• جمعه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 91061709996
  • منبع : مطبوعات

«چمران»، رييس شوراي عالي استان‌ها شد

رعايت اصول معماري ايراني اسلامي در ساخت‌وسازهاي دولتي الزامي شد

رعايت اصول معماري ايراني اسلامي در ساخت‌وسازهاي دولتي الزامي شد

رييس شوراي عالي استان‌ها با تاكيد بر ضرورت توجه به معماري ايراني اسلامي، درج عنوان با نماي رومي را براي تبليغ ساختمان‌ها زجر آور و موجب كسر شأن دانست.

رييس شوراي عالي استان‌ها با تاكيد بر ضرورت توجه به معماري ايراني اسلامي، درج عنوان با نماي رومي را براي تبليغ ساختمان‌ها زجر آور و موجب كسر شأن دانست.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي چمران در پنجاه و نهمين جلسه شوراي عالي استان‌ها با انتقاد از مقاوم نبودن ساخت و سازها، اظهار كرد: در حال حاضر ساختمان‌هاي با بيست سال ساخت را فرسوده مي‌خوانند، اين در حاليست كه بايد ساختمان‌هاي مقاوم و 200 ساله ساخته شود و عمر مفيد ساختمانها 200 سال باشد.

وي در ادامه معماري ايراني اسلامي را معماري مايه مباهات و اصيل خواند و از بي توجهي نسبت به اين نوع معماري انتقاد كرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه طرح دو فوريتي رعايت اصول معماري ايراني اسلامي در ساخت و سازهاي دولتي در شوراي عالي استان‌ها به تصويب رسيد. به موجب اين طرح به دولت پيشنهاد شده كليه ساخت و سازهاي دولتي به ويژه ساختمان‌هاي شاخص و انحصاري را بعد از طراحي مورد تصويب نهايي كارگروه تخصصي اساتيد معماري و متخصصان قرار دهد.

ساختمان‌هاي دولتي، سازمان‌ها، نهادهاي كشوري و لشگري كه در تهران ساخته مي‌شود توسط كارگروهي متشكل از سه نفر از اساتيد برجسته معماري ايراني و اسلامي با انتخاب وزير علوم، معاون متخصص سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري، يك نفر از معماران برجسته كانون مهندسان مشاور معماري، دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي به عنوان دبير و اداره كننده كارگروه و يك نفر متخصص به انتخاب شوراي اسلامي شهر داوري و پس از تاييد اجرا مي‌شود.

بر اساس اين گزارش همچنين ساختمانهاي دولتي، سازمان‌ها، نهادهاي كشوري و لشگري كه در استان‌ها ساخته مي‌شوند توسط كارگروهي متشكل از سه نفر از اساتيد برجسته معماري اسلامي و ايراني در استان با انتخاب رييس مجمع روساي دانشگاه‌هاي استان، يك نفر از معماران برجسته كانون مهندسين مشاور و معماري استان، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، دبير شوراي معماري و شهرسازي استان و يك نفر نماينده متخصص به انتخاب شوراي اسلامي شهر داوري و پس از تاييد اجرا مي‌شود.

به گزارش ايسنا، همچنين طرح دو فوريتي قانون توصيه به شوراهاي اسلامي براي كمك به زلزله‌زدگان آذربايجان شرقي نيز به تصويب رسيد. مقرر شده اين طرح ابتدا براي ساختمان‌هاي دولتي، سپس براي ساختمان‌هاي شهرداريها اجرا شود. و هماهنگي لازم در اين رابطه با رياست جمهوري به عمل آمده است.

بر اساس اين طرح و با توجه به نياز مناطق خسارت ديده به بازسازي سريع و مبني بر اصول فني و مهندسي و در راستاي مشاركت شوراهاي اسلامي و مديريت‌هاي شهري كشور به عنوان نمايندگان مردم ايران اسلامي، به شوراهاي اسلامي و شهرداري‌هاي سراسر كشور توصيه موكد مي‌شود كه با استفاده از امكانات پشتيباني و تداركاتي خود نسبت به انجام كمك‌هاي فني، تخصصي، پشتيباني و تداركاتي به زلزله زدگان اقدام و گزارش موضوع را به شوراي عالي استان‌ها ارسال كنند.

به گزارش ايسنا، همچنين در انتخابات شوراي عالي استانها نيز، مهندس چمران با 64 راي به عنوان رييس شوراي عالي استان‌ها انتخاب شد.

مهدي چمران با 64 راي، چهار راي باطل و چهار راي سفيد از مجموع 72 راي ماخوذه به عنوان رييس شوراي عالي استانها انتخاب شد.

همچنين حجت الله تاج محمدي با 36 راي به عنوان نايب رييس و جابر سيدي به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha