• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 91042112854
  • منبع : نمایندگی گیلان

برنج سبوس‌دار ارزان‌ اما با خواص بيشتر

برنج سبوس‌دار  ارزان‌ اما با خواص بيشتر

ایسنا/گیلان بر اساس تحقيقات انجام شده در موسسه تحقيقات برنج كشور، برنج سبوس‌دار با قيمت ارزان‌تر نسبت به برنج سفيد، داراي خواص بيشتري است.

بر اساس تحقيقات انجام شده در موسسه تحقيقات برنج كشور، برنج سبوس‌دار با قيمت ارزان‌تر نسبت به برنج سفيد، داراي خواص بيشتري است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه گیلان و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات برنج کشور، برنج سبوس‌دار با قيمت ارزان‌تر نسبت به برنج سفيد، داراي خواص بيشتري است. برنج داراي چندين لايه است و در مرحله آسياب براي سفيد کردن آن، اين لايه‌ها برداشته مي‌شود، در نتيجه برنج صيقل داده شده و سفيد مي‌شود که اين برنج ارزش غذايي چندانی ندارد.

برنج سبوس‌دار يک غله کامل است و در مرحله لايه‌برداري تنها پوسته آن برداشته مي‌شود به‌صورتي که ارزش غذايي در اين غله کاملا حفظ مي‌شود. برنج سبوس‌دار نسبت به برنج سفيد داراي فيبر بيشتر و مواد معدني، روي و منيزيم است.

برنج سبوس‌دار را مي‌توان به‌عنوان مکمل غذايي در سالاد يا به‌صورت تفت‌ داده شده و نيز در سوپ يا خورش استفاده کرد. برنج از غلات بسيار مغذي و پر‌مصرف‌ترين غذاي دو سوم جمعيت جهان محسوب مي‌شود. ويژگي‌هاي خاص برنج، آن را به يک ماده غذايي پر‌مصرف، براي تأمين نيازهاي غذايي تبديل کرده است.

هر نيم ليوان برنج سفيد حاوي 103 ‌کالري و هر نيم ليوان برنج قهوه‌اي حاوي 108 ‌کالري است. برنج قهوه‌اي فاقد چربي، کلسترول، گلوتن و سديم است و هضم آن بسيار آسان است.

بر اساس اين تحقيق، آبکش کردن برنج موجب از بين رفتن خواص غذايي آن مي‌شود، برخي افراد تصور مي‌کنند با آبکش کردن برنج نشاسته و به دنبال آن خاصيت چاق‌کنندگي برنج از بين مي‌رود در حاليكه وقتي برنج آبکش شود همان يک ششم ويتامين B1 نيز از بين رفته و برنج فاقد ويتامين مي‌شود.

به گزارش ايسنا، افرادي که مي‌خواهند ويتامين B1 بيشتري به بدن آنها برسد، مي‌توانند سبوس برنج را خيس کرده و آب آن را مصرف کنند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha