• یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 91021709505

دفاع از تصميم منع استفاده از دروازه‌بان خارجي

ساكت در گفت‌وگو با ايسنا: دلايلم فني و ورزشي است/ دروازه‌بانان داخلي سطح‌بندي شوند

ساكت در گفت‌وگو با ايسنا: دلايلم فني و ورزشي است/ دروازه‌بانان داخلي سطح‌بندي شوند

عضو هيات رييسه سازمان ليگ برتر فوتبال ايران كه با لغو قانون ممنوعيت استفاده از دروازه‌بان‌هاي خارجي مخالفت كرده بود، گفت: وجود اين قانون باعث ظهور چهره‌هاي جديد و توانمند در دروازه‌باني فوتبال ايران مي‌شود كه ثمره‌اش را تمام تيم‌هاي باشگاهي و ملي ما خواهند برد.

عضو هيات رييسه سازمان ليگ برتر فوتبال ايران كه با لغو قانون ممنوعيت استفاده از دروازه‌بان‌هاي خارجي مخالفت كرده بود، گفت: وجود اين قانون باعث ظهور چهره‌هاي جديد و توانمند در دروازه‌باني فوتبال ايران مي‌شود كه ثمره‌اش را تمام تيم‌هاي باشگاهي و ملي ما خواهند برد.

محمدرضا ساكت در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با دفاع از موضعش در باره تداوم قانون ممنوعيت استفاده از دروازه‌بان‌هاي خارجي در مسابقات فوتبال باشگاهي ايران، اظهار كرد: بنده دليلم براي پا برجا ماندن اين قانون كاملا فني و ورزشي است و هيچ علت ديگري را مترتب آن نمي‌دانم. فكر مي‌كنم وجود اين قانون در چند سال اخير باعث شده تا دروازه‌بانان شايسته متعددي فرصت ظهور در بالاترين سطح از فوتبال باشگاه‌هاي ايران را پيدا كنند. اگر اين قانون نبود امثال شهاب گردان چنين فرصت درخشش پيدا نمي كرد و شايد همچنان شاهد حضور عيسي اندوي در درون دروازه‌ ذوب آهن بوديم، يا اين كه فروزان دروازه‌بان تيم تراكتورسازي بستر چنين ظهوري را پيدا نمي‌كرد، امير قلعه نويي مربي با شهامتي است كه به جوانان با استعداد چنين فرصتي را مي‌دهد و انصافا فروزان يكي از بهترين دروازه‌بانان جوان فوتبال ما است. اين قضيه درباره دروازه‌باني همچون صادقي، لك و ... هم صدق مي‌كند.

ساكت تاكيد كرد: بنده نظرم را به هيات رييسه سازمان ليگ اعلام كردم و بر مواضعم نسبت به پابرجا ماندن اين قانون تاكيد داشتم، چرا كه مشخص است كه فقط دلايلم فني و ورزشي است. اگر عده‌اي بحث بالا رفتن بي رويه دست مزد دروازه‌بانان داخلي را مي‌كنند آن موضوع راهكار ديگري دارد مي‌توان مثلا دروازه‌بانان را كلاس بندي و سطح بندي كرد و هر يك را در كلاس خودش در نظر گرفت. ميزان بازي‌هاي انجام شده، گل‌هاي خورده و ... مي‌تواند از ملاك‌هاي سنجش يك دروازه‌بان با كيفيت باشد.

ساكت درباره ضررهاي ناشي آزاد شدن استفاده تيم‌ها از دروازه‌بانان خارجي به ايسنا گفت: دروازه‌باني يكي از پست‌هاي كليدي تيم‌ها در رشته فوتبال است و كمتر شاهد تغيير دروازه‌بان در يك تيم هستيم. اگر دروازه‌باني عملكرد خوبي داشته باشد، تقريبا مي‌توان گفت دروازه‌بانان ذخيره آن تيم چندان فرصت ظهور را پيدا نمي‌كنند. به طور مثال سپاهان حدود هفت ، هشت سال از آرمناك پطروسيان استفاده مي كرد، چرا كه او يك دروازه‌بان فوق‌العاده‌ بود و تيم‌ها ريسك تغيير دروازه‌بانشان را نمي‌كردند، اما در مقابل ساير پست‌هاي تيم امكان تغيير دارند و بر اساس نوع تاكتيك يك تيم و تفكر مربي آن بازيكنان در پست هاي مختلف جابجا مي‌شوند. يك بازيكن ممكن است توانايي بازي در چندين پست را داشته باشد و بنابراين تغييرات در ساير پست‌ها معمول و متداول است.

وي گفت: تداوم قانون منع استفاده از دروازه‌بان خارجي علاوه بر اين كه براي دروازه‌بانان داخلي انگيزه پيشرفت ايجاد مي‌كند، براي مربيان تيم‌هاي ملي و باشگاهي ما قدرت انتخاب بيشتري را فراهم كرده و نهايتا تيم‌هاي ايراني مي‌توانند دروازه‌بانان با كيفيت و مورد نظرشان را از بازه گسترده‌تري انتخاب كنند. كما اين كه حضور دروازه‌بانان خارجي عرصه را براي ديده شدن دروازه‌بانان داخلي تنگ‌تر كرده و بعضا نمي‌توانيد شاهد چهره‌هاي جديدي در دروازه‌باني فوتبال‌ ايران باشيد.

ساكت در پاسخ به اين سوال كه چرا هيات رييسه عمل به فرمايش مقام معظم رهبري را توجيهي براي تصميمش مي‌داند؟ گفت: فكر مي‌كنم اصلا طرح اين موضوع خوب نيست، ما نبايد شان فرمايش رهبري را به اين مسايل تنزل دهيم و تنها ديدگاهم را از نظر فني و ورزشي در اين باره مطرح كردم و با استدلالي كه در جهت منافع فوتبال ايران داشتم تصميمم را به هيات رييسه سازمان ليگ اعلام كردم. حتي وقتي موضوع مسايل مالي دروازه‌بان‌ها و احتمال افزايش بي‌رويه دستمزدهايشان به ميان مي‌آيد مي‌گويم كه براي حل اين موضوع راهكارها و ابزارهاي كنترلي متعددي وجود دارد، اما در مجموع چربش مسايل فني و ورزشي را بر مسايل مالي اين موضوع در فوتبال ايران بيشتر مي‌دانم. فكر مي‌كنم بيان توضيحات و دلايل منطقي بهترين رويكرد براي دفاع از اين قانون باشد و بس.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha