• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 91072314939
  • منبع : فضای مجازی

حاشیه سخنان رهبر انقلاب در استان خراسان شمالی

ای شیخ تو چنان که می‌نمایی هستی؟

ای شیخ تو چنان که می‌نمایی هستی؟

«سفرهای استانی رهبر انقلاب و حضور ایشان در بین مردم شهرهای مختلف، فرصتی است برای درس آموزی عملی و عملیاتی حکومتداری برای همه مسئولانی که دل در گرو انقلاب و ایران دارند.»

«سفرهای استانی رهبر انقلاب و حضور ایشان در بین مردم شهرهای مختلف، فرصتی است برای درس آموزی عملی و عملیاتی حکومتداری برای همه مسئولانی که دل در گرو انقلاب و ایران دارند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تابناک در گزارشی آورده است: « در سفر اخیر رهبر انقلاب به استان خراسان شمالی، ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود به یک استراتژی بسیار مهم در امور فرهنگی و در برخورد با جوانانی که ظاهرا مسائلی را از حیث پوشش رعایت نمی‌کنند، اشاره کردند؛ راهبردی که چارچوب اصلی آن همان جذب حداکثری اقشار مختلف مردم در دل انقلاب و جمهوری اسلامی است. امری که در سال‌های اخیر متاسفانه با رویکرد مدیریتی صفر و یکی، سیاه و سفیدی و خودی و غیرخودی افراطی، باعث پراکنده شدن جمعی از جوانان از حلقه یاران بیشمار انقلاب اسلامی شده است.

در چنین روندی عده‌ای از جوانان دختر یا پسر را به صرف داشتن ظاهری متفاوت و یا شاید خارج از عرف جامعه از دور انقلاب پراکنده کرده‌اند. جوانانی که اتفاقا دل در گرو انقلاب و آرمانها دارند. اما با برخوردهای ناصحیح در بهترین حالت به حاشیه رفته‌اند و در بدترین حالت طرد شده‌اند.

اقداماتی که گاهی هم ناخودآگاهانه و از سر ناآگاهی برخی از مسئولان صورت می‌گیرد، اما در نهایت این رویکرد حتی اگر به صورت ناخودآگاه هم جلوه کند، آسیبی جدی به انقلاب می‌زند.

اما مقام معظم رهبری در سفر خود به استان خراسان شمالی در مواجهه با چنین رویکردی از یک راهبرد اسلامی در این زمینه سخن گفتند و اشاره کردند:

"بعضی از همین‌هائی که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقای مهمان‌نواز (استاندار)، هم بقیه‌ی آقایان - الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانم‌هائی بودند که در عرف معمولی به آنها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ی به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهای این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئی هستم/ آیا تو چنان که مینمائی هستی؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت."

دو نکته کلیدی در سخنان رهبر انقلاب، به خوبی در این راهبرد کلان چارچوب تعامل با جوانان را به همه و از جمله به مسئولان نشان می‌دهد:

* اول تاکید رهبر انقلاب بر تمایز قائل شدن بین ظاهر و باطن افراد است. بدیهی است شناخت باطن افراد کار آسانی نیست، اما در مقابل به آسانی هم نمی‌توان با قضاوت درباره ظاهر اشخاص در مورد آنها قضاوت کرد و حکم داد و در نهایت آنها را از جمع یاران انقلاب پراکنده کرد.

* دوم اینکه ظاهر نامتعارف جوانان امروزی را یک نقص معرفی می‌کنند؛ یک نقص مانند هر نقص دیگری. تا کنون هم هیچکس را در هیچ کجای دنیا به خاطر نقصی که احتمالا دارد، مجازات نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد اگر مسئولان کشوری همین دو نکته را در امور فرهنگی با جوانان به کار ببندند، تعامل با این قشر عظیم، توانمند و سرشار از انگیزه به راحتی ممکن خواهد بود. مسئولان ظاهر افراد را ملاک خوبی یا بدی جوانان قرار ندهند. برخی از مشکلات جوانان را در قالب نقص تحلیل کنند و نه پلیدی و کمک کنند نقائص این جوانان به تدریج از بین برود. همین دو نکته اگر رعایت شود، چه بسا مشکلاتی عظیم از سر راه برداشته شود.»

عصر ایران نیز در مطلبی در همین زمینه آورده است: «مقام معظم رهبری در جمع روحانیون خراسان شمالی، در بخشی از سخنانشان به موضوع برخورد با زنان بدحجاب پرداختند و نکات جالبی را در این باره مطرح کردند که هم برای عموم آموزنده است و هم میزان عمل به این دستور العمل اخلاقی - اجتماعی می‌تواند محکی باشد برای سنجش صداقت کسانی که به اسم ولایت، از هیچ گونه تندروی ابا ندارد.

متاسفانه این بخش از سخنان رهبری، در میان سایر خبرهای مربوط به سفر ایشان به خراسان شمالی، چندان برجسته نشد؛ بخوانید:

من سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکاری بسیج، این کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید، مطالعه کنید.

کتاب‌هائی وجود دارد که می‌شود از این کتاب‌ها استفاده کرد. کتاب‌هائی هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال، بعد به این کانون‌های فرهنگی - هنری بروید و پذیرای جوان‌ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهرا عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید.

ممکن است ظاهر زننده‌ای داشته باشد؛ داشته باشد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha