• جمعه / ۳۰ دی ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 9010-08742

120 دقيقه گفت‌وگو با حميد سجادي در ايسنا در انتخابات فدراسيون فوتبال شركت نمي‌كنم مجمع بايد براي رياست چهره جديد رو كند ظرفيت كسب 4 طلا را در المپيك داريم

120 دقيقه گفت‌وگو با حميد سجادي در ايسنا
در انتخابات فدراسيون فوتبال شركت نمي‌كنم
مجمع بايد براي رياست چهره جديد رو كند
ظرفيت كسب 4 طلا را در المپيك داريم

 حميد سجادي كه از دوره رياست علي سعيدلو، سكان معاونت ورزش حرفه‌اي و قهرماني سازمان تربيت بدني را در دست داشت، پس از تشكيل وزارت ورزش و جوانان نيز در سمتش ابقا شد. او مسئوليت يكي از معاونت‌هاي اصلي وزارت ورزش و جوانان را در اختيار دارد. سجادي كه مدت‌ها سكوت كرده بود، با حضور ايسنا در گفت و گويي دو ساعته ميهمان گروه ورزشي بود و ضمن تشريح  سياست‌هاي حوزه قهرماني وزارتخانه، پيرامون مسايل مختلف از جمله انتخابات فدراسيون هاي ورزشي، المپيك، شرايط فدراسيون‌ها براي شركت در اين بازيها،‌ وضعيت فوتبال، كنار رفتن يزداني خرم و موضوعات روز ورزش لب به سخن گشود.

 

اين روزها هر چه كه به انتخابات فدراسيون فوتبال نزديك مي‌شويم، بازار گمانه زني‌ها براي انتخاب رييس آينده داغ‌تر مي‌شود و در اين ميان از حميد سجادي به عنوان جدي‌ترين گزينه نام برده مي‌شود كه او اين موضوع را صراحتا تكذيب كرد و گفت كه به هيچ وجه در انتخابات فدراسيون شركت نمي‌كند.

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه متن كامل اين گفت و گو را مي‌خوانيد:

* مهم‌ترين اولويت كاري وزارتخانه چيست؟

يكي از مهم‌ترين رسالت‌هاي ما توجه همه جانبه به ورزش است. وزارت ورزش و جوانان طبق فرمايشات مقام معظم رهبري محوري‌ترين موضوع خود را توسعه ورزش همگاني قرار داده است. البته مردم قطعا دوست دارند كه از المپيك و بازي‌هاي آسيايي نيز دست پر برگرديم. سال گذشته حماسه گوانگ‌جو خلق شد كه طبق اخبار و اسناد موفق‌ترين سابقه حضور در بازي‌هاي آسيايي بود. البته در سال 1974 تهران ميزبان بوديم. آنجا اتفاقاتي رخ داده كه اگرچه در ظاهر موفق بود اما در پشت پرده اين طور نبوده است.

* براي بازي‌هاي المپيك لندن روي كاغذ شرايط بسيار خوبي داريم. فضاي خوبي هم پس از تشكيل وزارت ورزش و جوانان و حضور عباسي به زعم كارشناسان ايجاد شده است. آيا به نتايج احتمالي ايران در لندن اميدوار هستيد؟

 

من به نتايج ايران در المپيك خوشبينم. ما ظرفيت‌هاي خوبي داريم. ما ظرفيت كسب چهار مدال طلا را داريم. دو مدال در كشتي آزاد و فرنگي ، يك مدال در وزنه‌برداري و يك نشان در تكواندو. پتانسيل كسب نقره و برنز هم هست. حداقل ظرف 10 سال گذشته در ورزش اتفاقات خوبي رخ داده است. امروز پول هست، مديران خوب هستند و حركت ورزش رو به رشد و خوب شده است.

 

* رشته‌هاي كشتي ، تكواندو و وزنه‌برداري رشته‌هاي مدال آور ايران در ادوار مختلف بازي‌هاي المپيك بودند. امروز هم بيشترين شانس مدال آوري را در لندن براي اين رشته‌ها قائليم. آيا تغيير و تحول در فدراسيون كشتي و رفتن مهماندوست از تكواندو در نتايج ايران در المپيك تاثير گذار نخواهد بود؟

 

وزارتخانه بر عزل و نصب مربي دخالت نمي‌كند. انتخاب مربي و تغيير كادر فني در حيطه امور داخلي هر فدراسيون است.

 

* برخي از فدراسيون‌ها با مشكلات مالي مواجه هستند. آيا در فاصله 9 ماه تا بازي‌هاي المپيك بي‌پولي به برنامه‌هاي فدراسيون‌ها لطمه نمي‌زند؟

 

مشكلات مالي فدراسيون‌ها عمومي نيست. تفاهم نامه مالي تنظيم شده و بودجه امسال مانند سال گذشته است. سال قبل 50 ميليارد تومان ميان فدراسيون‌ها تقسيم شد. چون وزارتخانه پنج، شش ماه بلاتكليف بود، حدود يك ماه قبل بودجه سال 90 تصويب شد. اگر چه دير شده، ولي همه فدراسيون‌ها مي دانند كه بودجه آن‌ها در سال 90 چقدر بوده است؟ هم اكنون فدراسيون‌ها هشت دوازدهم بودجه خود را گرفتند.

 

 

 

* طبق برنامه پنجم توسعه، دولت از تزريق بودجه به ورزش حرفه‌اي و قهرماني منع شده است. شما در نامه‌اي به رييس مجلس درخواست كرديد كه حمايت دولت از رشته‌هاي ورزشي قطع نشود. درباره اين نامه بگوييد.

 

ما تعاريف ورزش همگاني ، حرفه‌اي و قهرماني را طبق طرح جامع بازنوشت كرديم. مجلس هم استعلام كرده كه ببيند ورزش ما حرفه‌اي است يا نه. همين باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس اگر تيمهاي ورزشي در ساير رشته هاي رده‌هاي سني داشته باشند مي توانيم به آن‌ها پول بدهيم. دوستان فقط فوتبال را حرفه‌اي مي دانند. بالاخره اين موضوع هم تبديل به قانون شده است.

 

* اما دهقان نماينده مجلس در اظهارنظري گفته كه با اين طرح مخالف است و ورزش ما حرفه‌اي نيست.

ما در آن نامه توضيح داديم كه منظور از ورزش حرفه‌اي ، قهرماني و همگاني چيست؟ بر همين اساس در جلسات كارشناسي، نمايندگان به اين نتيجه‌ رسيدند كه هيات دولت، يك بار ديگر تعاريف ورزشي را بررسي و تعريف جديد را مصوب كند. اگر تعريف ورزش قهرماني و حرفه‌اي منعكس شود، تكليف روشن خواهد شد. ما بايد به كار گروه تخصصي دولت در اين زمينه مراجعه داشته باشيم. مسئولان مربوطه هم در حال بازبيني هستند، قرار است كه به زودي تعريف جديد در هيات دولت مصوب و به مجلس فرستاده شود.

 

* در زمان علي آبادي كميته‌اي تحت عنوان فدراسيون‌هاي پايه و پر مدال در سازمان وقت تربيت بدني تشكيل شد و به بررسي عملكرد و برنامه‌هاي پيش روي اين فدراسيون‌ها پرداخت. در زمان سعيد لو قرار شد اين كميته‌ به رياست شما كارش را ادامه دهد. بعد از تشكيل وزارتخانه هم فعاليت اين كميته‌ خيلي مشهود نيست و در سايه قرار گرفته شده است. وضعيت اين كميته‌ به چه صورت است؟

 

 در حال حاضر وادي خيل مسايل مربوط به اين كميته‌ را انجام مي‌دهد. كميته‌ فعال است، به صورت جداگانه با مسئولان رشته‌هاي مختلف جلسه مي‌گذارد. اين كميته‌ مجددا در حال احيا شدن است. بسياري از مسايل مربوط به استعداديابي و پايگاه‌هاي قهرماني دارند فعال مي‌شوند. ما در تلاش هستيم كه رشته جودو هم به اين كميته‌ اضافه شود، چون هم المپيكي است و هم مدال نگرفته است. ما در اين رشته سه بار عنوان پنجمي المپيك را كسب كرديم، ولي موفق به دريافت مدال نشديم. اين كميته‌ بيشتر جنبه مطالعات و مشورتي دارد و نيازمند بودجه جداگانه است. بودجه 50 ميلياردي سال گذشته امسال هم تكرار شده است. ما از وزير اجازه گرفتيم يكي، دو ميليارد براي اين كميته‌ اختصاص دهيم. اين بودجه در مقايسه با پول هايي كه در فوتبال خرج مي‌شود، مانند الكلي است كه مي‌پرد! ما براي اين كميته‌ رادارچارت در نظر گرفتيم و حداقل مي‌دانيم اگر از رشته اي مدال مي‌خواهيم چه اتفاقاتي بايد بيفتد.

* آقاي سجادي وارد موضوع فوتبال شويم و اين كه آيا باشگاه‌هاي ما اين شرايط را دارند كه تا 11 ماه آينده طبق درخواست AFC و فيفا حرفه‌اي شوند؟

ما داريم بحث قهرماني را در وزارتخانه پيگيري مي‌كنيم. در تلاش هستيم بخشي از ورزش كشور را به سمت حرفه‌اي ببريم. در حال حاضر هيچ كجاي ورزش ما حرفه‌اي نيست و تنها قرار است بخشي از مسابقه‌هاي باشگاه‌هاي فوتبال حرفه‌اي شود. شرايط را فيفا و AFC تعريف كرده‌اند و شاخص‌ها شامل استاديوم، سرانه تماشاگر، پاركينگ، اتاق كنفرانس و... است. ما داريم به آن سمت حركت مي‌كنيم اما اينكه واجد شرايط مي‌شويم يا نه معلوم نيست. بايد بستر حقوقي بسيار مناسبي را طراحي كنيم تا فضا، فضاي حرفه‌اي شود. يك تحليل كارشناسي مي‌تواند 11 ماه ديگر فضاي ليگ برتر را حرفه‌اي كند. شرايط فيزيكي مشخص است ولي بايد ديد در محيط‌هاي داخلي چه اتفاقي مي‌افتد. ما سه، چهار سال است كه براي حرفه‌اي شدن فوتبال دورخيز كرده‌ايم. قانون اين است كه به باشگاه‌ها پول دولتي ندهيم. در حال حاضر مدعي هستيم كه فضاي حرفه‌اي نداريم و حرفه‌اي نيستيم.

* بحث واگذاري باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس يك كار فراسازماني است. تا زماني كه دولت و مجلس وارد عمل نشوند، اين اتفاق نمي‌افتد. چه ضمانت اجرايي وجود دارد كه تا 11 ماه آينده اين باشگاه‌ها واگذار شوند؟

ـ خيلي خوب نيست ما چنين ديدگاهي داشته باشيم. اگر قرار است 11 ماه ديگر باشگاه‌هاي فوتبال حرفه‌اي شوند، آيا واقعا همه سازوكارها آماده است؟ بخشي از نيازها را AFC گفته كه شامل موارد فيزيكي است اما بخشي ديگر ساير شرايط است مثلا فضاي حقوقي حرفه‌اي شدن.

* اما در فوتبال سالانه 400 ميليارد تومان گردش مالي وجود دارد. در حالي كه هيچ خروجي نداريم.

اعداد واقعي در دست نيست ولي بالاخره اين مبالغ از پول مملكت در فوتبال وجود دارد. البته عزم جدي هم در ساماندهي امور وجود دارد و مخصوصا در بهينه مصرف كردن و بهره‌ور بودن فوتبال كشور.

* به نظر مي‌رسد عزم جدي براي واگذاري باشگاه‌هاي سرخابي وجود ندارد. تكليف واگذاري استقلال و پرسپوليس چه خواهد شد؟

تا دو، سه سال آينده مي‌شود اين باشگاه‌ها را واگذار كرد. بايد با لحاظ يك سري از حساسيت‌ها تا سال 93 واگذاري اتفاق بيفتد. من دربرخي جلسات مرتبط با اين بحث بوده‌ام. جلسات مختلفي با حضور صاحب نظران و كارشناسان فوتبال برگزار شده است تا شرايط حرفه‌اي شدن را بررسي كنيم. خصوصي شدن باشگاه‌هاي سرخابي به شرطي كه خوب از آن‌ها استفاده شود، ممكن است و جاي نگراني نيست.

* دوره چهار ساله مسئولان فدراسيون فوتبال به پايان رسيده است. عملكرد فدراسيون و تيم مديريتي آن را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

ـ در قسمت‌هاي مختلف بايد عملكرد فدراسيون را ارزيابي كرد. بايد ديد در توسعه و ساختارسازي چطور بوده‌اند. مديران فدراسيون فرصت 4 ساله با اختيار و آزادي عمل كاملا متفاوت نسبت به ساير فدراسيون‌ها داشته‌اند. بايد بررسي شود كه در بحث راه‌اندازي آكادمي، علمي كردن فوتبال، حركت در راستاي آسياويژن و... چطور بوده‌اند. بخشي از عملكرد هم به نتايج تيم‌هاي ملي برمي‌گردد. اگر با انصاف نگاه كنيم برآيند قابل قبول بوده است. همه سعي كردند به بهترين نحو انجام وظيفه كنند. اما بالاخره انسان است و خطا و اينكه چقدر تلاش مي‌كنيم. اين گونه كار كردن نياز به احساس مسئوليت، درايت و... دارد. بايد ديد چقدر سعي شده به‌روزتر، دقيق‌تر و شفاف‌تر كار كنند. خيلي خوب است كه امروز اهالي فوتبال مي‌توانند برنامه يك سال آينده ليگ برتر را ببينند. البته اگرچه در حال حاضر فدراسيون جهاني دووميداني برنامه سه سال آينده خود را مشخص شده دارد. روزي در ليگ فوتبال از دو ماه آينده خبر نداشتيم اما امروز مي‌توانيم آينده يك ساله خود را ببينيم. در شرايطي كه در فوتبال كوچك‌ترين حاشيه‌اي، موج عظيمي در پي خواهد داشت، كميته انضباطي هم با رشد و توسعه، مواجه شده است. امروز وقتي يك رويداد مهم اتفاق مي‌افتد، 48 ساعت ديگر خبري از آن نيست در حالي كه در فوتبال كوچك‌ترين اتفاقي مي‌تواند پس از هفته‌ها موج‌هاي بزرگي ايجاد كند و اين چيزي نيست جز هيجان و جاذبه فوتبال.

* آيا اختلافات هيات رييسه فدراسيون فوتبال و مطرح شدن آن در رسانه‌ها، اتفاقي طبيعي بود و اينكه بهتر نبود مسائل داخلي در داخل هيات رييسه حل مي‌شد؟

ـ در هر جلسه‌اي اختلاف نظر وجود دارد. مخالف و موافق هميشه هستند. من هميشه دوست دارم مسائل داخلي به بيرون درز نكند و همانجا حل شود. نكات مثبت را بگوييم. مردم گناهي ندارند كه اتفاقات بد ورزش را مرتب برايشان اطلاع رساني كنيم. علاقمندم رسانه‌ها هم به قدر و اندازه به حواشي بپردازند و به جاي انعكاس اخبار بد، انرژي مثبت ورزش را منتشر كنند.

* در شرايطي كه بين اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال اختلاف پيش آمده و مشكلات به بيرون درز پيدا كرده، آيا بهتر نبود وزارت ورزش و جوانان پادرمياني كرده و از بروز حواشي جلوگيري كند؟

ـ فروردين‌ماه امسال مقام معظم رهبري فرمودند كه دستگاه‌ها، مسائل داخلي و اختلافات را در داخل حل كنند و اجازه ندهند كه مشكلات به بيرون درز پيدا كند. همين موضوع در مقياس كوچك‌تر در ورزش هم وجود دارد. حتما ايده‌هاي آقاي دكترسعيدلو يادتان هست. او مي‌گفت دعواهاي خانواده را بايد در داخل مطرح كرد نه در رسانه‌ها. به عنوان مثال يكي مي‌گويد پول نداريم يكي ديگر مي‌گويد ما پول داده‌ايم. يكي ديگر مي‌گويد اگر پول داده‌ايد، كجاست، چرا ما نگرفته‌ايم؟ خودم دنبال اين قضيه هستم. اگر گوشزدها، راهنمايي‌ها در حد شان وزارتخانه و فدراسيون بوده، حتما تاكنون ورود كرده‌ايم. هم به طور مكاتبه‌اي و هم حضوري موارد را يادآوري كرده‌ايم. ما در كشورمان اهرم‌هاي مديريتي زيادي داريم. مگر خودمان عرق ملي نداريم كه مي‌گويند مراجع بين المللي چنانچه دولت در فوتبال دخالت كند ما را تعليق مي‌كنند؟ دوستان مي‌گفتند خطر تعليق در كشتي وجود دارد در حالي كه رييس فدراسيون جهاني كشتي نامه زده و گفته كه از سرپرست جديد حمايت مي‌كنيم. شنيده بوديم مي‌گفتند مرغ همسايه غاز است اما چه كسي گفته مراجع بين‌المللي بيشتر مي‌دانند و دلسوزي بيشتري براي ما مي‌كنند؟ موقعي كه مي‌جنگيديم AFC و فيفا كجا بودند؟ مگر آن موقع با ما همدردي كردند؟ مگر يك استاديوم براي ما ساختند؟ اين‌ها براي ايلام چه كردند؟ آن زمان براي اينكه به رزمنده‌ها روحيه بدهند يك جام فوتبال در ايلام برگزار كردند. هواپيماي عراقي آمد و همه بازيكنان را تيرباران كرد. آن موقع كجا بودند؟ با همه احترامي كه براي مراجع بين‌المللي قائليم اما ما دلسوز‌تريم يا آن‌ها؟ يك جايي هم به خودمان احترام بگذاريم. در خود فيفا هم به صاحبان سرمايه، حق راي و امتياز مي‌دهند. صاحبان سرمايه ورزش ايران چه كساني هستند؟ استاديوم آزادي، شيرودي و... متعلق به كيست؟ بخشي از پول فوتبال با وزارت است. چه انگيزه‌اي وجود داشت كه وزارت صنايع آنقدر در ورزش پول خرج كند.

* ضمن اين كه شايد بدون دخالت سازمان تربيت بدني و دولت امكان‌پذير نبود كه مثلا مربي بزرگي همچون كارلوس كي‌روش به ايران بيايد.

تا جايي كه مي‌دانم سعيدلو از هيچ كمكي براي حضور كي‌روش در ايران دريغ نكرد. هيچ گونه مانع‌تراشي هم نشد.

* آيا براي رياست فدراسيون فوتبال از گزينه‌اي در انتخابات حمايت مي‌كنيد؟

خير. ما دوست داريم وقتي كانديداها مشخص شدند، انتخابات بر اساس خرد جمعي و با نظر اعضاي مجمع برگزار شود. دوست داريم مجمع رييس جديد را انتخاب كند. دكتر عباسي در مجمع قبلي گفتند دوست ندارم امسال كه دوره چهار ساله مديران به پايان رسيده و رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني را پيش‌رو داريم، انتخاب كادر جديد فدراسيون فوتبال طول بكشد. اين خواسته وزارت ورزش است كه انتخابات فدراسيون زود برگزار شود. اينكه اصلاحات صورت بگيرد يا نه با نظر مجمع است. البته همكاران ما به عنوان كارشناس به اين نتيجه رسيدند كه اين اصلاحات لازم بود. اصلاح اساسنامه خوب است. اگر نظر شخصي‌ام را بخواهيد، همان سال اول بعد از پشت سر گذاشتن دوره تعليق بايد اين اصلاحات اتفاق مي‌افتاد. برگزاري انتخابات در تاريخ 15 اسفند قطعي است. از 13 تا 25 بهمن هم به مدت 10 روز كاري كانديداها فرصت دارند كه براي شركت در انتخابات نام‌نويسي كنند.

* از شما به عنوان رييس آينده فدراسيون فوتبال نام برده مي‌شود.

نمي‌دانم اين قضيه از كجا مطرح شده است. هيچ بحثي در اين باره طرح نشده است. خودم دوست دارم تجربيات و اتفاقات سال‌هاي گذشته باعث انتخاب فردي اصلح شود. تا اين لحظه هم انصافا هيچ بحثي درباره حضور من در انتخابات مطرح نشده است. انتخابات فدراسيون فوتبال هم خم رنگرزي نيست. بايد براي فوتبال برنامه داشته باشيم.

* نظرتان درباره ماندن يا رفتن كفاشيان چيست؟

اجازه دهيد روي افراد صحبت نكنيم. خداي ناكرده باعث سوگيري مي‌شود. ما بايد به سمت انتخابات برويم تا فرد اصلح انتخاب شود.

* مدتي است خبرهايي در مورد ديدار وزير ورزش با محمد دادگان منتشر مي‌شود. آيا احتمال دارد دادگان به عنوان رييس فدراسيون انتخاب شود؟

هيچ صحبتي در اين باره نشده است. دكتر عباسي هم جلسه‌ با ايشان و افراد ديگر را تكذيب كرده است. هيچ پيامي هم از سوي وزارتخانه براي فرد خاصي ارسال نشده است. بايد يك سري معيارها وجود داشته باشد. قبل از فوتبالي بودن، رييس فدراسيون بايد مدير خوب و موفقي در ورزش باشد. البته درك و فهم فوتبالي داشته باشد. اينكه بگوييم هرجا فوتبال موفق بوده از مدير فوتبالي استفاده شده است، درست نيست. به نظر من فردي تحصيل‌كرده ترجيحا با تحصيلات ورزشي و با گرايش مديريت كه تجارب خوبي داشته باشد و فضاي ورزش را درك كند و ويژگي رهبري بالا همراه با نفوذپذيري موثر داشته باشد، مي‌تواند رييس فدراسيون موفقي شود.

* فكر مي‌كنيد چنين گزينه‌اي در ورزش ايران وجود دارد؟

بايد چراغ به دست بگيريم و دنبالش بگرديم!

* آيا منظور شما اين است كه گزينه جديدي رياست فدراسيون فوتبال را بر عهده خواهد گرفت و خبري از ماندن كفاشيان يا برگشتن دادگان نخواهد بود.

ـ جامعه ورزش بايد نشان بدهد كه در سالهاي اخير يك چهره جديد رو كرده است. اگر به 10 ـ 20 سال قبل برگرديم يعني هيچ كاري نكرديم. ما بايد دنبال شخصي باشيم كه با مجامع بين‌المللي آشناست و حساسيت فوتبال را درك مي‌كند. به نظر من مجمع بايد يك پديده رو كند.

*‌ نظرتان درباره اصلاح اساسنامه فدراسيون فوتبال چيست؟

اختيارات مجمع فدراسيون فوتبال خوب است. فدراسيون فوتبال اساسنامه متفاوتي نسبت به ساير فدراسيون‌ها دارد كه مانند يك پادزهر آمد و فوتبال ايران را از تعليق خارج كرد ولي جا داشت كه سال اول و دوم اين اساسنامه به سمت اصلاح برود. در حال حاضر هم كه براي تاييد به AFC ارسال شده است، به هر شكلي كه شده مي‌خواهيم مجمع انتخاباتي را برگزار كنيم. البته به نظر من باز هم اساسنامه جاي اصلاح دارد. وزارتخانه هم نقش حامي دارد. به دليل جايگاه ويژه فوتبال نياز به حمايت از آن احساس مي‌شود. درست است كه كشتي ورزش اول ايران است اما فوتبال فراگير است و جامعه را درگير كرده، به همين دليل و نيازمند توجه خاص است.

* پس از استعفاي محمد پنجعلي از هيات مديره پرسپوليس اعضاي اين تيم مديريتي چهار نفر هستند. چه زماني مي خواهيد تعداد هيات مديره را فرد كنيد؟

 گويا استعفاي پنجعلي پذيرفته نشده است و كادر هيات مديره پرسپوليس هم تكميل است. تا جايي كه مي‌دانم قرار بود با استعفاي او موافقت نكنند.

* آقاي سجادي اگر موافقيد از مباحث فوتبال دور شويم و به كشتي برسيم. خطيب زماني كه به فدراسيون كشتي آمد اعلام كرد كه به طور موقت سرپرست فدراسيون خواهد بود اما امروز او يكي از جدي‌ترين گزينه‌هاي وزارتخانه براي رياست فدراسيون كشتي است.

بار اصلي كاروان ايران در المپيك به اذعان همه روي كشتي است. در رده‌هاي بعدي هم تكواندو و وزنه‌برداري در كنار هم قرار دارند. ما سعي داريم رشته‌هاي ديگر را هم مدال‌آور كنيم. اگر در تيراندازي مدال بگيريم و حدادي هم بتواند در دووميداني اين كار را انجام دهد، اين اتفاق مي‌افتد. اما فعلا بار اصلي مدال‌آوري ايران روي اين سه رشته است. ما ظرفيت كسب 4 طلا را در المپيك داريم. 2 مدال در كشتي، يك مدال در تكواندو و يك مدال در وزنه‌برداري. اگر هم كه تعداد بيشتر شود بهتر است. البته اگر قرار باشد اتفاقي بيفتد يا سهل‌انگاري صورت بگيرد ممكن است اين تعداد كاهش پيدا كند. بعد از بازي‌هاي المپيك سيدني ما 3 طلا گرفتيم. اگر بتوانيم نتيجه گذشته را تكرار و به تعداد مدال‌هايمان بيفزاييم، برنده خواهيم بود. بنابراين شرايط فدراسيون‌هاي المپيكي حساس است.

* تكليف برگزاري مجمع انتخابات فدراسيون كشتي چه مي‌شود؟ اخيرا شايعه شده كه قرار است به دليل حساسيت كشتي انتخابات به بعد از بازي‌هاي المپيك موكول شود.

در حال بررسي هستيم كه انتخابات كشتي قبل از عيد باشد يا بعد از آن. ما داريم بررسي مي‌كنيم كه ببينيم چه كاري انجام دهيم به نفع كشتي است.

* رفتن يزداني خرم با حاشيه‌هاي زيادي همراه بود. چرا وزارت ورزش، يزداني خرم را از فدراسيون كشتي كنار گذاشت؟

دوره رياست 4 ساله فدراسيون كشتي اسفند سال گذشته تمام شده بود. سال گذشته نام‌نويسي از كانديداها صورت گرفت كه مجمع برگزار شود. بعد از آن به دوران برزخي وزارتخانه برخورديم. آنقدر به ما گفتند كه شما غير قانوني هستيد وغيرقانوني فعاليت مي‌كنيد كه به خودمان گفتيم شايد واقعا غيرقانوني هستيم! بهترين تصميم اين بود كه تا اطلاع ثانوي هيچ مجمعي برگزار نشود. آن زمان دوستان فدراسيون كشتي مصمم بودند كه انتخابات برگزار شود. سازمان بازرسي كل كشورهم در پاسخ به استعلام ما تاكيد كرد كه بايد قانون را رعايت كنيم، وگرنه بايد مصوبه هيات دولت را بگيريم تا بتوانيم از مديران بازنشسته در فدراسيون‌هاي ورزشي استفاده كنيم. اگر بخواهيم براي يك نفر مجوز بگيريم، معلوم نيست براي چند نفر ديگر هم بايد اقدام كنيم.

* طبق همين قانون كه يزداني خرم رفت چرا صفارزاده از فدراسيون باستاني و زورخانه‌اي كنار گذاشته نشده است؟

هنوز ثبت نام از نامزدهاي احراز پست رياست فدراسيون زورخانه‌اي شروع نشده است. بحث فرد مطرح نيست. ممنوعيت بازنشسته‌ها از فعاليت در پست‌هاي فدراسيون‌هاي ورزشي يك قانون است.

* يزداني خرم بعد از رفتن از فدراسيون انتقادات زيادي را مطرح كرد و گفت كه يك جريان سياسي مانع از ادامه فعاليتم در فدراسيون كشتي شد. منظور او چه كسي بود؟

رفتن يزداني خرم از فدراسيون كشتي به هيچ عنوان سياسي نبود. خود دوستان گفتند كه انتخابات را برگزار كنيد. بعد هم گفتند كه نزديك المپيك هستيم و به صلاح نيست كه انتخابات برگزار شود.

* قرار بود وزير ورزش و جوانان مراسم آشتي كناني را بين مسئولان فدراسيون بين‌المللي و فدراسيون پهلواني و زورخانه اي ايران برگزار كند، اما گويا باز هم اختلافات وجود دارد و خبري از آشتي نيست.

چند وقت پيش جلسه‌اي برگزار شد كه وزير متولي آن بود و تقريبا مشكلات حل شده است. قرار است كارگروه يك جلسه ديگر بگذارد. براي كنار گذاشتن اختلافات تفاهمي اتفاق افتاده است كه ما در همان جهت حركت مي‌كنيم. قول‌هاي مساعد دوستان با محوريت وزارتخانه دارد انجام مي‌شود. موضوع مشترك، نحوه توسعه ورزش پهلواني و زروخانه‌اي در خارج از كشور است. محتواي اصلي فدراسيون ملي است. مهرعليزاده هم در اظهار نظري گفته «ريشه اصلي اين ورزش داخل ايران است و شاخ و برگ آن در بيرون از كشور رخ نمايي مي‌كند».

* عليرغم وعده‌ها و بازديدهاي مسئولان براي پيگيري وضعيت ورزشگاه نقش جهان و اتمام اين پروژه‌ عملا اتفاقي رخ نداده است. رويكرد وزراتخانه در اين باره چه خواهد بود. آيا بنا نداريد گامي‌هاي واقعي براي اتمام پروژه‌ برداريد؟

طبق دستور مقام عالي وزارت پيگيري اين پروژه در دستور كار قرار دارد اما گويا ورزشگاه نقش جهان با مشكلات ديگري هم مواجه است.

* با وجود كش و قوس‌هاي فراوان و تاخيرهاي پي در پي در برگزاري مجامع انتخاباتي اخيرا اعلام شده كه قرار است تا پايان سال چند مجمع برگزار شود كه فدراسيون واليبال اولين فدراسيون است. برنامه برگزاري مجامع تا پايان سال چيست؟

ما داريم بستر و شرايط لازم را فراهم مي‌كنيم. اين هفته‌ انتخابات واليبال برگزار مي‌شود. دو، سه فدراسيون ديگر هم در راه هستند. ما بايد از فرصت استفاده كنيم، اما اين را هم بايد بگويم كه بخش مهمي از برگزاري مجامع انتخاباتي در سال جديد خواهد بود. احتمال دارد مجمع فوتبال آخرين مجمع انتخاباتي امسال باشد.

* آيا برگزاري مجمع فدراسيون واليبال آن هم در شرايطي كه دوره چهار ساله برخي ديگر از فدراسيون‌ها مدت زيادي است به پايان رسيده، به خاطر حواشي زياد پيرامون اين رشته بوده است؟

تيم ملي واليبال خرداد فرصت بسيار خوبي براي كسب سهميه المپيك دارد. حواشي پيش آمده هم خيلي به صلاح فدراسيون نيست و بايد تثبيت زودتر اتفاق بيفتد. اگر به المپيك برويم اتفاق بسيار خوبي براي ما است، در المپيك پكن تيم ملي بسكتبال اعزام شد. تيم ملي هندبال كه كار سختي داشت، سهميه را از دست داده است. فوتبال هم كه طبق معمول به المپيك نرفته است! بسكتبال هم سهميه نگرفته است. تنها شانس سهميه‌ي تيمي ما واليبال است. اگر بخشي از اتفاقات مديريتي در واليبال مهم و تاثيرگذار بوده، نمي‌خواهيم از آن بگذريم.

* آيا وزارتخانه از ابقاي داورزني در فدراسيون واليبال حمايت مي‌كند؟

انتخابات واليبال چند كانديدا دارد، هر چه مجمع تصميم بگيرد، ما با آن موافقيم.

* آقاي سجادي از شايعات حضور شما در فدراسيون فوتبال كه بگذريم، حرف‌هاي زيادي درباره رياست احتمالي شما در دوره جديد كميته ملي المپيك مطرح است. بسياري از اهالي ورزش اعتقاد دارند كه شما با ايجاد تغييرات در راس فدراسيون‌هاي ورزشي به دنبال جمع كردن راي براي حضور در انتخابات رياست كميته ملي المپيك هستيد.

ما عكس اين قضيه را شنيديم كه برخي به دنبال جلسه گذاشتن با روساي فدراسيون‌ها براي حضور در كميته ملي المپيك هستند! بايد صبر كرد و ديد كه پس از المپيك تصميم چيست. فعلا مهمترين مساله نحوه حضور با اقتدار كاروانهاي ورزشي كشور در المپيك و پاراالمپيك است.

* فدراسيون جودو ماه‌هاست كه با حواشي دست و پنجه نرم مي‌كند. شايعه تغيير مديريت اين فدراسيون نيز در منتشر شده است. نتايج ضعيف تيم ملي هم مزيد بر علت شده است. آيا وزارتخانه بناي تغيير كادر مديريتي فعلي را دارد؟

اميني دارد كارش را مي‌كند. اين روزها بازار شايعات داغ است و حرف‌هاي زيادي مطرح مي‌شود، اما نمي‌شود به اين حرف‌ها استناد كرد. ما تحت تاثير هيچ حرفي نيستيم. تصميمات بايد بر مبناي منطق باشد. جايي هم كه نياز به تاييد و تكذيب باشد، بر پايه مطالعات كارشناسي نظر مي‌دهيم. اگر نياز به تغيير باشد با كسي تعارف نداريم. همين طور اگر تثبيت و حمايت لازم باشد، انجام مي‌دهيم. مطمئن باشيد در احساس مسئوليت ملي خودمان در ورزش كشور كوچك‌ترين كوتاهي نخواهيم كرد.

تهيه و تنظيم از خبرنگار ايسنا- فاطمه توكلي

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha