و كاربرد صفت سنتي براي روزنامه‌نگاري قبل از اينترنت به‌جا نيست،‌ روزنامه‌نگاري همواره فرزند زمان خود بوده، با خبر و حيات اجتماعي سر و كار داشته و به آخرين فن‌آوري نيز متكي بوده است؛ بنابراين اطلاق صفت سنتي به گونه‌هاي مختلف روزنامه‌نگاري قبل از اينترنت نادرست است.

او همچنين كاربرد كلمه‌ي روزنامه‌نگاري سايبر در مقابل روزنامه‌نگاري سنتي را امري كاملا موجه مي‌داند اما معتقد است كه به‌كارگيري مفهوم روزنامه‌نگاري سنتي و مدرن اشتباه است،‌ زيرا اين تصور به وجود مي‌آيد كه روزنامه‌نگاري كاغذي از مظاهر روزنامه‌نگاري سنتي بوده و روزنامه‌نگاري سايبر نيز از مظاهر روزنامه‌نگاري مدرن است.

به‌عقيده‌ي اين مدرس ارتباطات، حرفه‌ي روزنامه‌نگاري از لحظه‌ي متولد شدن و تا زماني كه خواهد بود، هميشه حرفه‌اي مدرن باقي مي‌ماند و هيچ‌گاه حرفه‌ي سنتي نبوده و نخواهد بود، به اين دليل كه روزنامه‌نگاري هميشه با پديده‌اي تازه به نام خبر سرو كار دارد، چگونه مي‌توان در فضاي كاري رسانه‌ها كه تمام توليداتشان به خبر متكي است و ماهيت خبر نيز نو بودن آن است و هر روز با مضامين تازه مواجه است، مفهوم سنتي را بر آن اطلاق كنيم؛ از اين رو روزنامه‌نگاري مدرن زاده‌ شده و هميشه نو و تازه خواهد ماند.

نمكدوست تنها تفاوت روزنامه‌نگاري كاغذي و سايبر را در برخي مسائل ظاهري دانسته و ميگويد هنوز در ماهيت آموزش روزنامه‌نگاري منبعي وجود ندارد كه فنون خبرنويسي در اينترنت را مطرح كند؛ درحقيقت دانش تازه‌اي درباره‌ي تكنيك‌هاي خبرنويسي در فضاي سايبر شكل نگرفته است؛ اما متاسفانه در كشور ما برخي حرف‌هاي عجيب و غريبي مي‌زنند و تفاوت عظيمي ‌را ميان روزنامه‌نگاري سايبر و كاغذي فرض مي‌كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha