• دوشنبه / ۴ دی ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 91100402596
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مسجد جامع زواره، نخستین مسجد چهار ایوانی کشور

مسجد جامع زواره، نخستین مسجد چهار ایوانی کشور

ایسنا/اصفهان یک محقق گفت: مسجد جامع زواره به عنوان اولین مسجد چهار ایوانی در ایران یکی از ماندگارترین بناهای تاریخی به جای مانده از دوره سلجوقیان است.

یک محقق گفت: مسجد جامع زواره به عنوان اولین مسجد چهار ایوانی در ایران یکی از ماندگارترین بناهای تاریخی به جای مانده از دوره سلجوقیان است.

محمدعلی عظیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: مسجد جامع شهر زواره در اوایل قرن ششم هجری به دست ابونصر احمد بن علی ازواری مشهور به رییس زواره ساخته شده است.

وی تصریح کرد: این مسجد با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای گرم و خشک شهر در زیربنایی به مساحت 1200 مترمربع در مرکز شهر بین بازارچه تاریخی زواره و حسینیه کوچک بنا شده است.

نویسنده کتاب سیمای تاریخ و فرهنگ زواره با اشاره به قدمت بالای مسجد جامع زواره، اضافه کرد: این مسجد موجب افتخار ایران اسلامی و بیانگر هویت فرهنگی و اقتدار معنوی و هنر معماری اسلامی است و پس از گذشت بیش از هزار سال از عمر آن هنوز مراسم مذهبی با شکوه خاصی در آن برگزار می‌شود.

عظیمیان یاد‌آور شد: مسجد جامع زواره به دلیل هویت تاریخی و فرهنگی بسیاری که دارد همه ساله میزان گردشگران زیادی از شهرهای مختلف ایران و سایر نقاط دنیا است.

وی ادامه داد: بنای گنبد این مسجد شباهت زیادی به گنبد مسجد جامع اصفهان دارد و شبستان مسجد توسط حاج سید محمدعلی طباطبایی زواره‌ای در اوایل دوره قاجار بنا شده که از آن بیشتر در زمستان‌ها استفاده می‌شود.

این محقق خاطر نشان کرد: در بدو ورود به این مسجد آنچه که در وهله اول مورد توجه بازدید‌کنندگان قرار می‌گیرد، فضای معنوی صحن مسجد است که ایوان‌های آن در چهار جهت اصلی و درگاه‌هایی زیبا در چهار جهت فرعی در مجاورت ایوان‌ها با نظم و ترتیب خاصی رو به روی هم قرار گرفته‌اند و بر بالای آنها کتیبه‌هایی با خط کوفی و مزین به آیات قرآن کریم خودنمایی می‌کند.

وی افزود: سطح صحن مسجد از آجر پوشیده شده و تختی آجری به ارتفاع نیم متر از سطح زمین در وسط این صحن قرار دارد.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های اخیر به همت مسوولان اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان اردستان کار کف‌سازی کامل حیاط اصلی مسجد و ایزولاسیون و سبک‌سازی بام آن با هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیون ریال به اتمام رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha