• دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 90122203502

كاهش12درصدي خروج خودروهاي فرسوده و15درصدي واردات خودرو

رييس پليس راهور ناجا اعلام كرد: شرط صفرشدن نمرات منفي رانندگان

رييس پليس راهور ناجا اعلام كرد: شرط صفرشدن نمرات منفي رانندگان

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از صفر شدن نمرات منفي رانندگاني كه از 25 اسفند ماه سال جاري تا 20 فروردين ماه سال آينده هيچ تخلفي نكنند خبر داد.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از صفر شدن نمرات منفي رانندگاني كه از 25 اسفند ماه سال جاري تا 20 فروردين ماه سال آينده هيچ تخلفي نكنند خبر داد.

موج اول سفرهاي نوروزي از 25 اسفند آغاز مي‌شود

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسكندر مومني روز دوشنبه با اشاره به اينكه موج اول سفرهاي نوروزي از 25 اسفندماه آغاز مي‌شود گفت: بر اين اساس نيم ميليون نيروي عملياتي براي اجراي طرح نوروزي 91 سازماندهي شدند كه مانور اجراي اين طرح 24 اسفندماه برگزار خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه قطعا پليس در نوروز امسال با شش تخلف حادثه ساز شامل سرعت و سبقت غيرمجاز، عدم استفاده از كمربند و كلاه ايمني، انحراف به چپ، تردد از شانه خاكي و ... به شدت برخورد مي‌كند گفت: در عين حال رانندگاني كه از 25 اسفندماه سال جاري تا 20 فروردين ماه سال آينده هيچ تخلفي انجام ندهند نمرات منفي آنها در سيستم پاك مي‌شود.

برخورد پليس با خودروهاي فاقد معاينه فني در نوروز

رييس پليس راهور ناجا با توصيه به تمامي رانندگان مبني بر اخذ برگه معاينه فني و اطمينان از سالم بودن تجهيزات ايمني خودروي خود پيش از آغاز سفرهاي نوروزي افزود: قطعا پليس برابر قانون از تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني معتبر يا داراي نقص فني موثر در جاده‌ها جلوگيري مي‌كند.

وي با توصيه به شهروندان مبني بر توزيع سفرهاي رشد و برگشت خود گفت: در عين حال از رانندگان مي‌خواهيم از شتاب و عجله به طور جدي اجتناب كنند چرا كه عامل بيش از 70 درصد حوادث رانندگي، شتاب و عجله است از سوي ديگر با توجه به پيش بيني افزايش سفرها در نوروز امسال توصيه مي‌كنيم شهروندان زمان سفر خود را حداقل سه برابر زمان معمول پيش بيني كنند تا با مشكلي در طول سفر مواجه نشوند.

رييس پليس راهور ناجا مهمترين شكل تصادفات نوروز پارسال را واژگوني ناشي از خستگي و خواب آلودگي عنوان كرد و گفت:‌ توصيه مي‌كنيم رانندگان هر دو ساعت به مدت 15 دقيقه استراحت كنند تا سفري ايمن داشته باشند.

برخورد قاطع پليس با نبستن كمربند ايمني توسط همه سرنشينان در نوروز

وي با تاكيد بر اينكه در نوروز امسال ماموران پليس راه به شدت با عدم استفاده از كمربند ايمني توسط تمام سرنشينان در جاده‌هاي برون شهري برخورد مي‌كنند گفت: عامل 70 درصد تصادفات فوتي ضربه به سر يا شكستگي است كه بستن كمربند ايمني مي‌تواند از خيلي از تلفات تصادفات پيشگيري كند.

سردار مومني از استقرار 40 ايستگاه راهنمايي مسافران با كمك ماموران پليس راه در جاده‌هاي كشور خبر داد و گفت: در اين ايستگاه‌ها اطلاعات مورد نياز در خصوص سفرهاي نوروزي به شهروندان ارائه مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه متاسفانه 49 درصد تلفات تصادفات رانندگي در مسير يا بيمارستان رخ مي‌دهد گفت: اين در حالي است كه نرم اين رقم در دنيا بين 15 تا 20 درصد است لذا توصيه مي‌كنيم كه دستگاه‌هاي امدادي در اين خصوص تدبيري جدي بيانديشند.

رييس پليس راهور ناجا يكي از اولويت‌هاي پليس راهور در طرح نوروزي امسال را كنترل شديد ناوگان حمل و نقل عمومي عنوان كرد و گفت: به تمامي تعاوني هاي مسافربري و باربري اكيدا توصيه مي‌كنيم از به كارگيري رانندگان فاقد صلاحيت و فاقد دفترچه خودداري كنند چرا كه ماموران پليس راه در صورت بروز هر حادثه‌اي به غير از محاسبه سهم راننده حتما موارد ديگر از جمله سهم شركت تعاوني مربوطه و حتي ماموران پليس راه را در بروز حادثه محاسبه مي‌كنند.

رانندگان پيش از سفر از ميزان نمره منفي خود مطلع شوند

وي در خصوص نمرات منفي رانندگان نيز گفت: رانندگاني كه حد نصاب نمره منفي را كسب كرده باشند گواهينامه آنها در سيستم به صورت اتوماتيك توقيف شده و حتي اگر گواهينامه آنها به صورت فيزيكي توقيف نشده باشد.

رييس پليس راهور ناجا خاطر نشان كرد: اين دسته از رانندگان در صورت رانندگي به عنوان راننده فاقد گواهينامه محسوب شده و در صورت بروز تصادف علاوه بر اينكه مرتكب جرم شده‌اند از مواردي مانند بيمه نيز محروم بوده و شركت‌هاي بيمه نسبت به پرداخت غرامت به آنها اقدام نمي‌كنند لذا اكيدا توصيه مي‌كنيم رانندگان پيش از سفر از ميزان نمرات منفي خود از طريق ارسال شماره گواهينامه رانندگي خود به پيامك 30005151 و يا از طريق تماس با شماره تلفن 88288888 از ميزان نمره منفي خود مطلع شوند.

وي با اشاره به اينكه امسال اولين سالي است كه در تمامي ماه‌ها كاهش كشته‌هاي تصادفات را داشتيم گفت: پيش بيني مي‌كنيم شمار كشته‌هاي تصادفات سال جاري تا پايان سال از 23 هزار نفر در سال گذشته به حدود 20 هزار نفر در سال جاري كاهش يابد كه اين امر ركوردي در سال جاري محسوب مي‌شود.

رييس پليس راهور ناجا از به كارگيري يكهزار تيم كنترل نامحسوس در جاده‌هاي كشور خبر داد و گفت: در عين حال 10 ميليون هميار پليس نيز در نوروز امسال در كنار بازرسان نامحسوس به كمك ماموران پليس مي‌آيند.

وي خاطر نشان كرد: تمامي تدابير انديشيده شده تا رانندگان در هيچ جا احساس نكنند كه پليس حضور ندارند از سوي ديگر در نوروز امسال علاوه بر محورهاي تهران ـ مشهد و اصفهان ـ شيراز كه به سيستم‌هاي كنترل هوشمند و دوربين مجهز شده‌اند محورهاي هراز و فيروزكوه نيز به اين دوربين‌ها تجهيز خواهند شد.

سردار مومني برخورد با تخلفات حادثه ساز،‌ ايمني مولفه‌هاي مختلف خودرو، افتتاح بزرگترين مركز اطلاعات و كنترل ترافيك خاورميانه، به روز كردن قانون و آموزش و فرهنگسازي را از جمله اقدامات پليس در سال جاري عنوان كرد و گفت: در بخش ارتقاي مولفه‌هاي ايمني خودرو موضوع كيسه هوا در سال جاري در تمامي خودروها به جز يك خودرو اجرايي شده و آن خودرو هم با مصوبه دولت مهلت گرفته است تا نسبت به نصب كيسه هوا اقدام كند.

خروج خودروهاي فرسوده 12 درصد و شماره‌گذاري خودروهاي خارجي حدود 15 درصد امسال كاهش يافت

وي به آمار شمار گذاري، نقل و انتقال و صدور گواهينامه در سال جاري اشاره كرد و گفت: در 11 ماهه امسال يك ميليون و 460 هزار خودروي نو شماره‌گذاري شده كه اين رقم در مقايسه با سال گذشته 3/7 درصد افزايش نشان مي‌دهد. از سوي ديگر 76 درصد اين خودروها مربوط به افرادي است كه براي اولين بار خودرو خريده‌اند.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به نقل و انتقال بيش از 2 ميليون و 200 هزار خودرو در سال جاري افزود: اين رقم در مقايسه با سال گذشته 12/8 درصد افزايش نشان مي‌دهد اما در مقابل در 11 ماهه امسال حدود 36 هزار خودرو به كشور وارد شده است كه اين رقم 14/7 درصد كاهش داشته است.

وي با اشاره به از رده خارج شدن حدود 197 هزار و 500 خودروي فرسوده در سال جاري گفت: متاسفانه اين رقم نيز در مقايسه با سال گذشته 12 درصد كاهش نشان مي‌دهد. همچنين 800 هزار موتورسيكلت جديد نيز امسال شماره گذاري شده‌اند كه اين رقم 1/3 درصد نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.

به گفته سردار مومني يك ميليون و 670 هزار نفر در سال جاري گواهينامه دريافته كرده‌اند كه اين آمار نشان مي‌دهد شمار رانندگان جديد در كشور نسبت به سال گذشته 2/8 درصد افزايش يافته است.

وي با اشاره به اينكه بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه در سال 90 بايد كشته‌هاي تصادفات رانندگي 10 درصد نسبت به سال قبل از آن كاهش مي‌يافت گفت: اين در حالي است كه آمارها نشان مي‌دهد در ده ماهه امسال ميزان كاهش تلفات تصادفات رانندگي بر اساس اعلام پزشكي قانوني 14/2 درصد بوده است كه اميدواريم اين ميزان تا پايان سال جاري نيز حفظ شود.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه در دنيا شمار كشته‌هاي تصادفات را به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه يا 100 هزار نفر جمعيت مي‌سنجند گفت: اگر به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه در نظر بگيريم بايد بگوييم شمار كشته‌هاي تصادفات نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد كاهش داشته است اما بايد فعلا منتظر بمانيم تا آمار 12 ماهه ارائه شود.

وي با اشاره به اينكه در سال جاري در زمينه ارتقاي ايمني خودروها اقدام موثري صورت نگرفته است گفت: قطعا استمرار كاهش كشته‌هاي تصادفات در سال 91 در صورت عدم ارتقا ايمني خودروها امكانپذير نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha