• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91081610214

با حضور کیوان ساکت و محمد سریر

بداهه‌نوازی بربت مجید ناظم‌پور با آلبوم «فلسفه» رونمایی شد

بداهه‌نوازی بربت مجید ناظم‌پور با آلبوم «فلسفه» رونمایی شد

آلبوم بداهه‌نوازی بربت(عود) با نام «فلسفه» کاری از مجید ناظم‌پور با حضور کیوان ساکت، محمد سریر،‌ رضا مهدوی‌ و فاضل جمشیدی‌ رونمایی شد.

آلبوم بداهه‌نوازی بربت(عود) با نام «فلسفه» کاری از مجید ناظم‌پور با حضور کیوان ساکت، محمد سریر،‌ رضا مهدوی‌ و فاضل جمشیدی‌ رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ مجید ناظم‌پور در آلبوم «فلسفه» قطعاتی از موسیقی ایرانی را با ساز بربت(عود) اجرا کرده که مورد تمجید کیوان ساکت و رضا مهدوی و محمد سریر قرار گرفته است.

کیوان ساکت با ستایش از نوازندگی مجید ناظم‌پور گفت: نکته قابل توجه در آلبوم فلسفه بداهه نوازی است که از ارکان مهم موسیقی ایرانی است.

این نوازنده و آهنگساز اظهار داشت: این آلبوم براساس ضرب آهنگ‌های ملایم که جزو اساس موسیقی ایرانی به شمار می‌رود، تنظیم شده است.

وی با انتقاد از ورود مواردی چون ضرب آهنگ‌های قوی که از موسیقی غیر ایرانی وارد موسیقی اصیل ایرانی شده است، گفت: گاهی شاهد هستیم که این چنین مواردی سبب تنش در موسیقی و شنونده آن می‌شود.

ساکت ادامه داد: از شنیدن آلبوم «فلسفه» لذت زیادی بردم و این آلبوم به من آرامش داد که امیدوارم این حس آرامش را به شما نیز بدهد.

در ادامه محمد سریر با بیان اینکه بسیاری از علایق مختلف در طول زمان از بین رفته است،‌ تاکید کرد: اینکه کی در حال حاضر بتواند این علایق را حفظ کند یک اعتبار به شمار می‌آید.

این آهنگساز گفت: ساز‌های ایرانی برخلاف سازهای غربی تکمیل نشده‌اند و البته مزیت این امر آن است که وقتی صدای ساز اصیل ایرانی را می‌شنویم یک حس تاریخی به شنونده منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه ساز عود تقریبا توسط اعراب مصادره شده است‌، تصریح کرد: متاسفانه در 50 سال اخیر علاقه به یادگیری ساز عود کم بود و به همین دلیل نوازندگان کمی در عرصه عودنوازی داشتیم.

سریر تاکید کرد: معمولا کسانی که عود می‌نوازند به فرم عربی این ساز را می‌زنند ولی در این آلبوم نوای جدیدی را در فرم موسیقی ایرانی می‌شنویم.

وی با بیان اینکه معمولا صدای عود را به شکل تک‌نوازی نمی‌شنیدیم و در ارکسترها صدای این ساز شنیده می‌شد، از آلبوم فلسفه که شامل تک نوازی عود است تمجید کرد.

این آهنگساز به پیوستگی قطعات موسیقی در این آلبوم اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که کم‌تر در موسیقی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد کم و زیاد کردن اصوات در ارائه جملات است که در این آلبوم از آن استفاده شده است.

در ادامه این مراسم رضا مهدوی‌، با ابراز خوشحالی از برگزاری مراسم رونمایی از آلبوم فلسفه گفت:اینکه در جمع‌های کوچک و در بین اهالی موسیقی این چنین مراسمی برگزار می‌شود، جای خوشحالی دارد .

وی اظهار داشت:همیشه به صدای ساز عود علاقه‌مند بودم و خوشحال هستم که آلبومی این چنینی با تک نوازی عود تهیه شده است.

مهدوی با نابسامان خواندن وضعیت موسیقی حال حاضر تصریح کرد: پس از انقلاب جهش بزرگی را درعرصه موسیقی ایرانی داشتیم که به دلیل مدیریت‌های مقطعی و محافظه کارانه‌، فرصت برای پیشرفت موسیقی ایرانی از دست رفت.

وی با بیان اینکه شاکله اصلی موسیقی ایرانی را جوانان تشکیل می‌دهند از عدم حمایت از آنها ابراز تاسف کرد.

مهدوی گفت: اینکه برخی تصورشان از تک‌نوازی این است که خاطرات قبل از انقلاب احیا می‌شود قطعا تصور نادرستی است.

وی گفت: درحالی که برخی می‌گفتند نسل تک نوازان در ایران از بین رفته‌، شاهد هستیم که اخیرا تک نوازی احیا شده است و اینکه کسی چون مجید ناظم‌پور جسارت به خرج می‌دهد و به این موضوع می‌پردازد جای امید دارد.

مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری با تاکید بر اینکه در حال حاضر موسیقی هیچ حمایت و بودجه‌ای ندارد از عدم مدیریت در موسیقی ایران انتقاد کرد.

مهدوی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که برخی بر ضد نوازنده‌ها و موزیسین‌ها عمل می‌کنند و بودجه‌های مربوطه را حرام و اسراف می‌کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره آلبوم فلسفه اظهار داشت: این آلبوم چهار فضای انتزاعی بودن‌، شفافیت‌، قابلیت کلامی و ایرانی بودن را در بر دارد.

مهدوی همچنین به ناظم‌پور توصیه کرد که در آلبوم بعدی خود حتما بخواند حتی اگر از او ایراد بگیرند.

در بخش آخر مراسم هم مجید ناظم‌پور سخنان خود را با جمله‌ای از یک فیلسوف قرن دومی آغاز کرد و گفت: در ساز عود چیزی یافت نمی‌شود مگر آنکه در آن دلیل علمی‌، فلسفی،‌ طبی‌، نجومی و هندسی وجود داشته باشد.

این آهنگساز و نوازنده دلیل نام گذاری اثر خود با نام فلسفه را، این چنین عنوان کرد: ساز عود معمولا در دست فیلسوفان و بزرگان بوده و دلیل نام گذاری من هم این امر بوده است.

ناظم‌پور تفاوت این اثر با کارهای قبلی خود را تخلیه هیجان شخصی خود در آن دانست و یکی از دلایل خلق آن را بحران میان سالی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دوست دارم فضاهای مختلف را تجربه کنم تاکید کرد: حدود یازده سال به تحقیق و بررسی مکاتب عودنوازی در کشورهای مختلف پرداختم.

نوازنده آلبوم فلسفه اظهار داشت: هنوز نتوانسته‌ام صدایی را که در تخیلم از عود دارم از این ساز درآورم.

ناظم‌پور همچنین از کیوان ساکت که از ابتدای تهیه آلبوم فلسفه در کنار وی بوده است قدردانی کرد.

در پایان این مراسم که 16 آبان ماه در آموزشگاه وزیری برگزار شد،کیک رونمایی از آلبوم فلسفه توسط مجید ناظم‌پور بریده شد.

به گزارش ایسنا آلبوم فلسفه با تک نوازی بربت، مجید ناظم‌پور شامل قطعاتی از موسیقی ایرانی در دستگاه سه‌گاه‌، ماهور‌ و همایون و در آوازهای اصفهانی و دشتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha