• سه‌شنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91031608892

به همت محققان يك شركت دانش بنيان

پماد سوختگی كاهنده زمان ترميم در كشور توليد شد

پماد سوختگی كاهنده زمان ترميم در كشور توليد شد

محققان يك شركت دانش بنيان موفق به توليد پماد سوختگي شدند كه به گفته آنها زمان ترميم سوختگي را كاهش مي دهد.

محققان يك شركت دانش بنيان موفق به توليد پماد سوختگي شدند كه به گفته آنها زمان ترميم سوختگي را كاهش مي دهد.

محمدآسا ادیب حسامی، کارشناس گیاهان دارویی از دانشگاه همدان و مدیر عامل شرکت سازنده اين پماد در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي ايسنا اظهار داشت: اين پماد سوختگي حاوی مواد موثره چند گیاه است که هر یک نقش مهمی در ترمیم سوختگی دارند. اين پماد، عوارض فرآورده های پوستی رايج را ندارد و از تشکیل اسکار جلوگیری می کند.

وي با بيان اينكه خاصیت آنتی‌باکتریال از جمله مزيت‌هاي پماد سوختگي توليدي است، گفت: وجود عفونت در سوختگی از جمله عوامل مرگ در سوختگی و همچنین عدم ترمیم مناسب سوختگی است. خاصیت آنتی‌باکتریال عصاره هاي گیاهي به كار رفته در پماد باعث می‌شود که بدون نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیرانه از ایجاد عفونت پیشگیری شود و در نتیجه سوختگی با سرعت و کیفیت مناسب بهبود یابد.

حسامي، اثر ضد اسکار را يكي ديگر از خواص اين پماد سوختگي عنوان كرد و افزود: به طور معمول ترمیم سوختگی های عمیق با تشکیل اسکار یا گوشت اضافه همراه است و شدت اسکاری که ایجاد می‌شود تابع وسعت سوختگی است. در این موارد، استفاده از اين پماد سوختگی موجب جلوگیری از تشکیل اسکار شده و پوست به حالت طبیعی خود برمی گردد.

به گفته وي استفاده از این داروي گياهي موجب کاهش زمان لازم برای ترمیم سوختگی می‌شود؛ بنابراین سرعت ترمیم سوختگی افزایش می‌یابد.

حسامي تصريح كرد: وجود التهاب در سوختگی از جمله عواملی است که می‌تواند ترمیم سوختگی را به تأخیر انداخته و کیفیت ترمیم را کاهش دهد. استفاده از گیاهان به كار رفته در اين پماد موجب می‌شود که التهاب در سوختگی کنترل شده و کاهش یابد. بر خلاف اکثر داروهایی که امروزه استفاده می‌شوند و از طریق سرکوب سیستم ایمنی، التهاب را کنترل می‌کنند، این گیاهان التهاب را بدون ایجاد عوارض جانبی کنترل كرده و در نتیجه سرعت و کیفیت ترمیم سوختگی را افزایش می‌دهند.

به گفته وي، عدم نیاز به بستری در بیمارستان، روش آسان استفاده، عدم نیاز به انواع داروها برای کنترل درد و التهاب سوختگی و عدم نیاز به تجویز پیشگیرانه‌ آنتی بیوتیک های از عواملی هستند که موجب کاهش قابل توجه هزینه های درمانی با استفاده از اين پماد می‌شود.

به گفته حسامي، کرم های سوختگی در سراسر دنیا با قیمت های متفاوت و بسیار بالا عرضه می شوند كه اثر بخشی مطلوبی نیز ندارد در حالی که هزینه پماد سوختگی ساخته شده در مقایسه با محصولات موجود بسیار کمتر است.

حسامي خاطرنشان كرد: اسید‌های چرب غیراشباع موجود در فرمولاسیون پماد سوختگی ادیب، دو نقش مهم را بر عهده دارند. این مواد نه تنها در مقابل رادیكال‌های آزاد احیا می‌شوند، بلكه به دلیل مشابهت ساختمانی با چربی موجود در غشای سلول، موجب تولید موادی می‌شوند که نمی‌توانند التهاب‌ ایجاد کنند. این دو مكانیسم، موجب کاهش التهاب در سوختگی می‌شوند بدون این‌که در سایر فعالیتهای بیوشیمیایی سلول دخالت کنند، در نتیجه استفاده از آنها التهاب را کاهش داده و کیفیت ترمیم را افزایش می‌دهد بدون این‌که هیچگونه عارضه موضعی و سیستمیك ایجاد شود.

به گفته وي این پماد پس از گذراندن تمامی آزمایشات، موفق به دریافت پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha