• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91030906011
  • خبرنگار : 71408

چرا كيارستمي در ايران فيلم نمي‌سازد؟

كيارستمي: تضمين وجود ندارد/ سجادپور: مشكلي وجود ندارد

كيارستمي: تضمين وجود ندارد/ سجادپور: مشكلي وجود ندارد

عباس كيارستمي مي‌گويد بايد شرايط بهتري در ايران براي فيلمسازي فراهم شود تا بتوانم در كشورم فيلم بسازم، اما اين حرف براي مديركل اداره نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي عجيب به‌نظر مي‌رسد.

عباس كيارستمي مي‌گويد بايد شرايط بهتري در ايران براي فيلمسازي فراهم شود تا بتوانم در كشورم فيلم بسازم، اما اين حرف براي مديركل اداره نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي عجيب به‌نظر مي‌رسد.

عباس كيارستمي - كارگردان سينما - كه با فيلم «مثل يك عاشق» در بخش اصلي جشنواره فيلم كن حاضر است در گفت‌وگوي كوتاهي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره اينكه تا كي فعاليت فيلم سازي‌اش را در خارج از ايران ادامه خواهد داد، گفت: من درخواست مجوز ارايه بكنم، آن‌را به‌راحتي به من مي‌دهند اما هيچ تضميني بابت اينكه اين مجوز حداقل شش ماه يا تا زماني كه فيلم آماده شود، اعتبار داشته باشد، نيست.

كارگردان «رونوشت برابر اصل» تاكيد كرد: بنابراين نمي‌شود سرمايه ديگران و روان خودم را به خطر انداخت. بنابراين تا وقتي مجوز فيلم معناي واقعي خود را نداشته باشد در ايران فيلم نخواهم ساخت.

كيارستمي دو ساخته‌ي اخيرش «رونوشت (كپي) برابر اصل» و «مثل يك عاشق» را در خارج از كشور ساخته است.

اما عليرضا سجادپور - مديركل اداره نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي - در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در اين‌باره گفت: در گذشته كه فيلم‌هاي آقاي كيارستمي به درخواست خودشان معمولا اكران نمي‌شد؛ نه اينكه وزارت ارشاد بخواهد جلو فيلم‌هاي ايشان را بگيرد، همانطور كه «شيرين» سال قبل اكران شد و ما براي اكران «كپي برابر اصل» هم چه در قالب گروه مخاطب خاص و چه به‌صورت گسترده آمادگي داريم.

وي ادامه داد: هنگامي كه آقاي كيارستمي علاقه‌مندي خودشان را براي اكران «شيرين» در ايران اعلام كردند، اين فيلم در قالب گروه مخاطب خاص و با حمايت وزارت ارشاد اكران شد و امكان نمايش گسترده را طي سال‌هاي پس از ساختش پيدا كرد. البته شايد تعداد سالن‌هاي اين فيلم كم بود اما جنس «شيرين» چنين اقتضايي داشت.

مديركل اداره نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي در عين حال افزود: البته از آنجا كه آقاي كيارستمي، خودشان فضاي فرهنگي جامعه را به‌خوبي مي‌شناسند، پيشنهاد اصلاحات پوششي فيلم را دادند تا «كپي برابر اصل» براساس فضاي فرهنگي جامعه اكران شود اما هنوز اين اتفاق عملا نيفتاده است.

سيد عليرضا سجادپور در پايان سخنانش تصريح كرد: ما وقتي درباره اصلاحات پوششي فيلم صحبت كرديم، ايشان در حال آماده‌سازي فيلم جديدشان در ژاپن بودند و به‌طور طبيعي فرصت نكردند كه اصلاحات پيشنهاد شده از سوي خودشان را انجام دهند اما در هر صورت ما هم به آقاي كيارستمي و هم به نماينده‌شان اعلام كرده‌ايم كه آماده اكران «كپي برابر اصل» چه در قالب گروه مخاطب خاص و چه به صورت گسترده هستيم، پس اساسا مشكلي در زمينه فيلم‌هاي ايشان وجود نداشته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha