• جمعه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 90121901939

مراسم پاياني جايزه‌ي شعر خبرنگاران

محمود دولت‌آبادي: وجود جواد مجابي غنيمت است

محمود دولت‌آبادي: وجود جواد مجابي غنيمت است

مراسم پاياني ششمين دوره جايزه شعر خبرنگاران با تجليل از جواد مجابي عصر روز گذشته (پنج‌شنبه، 18 اسفندماه) برگزار شد.

مراسم پاياني ششمين دوره جايزه شعر خبرنگاران با تجليل از جواد مجابي عصر روز گذشته (پنج‌شنبه، 18 اسفندماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم، هيأت داوران از جواد مجابي براي «فعاليت‌هاي گسترده و تأثيرگذار در عرصه‌ي شعر، نقد هنري ـ ادبي و نيز روزنامه‌نگاري در عرصه‌ي ادبيات و هنر» تجليل کرد. همچنين برگزيدگان اين جايزه در دو بخش كتاب و ويژه (شاعران بدون كتاب) معرفي شدند.

در مراسم پاياني جايزه شعر خبرنگاران كه با حضور چهره‌هاي شعر و ادبيات به صورت خصوصي در كتاب‌سراي روشن برگزار شد، عليرضا بهرامي كه اجراي برنامه را برعهده داشت، در آغاز از غلامرضا بروسان - برگزيده اولين دوره جايزه شعر خبرنگاران - و همسرش ـ الهلام اسلامي - كه چندي پيش از دنيا رفتند، ياد كرد.

او در ادامه شعري را از مجموعه «مردن به زبان مادري» روجا چمنكار خواند كه جزو چهار نامزد نهايي بخش كتاب اين جايزه بود و به دليل نبودن در ايران، در مراسم حضور نداشت.

سپس سيامك بهرام‌پرور، ديگر نامزد اين بخش، شعرهايي را از مجموعه غزل «به رنگ نارنگي» خواند.

در ادامه، بهرامي به خواندن شناخت‌نامه‌اي از جواد مجابي و مرور فعاليت‌هايش در زمينه ادبيات،‌ مطبوعات و هنر پرداخت و گفت كه مجابي در 40 سال فعاليت ادبي خود بيش از 50 اثر چاپ‌شده دارد.

در ادامه اين مراسم و در بخش تجليل از جواد مجابي، محمود دولت‌آبادي در سخناني عنوان كرد: در كشور ما نويسندگاني بوده و هستند و گوناگوني اين شخصيت‌ها جذاب بوده و هست؛ اما وقتي به جواد مجابي فكر مي‌كنم، به نظرم مي‌آيد وجود آقاي مجابي غنيمت است. با وجود شرايطي كه همه ما آن را تجربه كرده‌ايم و داريم تجربه مي‌كنيم و هركسي به نحوي از تجربه اين زندگي برمي‌آيد و در حال برآمدن است، بودن جواد مجابي كمك مي‌كند تا افرادي كه با او در ارتباط هستند، از وجود او براي آسان‌تر گذراندن زندگي در اين شرايط بهره‌مند شوند.

دولت‌آبادي همچنين تأكيد كرد: اذعان مي‌كنم كه از وجود جواد مجابي چنين بهره‌مندي‌اي را داشته‌ام و براي من اهميت داشته است كه در ميان دوستانم، شخصيتي مثل جواد مجابي باشد و او كمك كرده تا از بغضي كه توي سينه است، عبور كنم و كمك كرده كه به تساهل و مدارا اهميت بيش‌تري بدهم.

اين نويسنده پيشكسوت در ادامه گفت: افرادي كه پيرامون ما هستند، هر كدام اهميت ويژه‌اي دارند و درباره هر كدام به اين اهميت مي‌توان پرداخت؛ اما اين خوب است كه نگذاريم در بعد، و در همين روزگاري كه از سر مي‌گذارنيم، به اهميت‌شان بپردازيم. مي‌خواهم بگويم جواد مجابي براي من اهميت توانايي زيستن داشته و اين اهميت زيادي است. كارهايي كه جواد مجابي انجام داده، نشان‌دهنده اين است كه او نمي‌خواهد به هيچ وجه به شرايط تمكين كند و با اين آثار مي‌خواهد از لحظه‌اي به لحظه‌اي عبور كند.

دولت‌آبادي همچنين گفت: جواد مجابي اصطلاحي دارد كه وقتي از او مي‌پرسيم حالت چطور است، مي‌گويد: «بهتر از هميشه» و اين نشان‌دهنده روحيه‌اي است كه در كشور ما سابقه داشته است؛ خصوصا در عرصه طنز و مطايبه و اين‌كه به نحوي بايد از عهده زندگي دشوار برآمد و مجابي انصافا خيلي خوب از پس گذر از لحظه‌اي به لحظه ديگر برآمده است.

او در ادامه شعري را از جواد مجابي خواند و لوح تقدير و هديه جايزه شعر خبرنگاران را به اين شاعر و نويسنده اهدا كرد.

در ادامه‌ي اين مراسم، جواد مجابي با اظهار خوشحالي از تجليل شدن در اين مراسم گفت: بزرگ‌ترين بخت من اين است كه دوستان خوبي داشته‌ام و زندگي چيست به جز داشتن سرمايه بزرگي به نام رفاقت.

او افزود: در مملكتي كه شاعران بزرگي داريم، عنوان شاعر احترام‌انگيز و مهم است و من خودم را منتسب به شاعري مي‌دانم. ما به ساقه برومند شعر ايران جوانه‌هايي هستيم و همين براي من افتخاري است.

مجابي گفت: فكر كردم در اين مراسم درباره روزنامه‌نگاري و ادبيات حرف بزنم اما حالا كه جلسه درباره شعر است، ترجيح مي‌دهم شعر بخوانم و شعرهايي را از بيستمين كتاب چاپ‌نشده‌ام مي‌خوانم كه در زمان سرودنش به مضمون اتاق مي‌انديشيدم؛ اتاق به معناي خانه و تن و جسم. در طول هزار سال ادبيات ما جسم هميشه خار و خفيف داشته شده است براي تعالي روح؛ اما من اعتقاد دارم جسم بسيار مهم است و اين كتاب در ستايش تنانگي است.

سپس محمدهاشم اكبرياني، دبير جايزه شعر خبرنگاران، با اشاره به حمايت چهره‌هاي ادبيات از جايزه شعر خبرنگاران، گفت: براي جلسه امروز با خانم بهبهاني كه صحبت مي‌كردم، گفت، حالم خوب نيست؛ اما در اين برنامه شركت كرد و اين نشان مي‌دهد كه بزرگواران براي شعر اهميت قائل هستند و جايزه شعر خبرنگاران در شش دوره خود از همكاري بزرگان بسياري برخوردار بوده است و خبرنگاراني كه در پوشش خبري و داوري جايزه بي‌ هيچ چشم‌داشتي ما را ياري رساندند.

او افزود:‌ حركت‌ها و جريان‌هاي مستقل ادبي همواره با محدوديت‌هايي مواجه بوده و نتوانسته‌اند خودشان را نشان دهند. اگر ادبيات ما به اين‌جا رسيده و ما آثار بزرگي را در حوزه شعر و داستان داريم، نتايج جريان‌هاي مستقل ادبي است.

در ادامه اين مراسم، جواد مجابي بر مستقل بودن نهاد فرهنگ تأكيد كرد و گفت: مستقل بودن امري دشوار است و همواره با شرف و نجابت همراه است و من تشكر مي‌كنم از كساني كه سعي مي‌كنند اين استقلال باقي بماند و ما مي‌دانيم پشت اين استقلال چقدر دشواري وجود دارد.

اما در بخش كتاب سال جايزه‌ي شعر خبرنگاران، هيأت داوران شامل: عليرضا بهرامي، ساره دستاران، ياسين نمکچيان، لادن نيکنام و محمد ولي‌زاده، از ميان نامزدهاي اين بخش متشكل از: اکبر اکسير با کتاب «ملخ‌هاي حاصل‌خيز» از نشر مرواريد، سيامک بهرام‌پرور با کتاب «به رنگ نارنگي» از نشر هنر و رسانه‌ي ارديبهشت، روجا چمنکار با کتاب «مردن به زبان مادري» از نشر چشمه و رؤيا زرين با کتاب «شيوه‌هاي دلپذير آوريل» از نشر آهنگ ديگر، "رؤيا زرين" را با كتاب «شيوه‌هاي دلپذير آوريل» به عنوان برگزيده معرفي كرد و لوح تقدير و جايزه او توسط سيمين بهبهاني اهدا شد.

همچنين هيأت داوران بخش ويژه (شاعران بدون كتاب) متشكل از: محمدهاشم اكبرياني، محسن بوالحسني، پوريا سوري، عليرضا عباسي و محسن فرجي از ميان نامزدهاي اين بخش (داوود خان‌احمدي، سپيده خمسه‌نژاد، صالح دروند، مهسا زهيري، داوود مالكي و زيتا ملكي) ضمن اعلام مهسا زهيري و سپيده خمسه‌نژاد به عنوان برگزيدگان دوم و سوم، "داوود خان‌احمدي" را به عنوان برگزيده‌ي اول بخش ويژه اين دوره معرفي كرد، كه لوح تقدير و جايزه برگزيدگان با حضور داوران حاضر در جمع اين بخش اهدا شد.

در بخشي از بيانيه جايزه شعر خبرنگاران آمده است: ششمين دوره‌ي جايزه‌ي شعر خبرنگاران در سه بخش «كتاب»، «ويژه» و «تجليل از يكي از شاعران برجسته و تأثيرگذار در ادبيات ايران» در حالي به پايان مي‌رسد كه به رغم مسائل و مشكلات موجود در زمينه‌ي چاپ و انتشار كتاب، ناشران ما در عرصه‌ي داستان کوتاه، قدم‌هاي بلندي برداشته‌اند؛ اما نشر شعر، با وجود تلاش‌هايي كه از سوي برخي ناشران انجام مي‌گيرد، همچنان مغفول و مهجور مانده است. خاصه اکنون که هيچ نشريه‌ي تخصصي و اختصاصي در زمينه‌ي شعر و شاعري به چاپ نمي‌رسد، جايزه‌ي شعر خبرنگاران اين ضرورت و اولويت را بيش‌تر احساس مي‌کند که براي انتشار آثار شعري، حرکت و اتفاقي تازه صورت بگيرد. ديگر آن‌که، اکنون و در ششمين دوره‌ي جايزه، دو شاعر، دو دوست و دو همراه، زنده‌يادان غلامرضا بروسان و الهام اسلامي در ميان ما نيستند. ياد سبزشان گرامي باد.

جايزه‌ي شعر خبرنگاران همچنين از فرهاد عابديني (شاعر)، عليرضا رئيس‌دانا (مدير نشر «نگاه»)، يحيي ساساني (مدير نشر «افكار») و همچنين انتشارات «كتاب روشن» به ‌مديريت هرمز همايون‌پور و انتشارات «آرادمان» به‌خاطر حمايت‌هاي‌شان در برگزاري مراسم پاياني ششمين دوره جايزه شعر خبرنگاران سپاس‌گزاري كرد.

پايان‌بخش اين مراسم، شعرهايي از كتاب اكبر اكسير - «ملخ‌هاي حاصلخيز» - ديگر نامزد بخش كتاب جايزه اين دوره بود كه لبخند را بر لب حاضران نشاند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha