• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91050804440
  • خبرنگار : 71215

فرهاد حسن‌زاده:

در حوزه‌ي كودك و نوجوان، غلبه با كتاب‌هاي بازاري است

فرهاد حسن‌زاده

فرهاد حسن‌زاده گفت، در حوزه كتاب‌هاي كودك و نوجوان، غلبه با كتاب‌هاي بازاري است.

اين نويسنده ادبيات كودك و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار ادبيات و نشر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: اكنون غلبه با كتاب‌هايي است كه ما به آن‌ها اصطلاحا كتاب‌هاي بازاري مي‌گوييم، كتاب‌هايي كه بدون كار كارشناسي منتشر مي‌شوند و تنها براي فروش به چاپ مي‌رسند.

او ادامه داد: اين كتاب‌ها از اين‌رو در بازار فروش مي‌روند كه تصاويري آشنا براي كودكان دارند و در مكان‌هايي چون كيوسك‌هاي روزنامه‌فروشي فروش مي‌روند. بچه‌ها با نويسندگان آشنايي چنداني ندارند و والدين هم چندان نويسندگان را نمي‌شناسند؛ بنابراين آن كتاب‌هايي را كه ارزان‌تر و در دسترس‌ترند، انتخاب مي‌كنند و اين‌جاست كه يك فهرست از كتاب‌‌هاي معتبر مانند فهرست شوراي كتاب كودك و يا فهرست لاك‌پشت پرنده ضروري است.

حسن‌زاده همچنين در ارزيابي خود از وضعيت نشر كتاب‌هاي كودك و نوجوان گفت: فكر مي‌كنم اين وضعيت و شرايط موجود يعني گراني و وضعيت اقتصادي روي كتاب‌ها اثر گذاشته است. كتاب كم‌رنگ است و من فكر مي‌كنم با اين روند كم‌رنگ‌تر هم خواهد شد، خصوصا اين‌كه ناشران هم از قيمت كاغذ و شرايط نشر ناراضي هستند و اين عوامل روي استقبال مخاطب از كتاب نيز اثر مي‌گذارد.

او افزود: پدر و مادرهايي كه وضعيت‌ مالي خوبي دارند، شايد همچنان به كتاب‌خواني كودكان خود اهميت بدهند و براي آن‌ها كتاب بخرند؛ اما خانواده‌هايي كه وضعيت اقتصادي متوسط و متوسط رو به پايين دارند، ديگر نمي‌توانند براي كودكان خود به راحتي كتاب بخرند.

او درباره خريد كتاب از سوي مخاطبان به نسبت جمعيت كودك و نوجوان در كشور عنوان كرد: خريد كتاب در كشور به نسبت جمعيت كودك و نوجوان ما بسيار ناچيز است. اگرچه در مناسبت‌هايي چون نمايشگاه كتاب اين خريد بيش‌تر مي‌شود؛ اما در شرايط عادي اين موضوع كم است؛ چون گذشته از قيمت بالاي كتاب‌ها، كتاب‌فروشي‌ها در دسترس نيستند و در محل زندگي و بازي بچه‌ها كتاب‌فروشي نيست؛ بنابراين آن‌ها به خريد كتاب تشويق نمي‌شوند و اگر كتابي هم خريداري مي‌شود، بيش‌تر از سوي كتابخانه‌هاست.

اين نويسنده همچنين درباره قيمت‌‌گذاري كتاب‌هاي حوزه كودك و نوجوان در بازار نشر گفت: قيمت‌گذاري كتاب‌ها تابعي از بازار است. در بازار، كاغذ‌ مانند طلاست كه اگر امروز نفروشد، فردا با قيمت بيش‌تري فروخته مي‌شود و اين موضوع در نشر كتاب‌ها اثر مي‌گذارد و به نظر مي‌رسد كه دست‌اندركاران فرهنگ كشور بايد براي كتاب‌هاي كودك و نوجوان سوبسيدي را درنظر بگيرند و كاري كنند تا خوانده‌ها بتوانند كتاب‌ها را براي كودكان خود تهيه كنند.

حسن‌زاده درباره تيراژ كتاب‌هاي كودك و نوجوان در سال‌هاي اخير گفت: ناشراني كه قدرت پخش خوب دارند، مانند كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مي‌توانند كتاب‌ها را با تيراژ بالا منتشر كنند؛ اما ناشران خصوصي بايد دست به عصا راه بروند و فكر خواب سرمايه خود را بكنند؛ در نتيجه كتاب‌ها را با تيراژ كم‌تري منتشر مي‌كنند و اين موضوع سبب شده تيراژها روز به روز نسبت به گذشته پايين بيايد. در گذشته كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كتاب‌هايش را با تيراژ كم‌تر از 20هزار نسخه منتشر نمي‌كرد؛ اما الآن تيراژ‌هاي كتاب‌هايش تا 5000 نسخه پايين آمده است. در بخش خصوصي هم اين كم شدن تيراژ كتاب‌ها مشخص است و وقتي نهادي مثل كانون با آن سرمايه و قدرت و پخش، تيراژ كتاب‌هايش را كم مي‌كند، اين نشانه‌اي است از شرايط نامناسب بازار كتاب.

او افزود: پايين آمدن تيراژ كتاب هم در كتاب‌خواني اثر مي‌گذارد و هم بر روي معيشت نويسندگان؛ چون پايين آمدن تيراژ كتاب‌ها بر روي حق‌التأليف نويسندگاني كه به صورت درصدي از حق چاپ كتاب‌ها بهره‌مند مي‌شوند، تأثير مي‌گذارد و آن را پايين مي‌آورد.

اين نويسنده ادبيات كودك و نوجوان درباره كيفيت كتاب‌هاي حوزه ادبيات كودك و نوجوان هم گفت: در ادبيات كودك و نوجوان همه نوع كتابي با هر كيفيتي ديده مي‌شود. از مقواي پشت توسي براي جلد كتاب كه ارزان‌ترين مقواست تا بهترين مقواها استفاده مي‌شود. مقواي پشت توسي كه ارزان‌ترين مقواست و براي بچه‌ها زيان‌آور است، در نشر كتاب‌هاي بازاري استفاده مي‌شود و نشرهايي هم هستند كه به كيفيت كتاب‌ها اهميت مي‌دهند و معيارهاي جشنواره‌‌يي و جهاني را در آثارشان لحاظ مي‌كنند كه اين قيمت كتاب‌ را بالا مي‌برد.

او همچنين درباره تصويرسازي كتاب‌هاي كودك و نوجوان گفت: در كتاب‌هاي كودك و نوجوان تصويرسازي بسيار اهميت دارد و حتما تصوير بر متن غلبه دارد. ممكن است يك خط متن را در دو صفحه تصوير ببينيد و توجه به اين قضيه بسيار مهم است و برخي از ناشران به اين قضيه اهميت مي‌دهند. تصويرسازي هم تابعي از سليقه است و هم سرمايه ناشر. برخي ناشران كتاب‌ها را به طراحان بي‌تجربه مي‌دهند تا كار با قيمت پايين انجام شود؛ اما برخي به طراحي اثر اهميت مي‌دهند.

حسن‌زاده سپس درباه تاثير وضعيت نشر كتاب بر ادبيات خلاقه گفت: نويسنده هرچقدر از نظر معيشتي در رفاه باشد، فكرش بازتر است و كار خلاقانه‌تر مي‌نويسد وهرچه درگير مسائل معيشتي چون حقوق و مسكن شود، ذهنش درگير مي‌شود و قطعا از كيفيت كارش كاسته مي‌شود. در كشورهاي ديگر مي‌بينيم كه نويسنده يك كتاب مي‌نويسد كه 50هزار نسخه منتشر مي‌شود؛ در حالي كه نويسنده ايراني براي رسيدن به اين تيراژ حداقل بايد 50 كتاب بنويسد و اين مسلما بر كيفيت آثار اثر مي‌گذارد.

فرهاد حسن‌زاده در حال حاضر، جلد دوم و سوم «قصه‌هاي كوتي كوتي» را در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان زير چاپ دارد و در حال نوشتن يك رمان براي نوجوانان است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.