• دوشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91030805225

حضور پزشكي قانوني در بيش از 2300 صحنه جرم در سال 90

حضور پزشكي قانوني در بيش از 2300 صحنه جرم در سال 90

مدير كل امور تشريح و بررسي صحنه جرم سازمان پزشكي قانوني كشور با اشاره به روند رو به رشد حضور پزشكي قانوني در صحنه هاي جرم گفت: طی سال گذشته در سطح كشور بيش از دو هزار و 300 مورد بررسي صحنه جرم با حضور كارشناسان سازمان پزشكي قانوني انجام شد.

مدير كل امور تشريح و بررسي صحنه جرم سازمان پزشكي قانوني كشور با اشاره به روند رو به رشد حضور پزشكي قانوني در صحنه هاي جرم گفت: طی سال گذشته در سطح كشور بيش از دو هزار و 300 مورد بررسي صحنه جرم با حضور كارشناسان سازمان پزشكي قانوني انجام شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ جابر قره‌داغي با ابراز اميدواري در خصوص ارتقاي حضور پزشكي قانوني در صحنه هاي جرم افزود: حضور در صحنه جرم از ملزومات بررسي هاي پزشكي قانوني براي تعيين علت فوت به ويژه تعيين نحوه فوت است و مشخص كردن اينكه يك مرگ خشن و غيرطبيعي ناشي از خودكشي، دگركشي (قتل) يا حادثه باشد، بدون بررسي صحنه جرم غير ممكن و دشوار است.

وي خاطر نشان كرد: پزشكان قانوني موظف اند در صحنه جرم مرگ‌هاي مشكوك و هر گونه مرگ خشن و غيرطبيعي حضور يابند و در قريب به اتفاق موارد حاضر نشدن كارشناس پزشكي قانوني در صحنه جرم مربوط به عدم درخواست مقام قضايي است.

قره‌داغي يادآور شد: در روش علمي و عملي صحيح بررسي صحنه جرم، قاضي پرونده در محل حضور يافته و از پزشكي قانوني و اكيپ صحنه جرم براي بررسي دلايل فوت دعوت مي‌كند كه بر اين اساس پزشكان قانوني در سراسر كشور آمادگي دارند در هر زمان كه مقام قضايي تقاضاي حضور آنان را داشته باشد در صحنه هاي جرم حاضر شوند.

مديركل امور تشريح و بررسي صحنه جرم سازمان پزشكي قانوني كشور با تأكيد بر اينكه بررسي صحنه جرم تنها در مرگ هاي خشن و مشكوك صورت مي گيرد، تصريح كرد: به طور متوسط در كشور سالانه 60 هزار جسد به پزشكي قانوني ارجاع مي شود كه در بسیاری از اين موارد نيازي به حضور يا بررسي صحنه جرم وجود ندارد.

وي افزود: از كل اجساد ارجاعي در هر سال بيش از 20 هزار جسد مربوط به حوادث رانندگي، بخش قابل توجهي مربوط به مرگ هاي طبيعي ارجاعي از بيمارستان‌ها و بخشي مربوط به حوادثي مانند حوادث كار است كه در هيچ يك از اين موارد نيازي به بررسي صحنه جرم نيست.

قره‌داغي در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي حضور بهتر و فعال‌تر در صحنه هاي فوت گفت: براي حضور بهتر و فعال‌تر در صحنه هاي جرم مقرر شده در تمام صحنه هاي جرمي كه پزشكي قانوني در آن حضور دارد فرم مخصوص بررسي صحنه جرم را تكميل و نمونه اي از آن را براي پيگيري‌هاي بعدي و بررسي بهتر و متمركز به دفتر امور تشريح و بررسي صحنه جرم پزشکی قانونی کشور ارسال شود.

وي درخصوص تجهيزات بررسي صحنه جرم در پزشكي قانوني افزود: در سال‌هاي اخير سازمان پزشكي قانوني كشور و ادارات كل اهتمام ويژه‌اي براي تكميل ملزومات بررسي صحنه جرم داشته‌اند به نحوي كه هم اكنون مراكز استان‌ها به خودرو و تجهيزات لازم براي بررسي صحنه جرم تجهيز شده‌اند و برخي از مراگز نيز درحال رايزني براي تهيه اين تجهيزات هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha