• چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 9012-01955
  • خبرنگار : 71214

با تاكيد بر ضرورت تسريع در تصويب آيين نامه رييس انجمن ايمني زيستي عنوان كرد: مغايرت برخي بندهاي پيش‌نويس آيين‌نامه اجرايي قانون ايمني زيستي با قانون

با تاكيد بر ضرورت تسريع در تصويب آيين نامه
رييس انجمن ايمني زيستي عنوان كرد:
مغايرت برخي بندهاي پيش‌نويس آيين‌نامه اجرايي قانون ايمني زيستي با قانون

رييس انجمن ايمني زيستي ايران با ابراز تاسف از توقف چند ساله توليد محصولات تراريخته در كشور به رغم وجود اين فناوري پيشرفته در كشور از آنچه تعلل در روند تصويب آيين نامه اجرايي قانون ملي ايمني زيستي و مغايرت بندهايي از پيش‌نويس آيين نامه اجرايي با قانون ملي ايمني زيستي خواند، انتقاد كرد.

به گزارش خبرنگار فناوري ايسنا، دكتر بهزاد قره ياضي كه در نشست خبري «بررسي وضعيت جهاني محصولات تراريخته تجاري در پايان سال 2011» سخن مي‌گفت، اظهار كرد: بر اساس تازه ترين گزارش جهاني كشت محصولات تراريخته كه از سوي «سرويس بين‌المللي دستيابي و استفاده از بيوتكنولوژي كشاورزي» (ISAAA) تهيه شده و به رصد وضعيت مهندسي ژنتيكي كشاورزي در كشورهاي مختلف مي‌پردازد، 29 كشور جهان، حداقل 50 هزار هكتار از اراضي خود را به كشت محصولات تراريخته اختصاص داده اند و در حال حاضر كشورهايي نظير پاكستان، ميانمار، بوركينافاسو، اوگاندا، نيجريه و كنيا هم در زمينه كشت محصولات تراريخته از ايران پيشي گرفته‌اند.

مجري طرح توليد نخستين گونه برنج تراريخته جهان در عين حال خاطرنشان كرد كه در ايران هم برخي كشاورزان به كشت محصولات تراريخته مي‌پردازند اما شرط پيوستن به فهرست رسمي كشورهاي توليدكننده محصولات تراريخته اين است كه هر كشور به صورت رسمي اعلام كند كه بيش از 50 هزار هكتار زمين به كشت محصولات تراريخته اختصاص داده است.

رييس انجمن ايمني زيستي در ادامه به وضعيت كشت محصولات تراريخته در پاكستان اشاره كرد و گفت: پاكستان در همسايگي ما، 2.6 ميليون هكتار پنبه تراريخته دارد در حالي كه كل پنبه زير كشت در ايران حدود 90 هزار هكتار است. البته تحقيقات در زمينه‌ توليد پنبه تراريخته سال‌ها پيش در كشور آغاز شد اما چند سالي است با برخي تغييرات مديريتي در بخش‌هاي مياني كشاورزي متوقف شده و هيچ محصولي حتي به مرحله‌ آزمايش مزرعه‌يي و گلخانه‌يي نيز نرسيده است. اين در حالي است كه بر اساس سند چشم‌انداز 1404بايد رتبه‌ نخست منطقه را در زمينه‌ اين فناوري كسب كنيم.

وي با اشاره به گسترش فزاينده كشت محصولات تراريخته در كشورهاي مختلف توسعه يافته و در حال توسه جهان گفت: در حال حاضر بيش از 90 درصد ذرت، سويا، پنبه، كلزا، چغندرقند، يونجه، خربزه درختي و كدوي كشت شده در آمريكا تراريخته هستند به طوري كه بيش از 475 هزار هكتار به كشت چغندرقند تراريخته و بيش از 200 هزار هكتار به كشت يونجه تراريخته اختصاص يافته است.

قره‌ياضي با اشاره به واردات گسترده سويا و ذرت و محصولات مشابه از كشورهايي مانند برزيل و آرژانتين گفت: بدون شك اين محصولات تراريخته بوده و به جرات مي‌توان گفت تقريبا تمامي اين محصولات نه به صورت قاچاق كه از مجاري رسمي و در سطح وسيع وارد مي‌شوند. البته كشور براي رفع نياز خود ناگزير از واردات چنين محصولاتي است اما سوال اينجاست كه چرا با وجود پتانسيل‌هاي عظيم براي توليد و كشت اين محصولات در داخل كشور، جلوي توسعه‌ اين فناوري گرفته مي‌شود.

رييس انجمن ايمني زيستي با انتقاد از برخي اظهارنظرهاي غيركارشناسي در خصوص تعداد گونه هاي تراريخته گفت: محصولات تراريخته توليدي در جهان شامل 12 محصول ذرت، سويا، پنبه، كلزا، چغندرقند، كدو، يونجه، خربزه درختي، گوجه ‌فرنگي، درخت تبريزي، فلفل شيرين و سيب‌زميني است.

وي اضافه كرد: در حالي كه چند سال پيش وعده تاسيس نخستين گلخانه گياهان تراريخته خاورميانه در كشور مطرح شد، هنوز پيشرفتي در اين زمينه حاصل نشده و شاهديم كه حتي تحقيقات محصولات تراريخته در مراحل ابتدايي نيز متوقف شده است.

قره‌ياضي با بيان اين كه قانون ملي ايمني زيستي كه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده يكي از مترقي‌ترين قوانين ايمني زيستي در جهان است، ابراز عقيده كرد برخي كه به زعم وي، قبل از تصويب اين قانون درصدد نوشتن لايحه‌اي بازدارنده در اين زمينه براي ارائه به مجلس بودند، پس از ناكامي در اين مرحله در روند تصويب آيين نامه‌ اجرايي تعلل مي‌كنند.

رييس انجمن ايمني زيستي خاطرنشان كرد: بر اساس مصداق‌هاي موجود پيش‌نويس تهيه شده آيين‌نامه‌ اجرايي قانون ملي ايمني زيستي با خود قانون مغايرت دارد. مثلا در حالي كه قانون ملي ايمني زيستي، تحقيقات در زمينه‌ مهندسي ژنتيك و توليد محصولات تراريخته را از شمول اين قانون و مراحل‌ مختلف اداري پيش‌بيني شده در آن براي دريافت مجوز، مستثني كرده در آيين‌نامه‌ اجرايي اين قانون تاكيد شده كه حتي براي آزمايش‌هاي ميداني و گلخانه‌يي و تحقيقات نيز بايد مجوز دريافت شود و همچنين در ماده‌ 11 پيش نويس آيين‌نامه‌ اجرايي قانون ملي ايمني زيستي آمده است كه با گذشت شش ماه از نهايي شدن اين آ‌يين‌نامه اجرايي، دبيرخانه‌ شوراي ملي ايمني زيستي نسبت به نوشتن آيين‌نامه اجرايي مربوط به تحقيقات به صورت مجزا اقدام خواهد كرد.

رييس انجمن ايمني زيستي در بيان يكي ديگر از مغايرت‌هاي آيين‌نامه اجرايي قانون ملي ايمني زيستي با اين قانون گفت: در قانون ملي ايمني زيستي، برچسب‌گذاري بر محصولات تراريخته به صورت كامل حذف شده و تنها به تبادل بين‌المللي موجودات زنده تراريخته اختصاص دارد در حالي كه در آيين‌نامه‌ اجرايي، برچسب‌گذاري به تمامي محصولات تراريخته تعميم داده شده است.

قره‌ياضي ادامه داد: برچسب‌گذاري به كالاهايي مثل سيگار اختصاص دارد كه خطر آن براي مصرف كننده اثبات شده است اما محصولات تراريخته كه به مراتب بهتر و ايمن تر از نوع غير تراريخته خود نيز كه با سموم شيميايي سرطان‌زا كشت مي‌شوند هستند هيچ ضرري را متوجه مصرف كننده نمي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha