• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۱ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91071610567

وظايف مسلمانان در قبال پيامبر اكرم (ص) از زبان استاد قرائتي

وظايف مسلمانان در قبال پيامبر اكرم (ص) از زبان استاد قرائتي

رييس ستاد اقامه نماز كشور با اشاره به وظايف مسلمانان در قبال پيامبر اكرم (ص) از ديدگاه قرآن كريم گفت: اعلام ايمان به پيامبر(ص)، تسليم شدن در برابر او، ياري و دفاع از آن حضرت، احترام، بيعت كردن و رجوع به پيامبر در اختلافات مهم‌ترين وظايف مسلمانان در قبال ايشان است.

رييس ستاد اقامه نماز كشور با اشاره به وظايف مسلمانان در قبال پيامبر اكرم (ص) از ديدگاه قرآن كريم گفت: اعلام ايمان به پيامبر(ص)، تسليم شدن در برابر او، ياري و دفاع از آن حضرت، احترام، بيعت كردن و رجوع به پيامبر در اختلافات مهم‌ترين وظايف مسلمانان در قبال ايشان است.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي در مراسم افتتاحيه بيست‌ويكمين دوره مسابقات درس‌هايي از قرآن در سالن شيخ‌ صدوق حرم حضرت عبدالعظيم حسني (ع) خاطرنشان كرد: حدود 20 سال پيش يكي از فرهنگيان منطقه 12 آموزش و پرورش تصميم گرفت كه درس‌هايي از قرآن را در كلاس خود نمره حساب كند و اين كار آرام آرام به مدرسه، منطقه، تهران و اكنون به تمام كشور منتقل شده كه حدود سه ميليون دانش‌آموز در مسابقات درس‌هايي از قرآن شركت مي‌كنند.

قرائتي معتقد است از آنجا كه برنامه درس‌هايي از قرآن رنگ سياسي و اقتصادي نداشته، رشد كرده و با استقبال مردم نيز مواجه شده است، زيرا يك كار فرهنگي بسيار ارزان است كه حتي از قيمت يك عدد پياز ارزان‌تر است.

وي با بيان اين‌كه «مسابقات برنامه درس‌هايي از قرآن ارزانترين، سالم‌ترين و بي‌دردسرترين كارهاي فرهنگي كشور است» گفت: پشت اين برنامه نه تشويق و نه تطميع است، تنها رنگ خدايي است كه به آن بها مي‌دهد و اميدواريم خداوند پشتوانه آن باشد.

اين استاد درس‌هايي از قرآن در ادامه با اشاره به برخي از خصوصيات ويژه پيامبر اكرم (ص) افزود: نام و نشان پيامبر در تورات و انجيل آمده است، آخرين پيامبري است كه به معراج رفته است، فضل خدا نسبت به او بزرگ است، تنها پيامبري است كه نزديك‌ترين مقام قرب به خدا را دارد. تنها پيامبري است كه خداوند خطاب به او مي‌گويد مكتب تو، كره زمين را خواهد گرفت. دائما خداوند و فرشته‌ها بر او درود مي‌فرستند و تنها پيامبري است كه بند بند اعضايش در قران ذكر شده است.

قرائتي همچنين با بيان اين‌كه «در مقابل چنين پيامبري يكسري وظايف براي ما مسلمانان است» تصريح كرد: وظيفه اول ايمان خدا و رسول اوست، زيرا خداوند فرموده آنچه پيامبر براي شما آورده بگيريد و هرچه نهي كرده، انجام ندهيد. دومين وظيفه تسليم آگاهانه، عاشقانه و متواضعانه در برابر اوست. امروز ما شاهديم كه در برخي كشورها چندين بار قانون اساسي عوض مي‌شود، اما قانوني كه رسول خدا (ص) آورده همچنان پابرجاست. ما بايد همواره دستمان در دست معصوم باشد. بنابراين اگر دست بشر در دست غيرمعصوم باشد، ظلم به بشريت است.

وي خاطرنشان كرد: وظيفه ديگر ما ياري و دفاع از پيامبر است، زيرا خداوند خود از پيامبر دفاع كرده و مي‌فرمايد هركه او را ابتر مي‌گويد، خودش ابتر است، بنابراين اگر كسي به پيامبر اهانت كرد، لازم نيست از مرجع تقليد اجازه گرفت، بلكه مي‌توان از آنجا آن شخص را كشت.

رييس ستاد اقامه نماز در عين حال با بيان اين‌كه «بايد در مقابله با دشمنان از زبان منطق و استدلال بهره ببريم» افزود: در يكي از جبهه‌ها يكي از ياران حضرت علي (ع) فحش داد كه حضرت فرمود انساني كه منطق دارد فحش و ناسزا نمي‌گويد.

قرائتي با اشاره به اين‌كه «بعضي وقت‌ها بايد در مواجهه با اتفاقات مقابله به مثل كرد و غيرت ديني نشان داد» افزود: به عنوان مثال روزي شاه اعلام كرد كه صلوات نفرستيد، ما گفتيم به كوري چشم تو وقتي اسم امام آمد، سه صلوات مي‌فرستيم، اكنون نيز براي دفاع از پيامبر مي‌توان قراري بگذاريم در سال 91 هر بچه پسري به دنيا آمد، اسمش را محمد مي‌گذاريم و جوابي به اهانت‌كنندگان پيامبر (ص) بدهيم.

وي با بيان اين‌كه «احترام به پيامبر (ص) از ديگر وظايف مسلمانان است» گفت: بيعت با رسول خدا و ائمه معصومين (ع) و با مجتهد عادل بي‌هوس در زمان غيبت از وظايف ديگر ماست، همچنين ما به عنوان مسلمان بايد الگو باشيم همچنان كه خداوند درباره پيامبر‌(ص) لفظ الگو و اسوه مطرح كرده است.

اين استاد قرآن با اشاره به اين‌كه «مسلمانان بايد در صورت اختلاف به پيامبر(ص) رجوع كنند» گفت: اگر مسلمانان بعد از پيامبر (ص)، اختلافاتي پيدا كردند، بايد رجوع كنند و ببينند آن حضرت چه گفته است و با تمسك به آنها اختلافات را حل كنند.

قرائتي همچنين حمايت مالي از پيامبر و دين خدا را از ديگر وظايف مسلمانان برشمرد و افزود: ما بايد پرداخت خمس و زكات را جدي بگيريم،‌ اگر ميلياردر هم شويم، ارزش ندارد،‌ همانگونه كه امام رضا (ع) فرمودند كساني كه خمس نمي‌دهند ما آنها را به حال خود رها مي‌كنيم. آن حضرت مي‌فرمايد خمس دهيد تا اموالتان زياد شود.

وي يادآور شد: خمس به دست مرجع تقليد برسد و اگر كسي خمس ندهد، در رديف كساني است كه فدك را تصرف كرده‌اند. خمس حمايت مالي از پيامبر و دين خدا است. ما بايد امام زمان و دين خدا را به شدت كمك كنيم و كمك به ايشان، كمك به اسلام‌شناسان متقي است.

رييس ستاد اقامه نماز خاطرنشان كرد: امروز 20 هزار طلبه از صد كشور جهان در قم جمع شده‌اند، آنها بايد امكانات داشته باشند تا بتوانند تبليغ كنند. متاسفانه ما در تبليغ عقب هستيم و قرآن ما به چند زبان ترجمه شده است در حالي كه دنياي مسيحيت از هر فرصت و امكاني از تبليغ استفاده مي‌كند.

قرائتي در پايان تصريح كرد: هرچه دشمنان اسلام عليه دين آسماني هجمه كنند اسلام شكوفاتر مي‌شود و اين گفته مصداق پيدا مي‌كند كه «عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد».

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha